Δημοσίευση
από Nikos Apomakros » Παρ 03 Σεπ 2010, 12:23
Τέτοια θέματα συζητώνται συνήθως με χαοτικό τρόπο. Κι αυτό γιατί δεν προηγείται της
συζήτησης κάποιος έστω υποτυπώδης επαναπροσδιορισμός επίμαχων όρων ώστε όλοι να
μιλούν για το ίδιο πράγμα.
Αρχικά λοιπόν το πρώτο ερώτημα που τίθεται είναι το: "Τι είναι Καλό και τι είναι Κακό",
ενώ ταυτόχρονα μια εύστοχη παρατήρηση-σχόλιο είναι κατά τη γνώμη μου το ότι από την στιγμή
που κάτι Ορίζεται, σαφώς και Υπάρχει άρα θα πρέπει να διευκρινήσουμε τι εννοούμε
στο ερώτημα που αναπτύσσουμε. Επειδή ακόμα και η "Ύπαρξη" παρεξηγείται ως έννοια,
οφείλω να την επαναπροσδιορίσω λέγοντας ότι στον δικό μου νου τουλάχιστον,
η Ύπαρξη έχει επίπεδα. Έτσι κάτι μπορεί να είναι Ύλη ή Κίνηση (ενέργεια) σε αυτό που
ονομάζω Πραγματικό ή Αισθητό επίπεδο, ή να είναι Ιδέα, Όνειρο, Σκέψη, Φαντασία,
Συναίσθημα κτλ στο Δυναμικό επίπεδο κ.ο.κ.
Επί της ουσίας τώρα, το Καλό και το Κακό είναι καθαρά προϊόν της ανθρώπινης Κρίσης
άρα Σύγκρισης (μητέρα όλων) και γι'αυτό, αναπόφευκτα, είναι ιδιαίτερα ρευστά, όπως
οτιδήποτε βασίζεται σε αυτήν. Μιλώντας κάπως πιο γενικά, προκειμένου να αποφευχθεί
ο τεράστιος συνειρμός που απαιτεί η συγκεκριμενοποίηση, τα Καλό/Κακό είναι ένα μίγμα
άλλων προσδιορισμών όπως:
Σωστό/Λάθος, Ωφέλιμο/Βλαβερό, Επιθυμητό/Απεχθές, Θετικό/Αρνητικό,
Δημιουργικό/Καταστροφικό, Θεμιτό/Αθέμιτο κτλ. Τα οποία είναι επίσης προϊόντα Κρίσης.
Κι όλα αυτά αλλάζουν από εποχή σε εποχή, από τόπο σε τόπο, από κοινωνία σε κοινωνία
κι από λίγο ως ιδιαίτερα. Όσο κι αν αλλάζουν όμως, ο στόχος τους είναι πάντα ο ίδιος.
Η επιβίωση των κοινωνιών που υιοθετούν τις έννοιες τους και η καλύτερη το δυνατόν
λειτουργία κι απόδοσή τους, όπως τις αντιλαμβάνονται τα ίδια της τα μέλη και ειδικά
αυτά που έχουνε λειτουργικούς/κρίσιμους ρόλους ή τουλάχιστον η πλειοψηφία.
Στο Πραγματικό/Αισθητό επίπεδο λοιπόν, Καλό ή Κακό δεν υπάρχουν. Υπάρχουν όμως
στο δυναμικό επίπεδο αφού είναι μια ακόμη δημιουργία του ανθρώπινου νου. Θεμιτή
και μάλλον απαραίτητη... όπως αποδείχτηκε, αφού με βάση αυτά χτίστηκαν συνειδήσεις
και συμπεριφορές που επέτρεψαν στον άνθρωπο να ομαδοποιηθεί κι εξελιχθεί(;).
Αν κάποιος θεωρεί ότι Καλό και Κακό είναι σταθερές κι αμετάβλητες έννοιες κατά τη
γνώμη μου κάνει λάθος. Πόσο μάλλον αν νομίζει ότι κρύβεται κάτι πίσω τους... πέρα
από τον ανθρώπινο "αγγελικά δαιμόνιο" νου.
- Αν δε μπορούμε να αντιληφθούμε τη θέση μας στα πράγματα, πως ακριβώς θα βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους
- Το καλύτερο στον Κόσμο ΜΑΣ είναι το ότι ο καθένας μας ζει στον δικό ΤΟΥ.
- Στο φως βλέπουμε τα πάντα, μα μόνο στο σκοτάδι βλέπουμε το φως.
- Το Ανεκτίμητο είναι μία ακόμη εκτίμηση.