TEUTAMOS έγραψε:ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ Ή ΕΤΕΡΟΧΘΟΝΕΣ
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ!!
ΑΦΟΡΜΗ ΓΙΑ ΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΣΚΕΨΕΙΣ...
... ΟΠΟΤΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΜΕΡΙΚΕΣ ΠΡΟΧΕΙΡΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
Φυσικά ο όρος «έλληνας» οφείλει να ανταποκρίνεται σε πολιτισμική ομάδα, η σχέση της οποίας με μια «γεννητική ταυτότητα» (DNA) μπορεί να αφορά μέρος ή όλον μιας ή περισσοτέρων «γενετικών ομάδων».TEUTAMOS έγραψε:1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ. ΔΙΑΛΕΥΚΑΝΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΄φυλή΄
Το παρόν δημοσίευμα έχει σκοπό να συμβάλλει, στον βαθμό που είναι κάτι τέτοιο δυνατόν, στην διαλεύκανση του πολυσυζητημένου ζητήματος της καταγωγής των Ελλήνων.
Μ’ άλλα λόγια, άλλο η σύνθεση αρχαίου DNA (πάντα για Homo Sapiens μιλάμε φυσικά για να προσδιορίσουμε την «συνέχεια της παρουσίας») και άλλο τα στοιχεία που συνθέτουν «πολιτισμική ομάδα».
Θεωρούμε (μάλλον εύλογα) ότι η γενετική συνέχεια της παρουσίας ευνοεί την πολιτισμική συνέχεια (διαρκή & μεταβαλλόμενα στοιχεία ίδιου πολιτισμού).
Ωστόσο, αυτού του πολιτισμού μπορούν να μετέχουν διαφορετικές «γενετικές ταυτότητες» είτε στην κοιτίδα του πολιτισμού είτε στην γεωγραφική επιρροή/διασπορά του (π.χ. ελληνιστικοί χρόνοι, κλπ)
«γενετική συνέχεια και άρα αυτοχθονία»:TEUTAMOS έγραψε:Στις κορυφές των Άνδεων στη Λατινική Αμερική έγινε κάποια έρευνα από Ιάπωνες επιστήμονες. Συγκεκριμένα, η έρευνα έγινε στην περιοχή του Μάτσου Πίτσου, της ιεράς πόλεως των Ίνκα. Οι ερευνητές έλαβαν δείγμα μιτοχονδριακού DNA από μούμιες ηλικίας 6000 ετών. Ταυτόχρονα οι ίδιοι ερευνητές πήραν δείγμα μιτοχονδριακού DNA και από σύγχρονους ιθαγενείς κατοίκους των Άνδεων. Συμπέρασμα βγήκε ότι υπάρχει γενετική συνέχεια και άρα αυτοχθονία.
Αν αυτός είναι ο ορισμός της αυτοχθονίας δεν έχω μεθοδολογικό πρόβλημα.
Μάλιστα, θα έλεγα ότι αυτός μπορεί να είναι ο κατεξοχήν ορθός επιστημονικά ορισμός.
Με την παρατήρηση αυτή θέλω να επισημάνω ότι πρέπει να ορίσουμε τι είναι «αυτοχθονία».
Το ζήτημα του ορισμού είναι βασικό σε τέτοιου είδους διερευνήσεις (αυτοχθονία), καθώς μπορούμε να ξεφύγουμε από πραγματολογικά κριτήρια σε «ιδεολογικο-πολιτικά» ή να συγκρίνουμε «ανόμοια» πράγματα (π.χ., όπως λέει και ο ΤΕΥΤΑΜΟΣ, άλλο έθνος, φυλή, ανθρωπολογικοί τύποι, διαφορετικά DNA, κ.α.)
Η προσέγγιση του «πολυκεντρισμού» ισχυρίζεται ότι η ανθρωπολογική εξέλιξη από τον προηγούμενο ανθρωπολογικό τύπο στον επόμενο δεν έγινε σε μια "αφετηριακή" γεωγραφική περιοχή και μετά επεκτάθηκε, αλλά παράλληλα σε διάφορες «γεωγραφικές περιοχές».TEUTAMOS έγραψε:Στο σημείο αυτό θα πρέπει να πούμε ότι η προέλευση και η εξάπλωση του ανθρώπου δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό τις φυλές που προαναφέραμε δεν έχει μια μόνο αφετηρία (μονοκεντρισμός), αλλά πολλές (πολυκεντρισμός).
Η ύπαρξη ανθρωπολογικών ευρημάτων (κρανία, κλπ) «προηγούμενων ανθρωπολογικών τύπων» σε διάφορες περιοχές απλά επιβεβαιώνει την παρουσία τους σε κάθε μια περιοχή - ακόμη και αν περιπλέκει ή αναιρεί την αφετηρία από μια και μόνη περιοχή.
Ωστόσο, με δεδομένη την καθοριστική επίδραση του εκάστοτε περιβάλλοντος στην διαμόρφωση του DNA, θα έλεγε κανείς ότι:
η «πολυκεντρική» ανθρωπολογική εξέλιξη θα οδηγούσε σε διαφορετικές ακολουθίες DNA του Homo Sapiens (πολλοί ανθρωπολογικοί τύποι Homo Sapiens, ήτοι διαφορετικών ακολουθιών DNA).{1}
Όμως μόνο ένας DNA τύπος του Homo Sapiens έχει επιβιώσει (ή υπάρξει):
αυτός ο τύπος του Homo Sapiens που εμφανίστηκε στην Αφρική (τουλάχιστον σύμφωνα με τις γενετικές μελέτες αρχαίου DNA).
Το σύνολο των γενετιστών του αρχαίου DNA θεωρεί πιθανή την ύπαρξη και άλλων τύπων Homo Sapiens (διαφορετικών ακολουθιών DNA)που όμως δεν έχουν επιβιώσει στην σημερινή πληθυσμιακή σύνθεση του σύγχρονου ανθρώπου και έτσι δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ούτε ότι είχαν υπάρξει αλλά ούτε επιστημονικά να θεωρήσουμε την δυνατότητα ύπαρξης τους.
Επομένως, από γενετική σκοπιά, η σημερινή πληθυσμιακή σύνθεση του σύγχρονου ανθρώπου αφορά την ακολουθία του αρχαίου DNA που εμφανίστηκε και προέρχεται από την Αφρική.
Εάν δεν ισχύει το {1}, αυτό απλά σημαίνει ότι η εξέλιξη από τον προηγούμενο ανθρωπολογικό τύπο DNA οποιασδήποτε γεωγραφικής περιοχής ("πολυκεντρισμός") θα οδηγεί μονοσήμαντα στον σημερινό ενιαίο ανθρωπολογικό τύπο DNA του Homo Sapiens που αποτελεί την αποκλειστική σύνθεση του σημερινού ανθρώπινου πληθυσμού.
Δυστυχώς, το εξελικτικό πέρασμα από έναν προηγούμενο ανθρωπολογικό τύπο DNA σ' έναν μεταγενέστερο δεν έχει (ούτε ίσως μπορεί) ακόμη θεμελιωθεί.
Ότι γνωρίζουμε ΜΟΝΟ είναι:
-- η χρονολογική αλληλουχία μεταξύ ανθρωπολογικών ευρημάτων ίδιου χαρακτήρα (οστά, κρανία, κ.α. - όχι DNA) που χαρακτηρίζουν διαφορετικούς ανθρωπολογικούς τύπους, και
-- η κατά προσέγγιση χρονολογική εμφάνιση τους.
Η δυνατότητα απόσπασης δειγμάτων DNA από τέτοια (δεκάδων, εκατοντάδων χιλιάδων ή εκατομμυρίων χρόνων παλαιότητας) ευρήματα είναι εξαιρετικά σπάνια - και πράγματι αν γινόταν θα μας διαφώτιζε σχετικά.
Συνοψίζοντας, ναι πράγματι η διασπορά ανθρωπολογικών ευρημάτων (οστά, κρανία, κ.α.) οδηγεί σε επιχειρήματα υπέρ του "πολυκεντρισμού", αυτό όμως δεν σημαίνει ότι εφόσον βρέθηκαν τέτοια ευρήματα, τότε και η μεταγενέστερη ανθρωπολογική εξέλιξη του Homo Sapiens θα είχε "πολυκεντρική" διάσταση και όχι "μονοκεντρική".
Η εξελικτική αυτή σχέση μεταξύ των διαφόρων ανθρωπολογικών τύπων στο επίπεδο του DNA, τουλάχιστον καθόσον γνωρίζω, δεν έχει διαπιστωθεί.
Επομένως, ακόμη και αν ο "μονοκεντρισμός" δεχθεί καίρια πλήγματα για παλαιότερους του Homo Sapiens ανθρωπολογικούς τύπους, το ζήτημα μένει τουλάχιστον "ανοικτό" για τον Homo Sapiens.
Επιπρόσθετα, όλα τα τεκμηριωμένα ανθρωπολογικά ευρήματα (κρανία, κ.α.) του Homo Sapiens βρίσκονται εντός του χρονολογικού ορίζοντα εμφάνισης του Homo Sapiens που προσδιορίζεται από τις γενετικές μελέτες του αρχαίου DNA του Homo Sapiens.
Πραγματικά, ΔΥΣΚΟΛΟ και ΔΥΣΒΑΤΟ θέμα να συζητηθεί γιατί απαιτεί εξειδικευμένη τεκμηρίωση!!
Μιλάμε φυσικά για το ανθρώπινο είδος ΓΕΝΙΚΑ (ανθρωπίδες, κλπ) και όχι αποκλειστικά για τον Homo Sapiens.TEUTAMOS έγραψε:Η ως τώρα κρατούσα θεωρία ότι ο άνθρωπος ξεκίνησε από την Αφρική (αφροκεντρισμός) και εξαπλώθηκε σε όλες τις άλλες ηπείρους πια χάνει όλο και περισσότερο έδαφος εν όψει πολύτιμων παλαιοντολογικών και ανθρωπολογικών ευρημάτων που έρχονται στο φως.
Σ' αυτό το πλαίσιο, ο «αφροκεντρισμός» βασίστηκε στην χρονολογική διαδοχή ανθρωπολογικών τύπων (κρανία, κ.α.) και πράγματι νέα ευρήματα προ-Homo Sapiens (οστά, κράνια, κ.α.) ΕΚΤΟΣ Αφρικής έχουν επιφέρει σημαντικό πλήγμα σ' αυτήν την θεωρία.
Καταρχήν, ως "πρόγονο της Ευρωπαϊκής φυλής" υποθέτω ότι εννοείς τον Homo Sapiens της Ευρώπης.TEUTAMOS έγραψε:Οι πρώτοι άποικοι της Ευρώπης, που συγγένευαν με τον Homo Erectus της Αφρικής, κατέφθασαν πριν 1.000.000 χρόνια ή και λιγότερο από την Αφρική στη Ευρασία, όπου εξελίχτηκαν στον πρόγονο της Ευρωπαϊκής φυλής.
Επομένως, εάν κατάλαβα καλά, τότε το ζήτημα εστιάζεται στην παρακάτω άποψη:
"όπου εξελίχτηκαν":
Αυτή είναι και η ΟΥΣΙΑ της συζήτησης. Στην "επι τόπου" ανθρωπολογική εξέλιξη τους από το ένα προγενέστερο είδος σ' ένα μεταγενέστερο (π.χ. στον Homo Sapiens).
Διαθέτουμε στοιχεία που δείχνουν αυτήν την εξέλιξη ή μόνο υποθέσεις εργασίας;
Αντίθετα, οι γενετιστές του αρχαίου DNA υποστηρίζουν με στοιχεία την (κατά βάση) "μονοκεντρική" θέση και μεταναστευτική διασπορά του ενός και μοναδικού είδους Homo Sapiens, που αποτελεί την αποκλειστική σύνθεση του σημερινού ανθρώπινου πληθυσμού.
Απλά θέτω ορισμένες επισημάνσεις.
-----------------------------------
Γενικότερα, πιστεύω ότι υπάρχει γενετική συνέχεια (αυτοχθονία) του Homo Sapiens (με βάση το αρχαίο DNA) στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Ελλάδας {Εγγύς (=Αν. Μεσόγειο, Νοτιοανατολική Ευρώπη) και Μέση Ανατολή) που ίσως ξεπερνά το 90.000 χρόνια πριν.
Αρκεί, όμως, μια οποιουδήποτε χρονολογικού εύρους γενετική συνέχεια για να "προσδιορίσει" πολιτισμική συνέχεια ;
Προφανώς και όχι.
Απλά, η γενετική συνέχεια αποτελεί απάντηση στο ζήτημα πότε εμφανίστηκε ο Homo Sapiens στην περιοχή μας και εάν η γενετική σύνθεση του πληθυσμού της περιοχής παρέμεινε σταθερή.
Αυτή η γενετικά-βιολογικά "σταθερή παρουσία" υπογραμμίζει την δυνατότητα "συνέχειας" ΤΟΠΙΚΑ της ανθρώπινης δράσης (άρα και πολιτισμικής συνέχειας, προσαρμογής ή ρήξης...).
Ο πολιτισμικός χαρακτήρας αυτής της της ανθρώπινης δράσης είναι ένα διαφορετικό ζητούμενο.
Ειδικότερα, σ' ότι αφορά το κριτήριο της "πολιτισμικής συνέχειας" του συγκεκριμένου χαρακτήρα σε σχέση με την "γενετική συνέχεια" του τοπικού πληθυσμού (κατά πόσο διαφέρουν ή συμπίπτουν χρονικά αυτό οι δύο "κύκλοι" συνέχειας) είναι επίσης ένα ζήτημα, όμως δεν έχει σχέση "αιτίας-αποτελέσματος" ως προς τα γενετικά χαρακτηριστικά, αλλά μόνον ως υπόβαθρο μονιμότερης παρουσίας στην δυνατότητα δημιουργίας γεωγραφικά εντοπισμένης "πολιτισμικής" παράδοσης και εξέλιξης.
Τέλος, η "εμφάνιση των Ελλήνων":
---με την έννοια μιας διακριτής "πολιτισμικής ομάδας πληθυσμού" απαιτεί σαφή προσδιορισμό των "ελληνικών" πολιτισμικών χαρακτηριστικών και χρονολογικής οριοθέτησης τους...
---με την έννοια της "γενετικής ομάδας" (DNA) τα πράγματα είναι μεθοδολογικά περισσότερο απλά (γιατί αυτό θα σήμανε την μελέτη της "πολιτισμικής εξέλιξης" μιας "γενετικής ομάδας", ενώ αντίστροφα θα μελετούσαμε την γένεση και πορεία ενός "πολιτισμικού χαρακτήρα" ("ελληνικού") σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή.