Το θέμα που άνοιξες Παναγιώτη είναι από τα αντικείμενα συζήτησης που με αγγίζουν ιδιαίτερα, έχοντας εξ ορισμού ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα που αφορούν την πατρίδα μου/μας...και το εναρκτήριο άρθρο σου είναι από τα καλύτερα που έχω διαβάσει κι απ'τα καλύτερα που έχεις διαβιβάσει... (μπήκε ήδη στα προτεινόμενα, βρες άλλον τίτλο όμως σε παρακαλώ)
Δεν είναι λίγες οι φορές που η αφεντιά μου πασχίζει να προτρέψει όλους τους Έλληνες να βλέπουν πρώτιστα τα πράγματα με μάτι ελληνικό και δευτερευόντως με ιδεολογικό, αφού έτσι κι αλλιώς οι ιδεολογικοί δρόμοι υποτίθεται τουλάχιστον πως στρώθηκαν για να διευκολύνουν τα οχήματα των κοινών στόχων ενός λαού να φτάσουν γρηγορότερα προς ένα κοινό ποθούμενο, και ιδεατό που δεν είναι άλλο απ'την θετική και θεμιτή προοπτική στην πορεία μιας εθνότητας, την ουσιαστική ευμάρεια του λαού εν τω συνόλω του, και κατ'επέκτασιν την ευμάρεια στον πλανήτη γενικότερα και την ειρηνική συνύπαρξη των λαών, κάτω από σωστούς όρους και προϋποθέσεις!
Το πώς βλέπει κανείς ότι πρέπει να χαραχθεί αυτός ο δρόμος, μπορεί ίσως να διαφέρει (εξ ου και οι διαφορετικές ιδεολογικές διαδρομές) αλλά η θέληση, ο στόχος, το όνειρο και η προσπάθεια, πρέπει να είναι τα ίδια και να εκπορεύονται από τις ίδιες προθέσεις!
Στο βαθμό λοιπόν που οι σκέψεις σου συμπλέουν με τις δικές μου επ'αυτού του σημαντικού ζητήματος που έθιξες, δεν έχω κανέναν δισταγμό να πω ότι προσυπογράφω αδίστακτα σχεδόν κάθε διαδρομή του σκεπτικού σου, παρά το γεγονός ότι ιδεολογικά αποκλίνουμε!
Ουσιαστικά δηλαδή εγώ δεν μπορώ να πω πού ακριβώς συγκλίνω, γιατί βρίσκω τον εαυτό μου να ενστερνίζεται μεμονωμένα πράγματα από όλες τις διαφορετικές ιδεολογίες. Συνεπώς είναι σωστότερο να πω πως δεν εντάσομαι σε καμία συγκεκριμένη ιδεολογία, παρά μόνον σε μια πολυσύνθετη ιδεολογική αντίληψη πραγμάτων που θα συμπορεύεται με αυτό που είπα παραπάνω και χρωμάτισα με μπλε, και θα επιδιώκει την πραγμάτωσή του.
Ναι βρε Πέγκι, τα'χουμε ξαναπεί αυτά. Τον άνθρωπο τον αγαπάμε εξ ορισμού. Όσοι το'χουμε στον ατομικό μας κώδικα και το σύστημα αξιών μας. Όπως αγαπάμε και τα ζώα, και τη φύση και τον πλανήτη ολάκερο. Το να επιδεικνύει όμως η ΣΥΝΟΛΙΚΗ αγάπη μας αυτή μια ιδιαίτερη αδυναμία στον Ελληνα ομοεθνή μας, δεν είναι φαύλο, ούτε κακό, επειδή κάποιες ιδεολογίες αποφάσισαν ξάφνου να αφορίσουν όποια λέξη και έννοια εμπεριέχει την έννοια του έθνους μέσα της. Είναι θα σου'λεγα απολύτως φυσιολογικό και όχι κατακριτέο ή καταδικαστέο.Μανταμ_ΦρουΦρου έγραψε: Και σένα αγαπάω Αίολε, γιατί ξέρω κάτω απο πιο πρίσμα έγραψες όλα αυτά τα όμορφα λόγια, αλλά ποτέ δεν θα σ'αγαπήσω επειδή είσαι Έλληνας, σ'αγαπάω γιατί είσαι άνθρωπος.
Αν ζούσες στην ξενητιά έστω και για λίγο, θα καταλάβαινες πολύ καλά αυτό που λέω και θα συμφωνούσες απόλυτα μ'αυτό, γιατί θα είχες βιώσει στο πετσί σου πώς είναι να ζεις και να αλληλεπιδράς επί καθημερινής βάσεως με αλλοεθνείς (στο δρόμο που περπατάς, στη δουλειά, στη ζωή σου με φίλους ή και σύντροφο γιατί όχι αλλοεθνή, στα μαγαζιά, σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής σου), και θα είχες βιώσει παράλληλα και το απολύτως φυσιολογικό ζεστό και όμορφο συναίσθημα του "είμαι ανάμεσα σε δικούς μου (ομοεθνείς) που με νιώθουν/καταλαβαίνουν καλύτερα, που είναι κάτι σαν οικογένειά μου", όταν θα βρισκόσουν σε μια συνεστίαση, σε μια εκδήλωση, σε μια συγκέντρωση ή στο Greek Club (υπάρχουν clubs - σύλλογοι εθνικοί ας πούμε)
Αυτό δε σημαίνει ότι τοποθετείς στη σκέψη σου τους άλλους ανθρώπους με τους οποίους συμβιώνεις και ναι, κάποιους τους αγαπάς κι όλας κάπου παραπέρα, ή σε ένα κατώτερο πεδίο, απλά σημαίνει πως νιώθεις όπως ακριβώς νιώθεις ζώντας εδώ στην πατρίδα, όταν μετά από μια κουραστική μέρα, μπεις στο σπίτι σου, κλείσεις την πόρτα πίσω σου, αφήσεις έξω (έστω και προσωρινά) τα άγχη και τις ταλαιπωρίες και τις όποιες (θετικές ή αρνητικές) αλληλεπιδράσεις με συναδέλφους ή γνωστούς ή φίλους ή μαγαζάτρες ή διευθυντάδες, και αισθάνεσαι ζεστά και όμορφα που βρίσκεσαι με την οικογένειά σου! Αυτό κοριτσάρα ΔΕΝ σημαίνει ότι έχεις χεσμένους αυτούς που είναι έξω απ'το σπίτι σου ή δεν τους αγαπάς, σημαίνει ότι νιώθεις όμορφα επειδή επιτέλους βρίσκεσαι με τους δικούς σου και θα γελάσετε μαζί, θα χαρείτε, θα ψιλοτσακωθείτε ίσως, αλλά θ'αράξεις κάποια στιγμή στον καναπέ, μέσα στο δικό σου σπίτι, στον δικό σου κόσμο, και απλά θα χαλαρώσεις.
Γιατί ρε Πέγκι; Πού το κουλό; Όταν μιλάμε για ανθρώπους, είπες (και συνταυτίζομαι) πως αγαπάς τον άνθρωπο... Δεκτό, ωραία και καλά ως εδώ. Άνοιξε τώρα έναν τηλεφωνικό κατάλογο. Το χέρι σου "περνά πάνω" από τη λίστα μυριάδων ονομάτων. Σταματάει τυχαία σε κάποιο σημείο και το δάχτυλό σου δείχνει στο όνομα Αναξίμανδρος Καραμπουρτζόπουλος. Είναι άνθρωπος. Δεν τον ξέρεις, αλλά με δεδομένη τη φιλοσοφία "αγαπώ τον άνθρωπο", τον αγαπάς. Η κόρη σου επίσης άνθρωπος. Δεν βάζεις το βλαστάρι σου πάνω κι απ'τον ευαυτό σου ακόμα; Ασφαλώς και το βάζεις! ΕΊΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ να μου πεις ότι αγαπάς τον Καραμπουρτζόπουλο όπως και όσο (τρόπος-ένταση) αγαπάς εκείνη; Δεν μπορείς να το πεις βέβαια! Άλλο η εξ ατομικής φιλοσοφίας αγάπη για το σύνολο μέσα στο οποίο εντάσσεται ΚΑΙ ο άγνωστος για σένα Καραμπουρτζόπουλος, κι άλλο η απτή, δυνατή, χειροπιαστή, απόλυτη, υπερβατική αγάπη που θα νιώσεις για το έναν άνθρωπο με πρόσωπο, συγκεκριμένη υπόσταση και οντότητα που γνωρίζεις. Είναι λάθος να συγχέουμε τις δύο διαφορετικές μορφές αγάπης και από αυτούς που δεν τις συγχέουν αθέλητα αλλά εσκεμμένα (δεν εννοώ εσένα προς Θεού) είναι υποκριτικό!Μανταμ_ΦρουΦρου έγραψε:Το θέμα μας είναι ποιά 'αγάπη' είναι η πιο σωστή...κάτι τέτοιο....περίεργο, και θεωρώ οτι ξεκινάμε απο λάθος βάση, γιατί δεν υπάρχει καλύτερη και χειρότερη αγάπη. Είναι ένα πράγμα να βλέπεις τί είναι καλύτερο για εξέλιξη ενός λαού (πχ το να διατηρήσουν τα ήθη και έθιμά τους), και είναι ένα άλλο πράγμα να εκστασιάζεσαι στην ιδέα ενός λαού και μίας πατρίδας, βάζοντάς την πάνω απ'όλους κι όλα!
Στην προκειμένη, ο Αίολος δεν σου είναι εντελώς άγνωστος. Αν τον αγαπάς λοιπόν, αυτή είναι μορφή αγάπης που εξυφάνθηκε και αναπτύχθηκε εκ των αλληλεπιδράσεών σας εδώ και τον τρόπο που τον "γνώρισες" μέσα από το ξεδίπλωμα των σκέψεών του. Άρα αυτή η μορφή αγάπης δεν υπάγεται επακριβώς στην γενικότερη κι αόριστη αγάπη που νιώθουμε για το σύνολο της ανθρωπότητας. Έχει πάρει μια συγκεκριμένη μορφή. Και αν πραγματικά τον αγαπάς, θα τον αγαπάς ΚΑΙ επειδή είναι Έλληνας. (Το άνθρωπος είπαμε, το'χουμε δεδομένο).
Όταν μιλάμε για πατρίδες: (για να μην πεις ότι δίνω "άκυρη" αντιστοίχηση:)
Απ'όλες τις πατρίδες όλου του κόσμου, γιατί είναι κακό να βάζω τη δική μου πρώτη μέσα μου;
Στα πάντα στη ζωή υπάρχουν προτεραιότητες, ή πρέπει να υπάρχουν.
Τι είναι αυτό που πρέπει να αναιρεί ή να ακυρώνει την "πάτρια" προτεραιότητα?
Ποιος ΜΑΛΑΚΑΣ το είπε αυτό και γιατί να το ενστερνιστούμε? Για να μη μας πουν εθνικιστές; Τι λες! Εγώ χέστηκα πώς θα με πούνε πάντως!
ΚΑΘΕ λαός - όταν μιλάμε για πατρίδες, θα βάλει την πατρίδα του πρώτη.
Αν βρεις ΕΝΑΝ λαό που δε θα το κάνει, που θα "κλάσει" την πατρίδα του για να βάλει κάποια άλλη πρώτη μέσα του, να μου τον υποδείξεις κι εμένα. (μόνο σ'εμάς το'χω δει να γίνεται αυτό μεμονωμένα από μερικούς...Ελληναράδες...)
Συνεπώς γιατί όταν δίνουμε προτεραιότητα στην δική μας πατρίδα (όσοι το κάνουμε τέλος πάντων) είμαστε καρακοπάνια εθνικιστές, υπάνθρωποι και δε συμμαζεύεται; ΑΥΤΗ την αντίληψη, συγχώρα με αλλά δε μπόρεσα ποτέ μου να την κατανοήσω!
Ασφαλώς και συμφωνώΑπόμακρος έγραψε:
Η αγάπη δεν έχει εθνικότητα, χρώμα, φυλή, θρησκεία κλπ
ΔΙΑΦΩΝΩ κάθετα όμως με τη λογική που θέλει τόσο αποστασιοποιημένη ματιά ώστε να θεωρεί κανείς παράλογα εθνικιστικό, σαθρό ή φαύλο (ή όλα μαζί) το να εμπεριέχει κανείς μέσα σ'αυτήν την αγάπη που ορίζεις τόσο διευρυμένα, και μια συγκεκριμένη εστίαση στην πατρίδα και τους ομοεθνείς του.
Δοκιμάστε το. Τραβάτε στην Αλάσκα ωρέ για ένα εξάμηνο ή ένα χρόνο, όπου θα ζείτε αποκλειστικά και μόνον ανάμεσα σε Εσκιμώους. Καλοί και άγιοι οι Εσκιμώοι, υπέροχες ψυχούλες, φιλόξενοι, γλυκείς και δε συμμαζεύεται. Αυτό δε σημαίνει πως θα'στε ανώμαλοι αν ξάφνου σκυρτήσει η καρδούλα σας χαρούμενα, συγκινημένη λίγο παραπάνω μόλις δείτε έναν συμπατριώτη σας και αναφωνήστε ελληνιστί "Γεια σου ρε πατρίδα! Πώς από 'δω?"
Δύο τινά και μόνον δύο υπάρχουν για όποιον ισχυριστεί πως δε θα το νιώσει αυτό: Ή ψέυτης θα'ναι ή αναίσθητος. Για την πρώτη περίπτωση (τον ψεύτη) ουδέν σχόλιον, πρόβλημά του. Για τη δεύτερη (ο αναίσθητος) δεν δικαιούται έτσι κι αλλιώς να ομιλεί για αγάπη!
Το ακούω και το ξανακούω αυτό... Δεν είναι λίγο χαωτικά -διάσπαρτα- αόριστα νεο-φιλοσοφικό; Τόσο που μένει μόνο στη θεωρητικολογία και στην πράξη ίσως να μην έχει χειροπιαστό αντίκρυσμα;Απόμακρος έγραψε:Πώς να μην αγαπήσω τον κόσμο όλο, πώς να μην κάνω Πατρίδα μου όλη τη Γη;
Ναι, όταν θα βγω έξω στο διάστημα, ταξιδεύτρα στο σύμπαν, ασφαλώς θα πω "Πατρίδα μου όλη η γη"... και θα το εννοώ κατά κυριολεξία. Όμως αφού τούτη την ώρα βρίσκομαι ΣΤΗ γη, που με τις βαριόμπαλες της βαρύτητας με κρατάει γερά προσκολλημένη πάνω της τούτη τη στιγμή, η δική μου η πατρίδα έχει όνομα, υπόσταση, συγκεκριμένα ξεχωριστά χαρακτηριστικά, και κάποια γεωγραφική γωνιά κατά δική της. Δεν παύω ν'αγαπώ όλον τον πλανήτη, αλλά είτε μόνον νοερά (αν ζω σε άλλον τόπο) είτε σωματικά και νοερά μαζί, (αν ζω στον τόπο μου) είμαι "δεμένη" με αυτή τη συγκεκριμένη γωνιά του. Και ξαναρωτώ: ΠΟΥ το κακό, κουλό, αδόκιμο?
Ω ναι. ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ η αφεντιά μου σε κατάλαβε πολύ καλά φίλε μου...TEUTAMOS έγραψε:Νομίζω ότι όσα είπα ήταν ξεκάθαρα. Δεν μιλάω με γρίφους ούτε υπαινίσσομαι κάτι. Όποιος διάβασε όσα έγραψα θα κατάλαβε πολύ καλά τι εννοώ και πώς το εννοώ.
Στο ίδιο πνεύμα άλλωστε (πιο πάνω) κινήθηκα κι εγώ πριν δω την τοποθέτησή σου...