Λύκαινα έγραψε:Από όποια οπτική γωνία και να το είδαν όμως οι πρόγονοί μας, ο χώρος γι αυτούς είναι το μέγιστον, αυτό που τα περιλαμβάνει όλα. Ακόμα και το Σύμπαν.
Ο χώρος αποτελεί μια από τις θεμελιώδεις ιδιότητες της ύλης και προσδιορίζει την έκτασή της.
Ο χώρος επεμβαίνει στη συνείδησή μας, δημιουργώντας εικόνες του εξωτερικού χώρου, του οποίου καθορίζει τα μεγέθη (επιδεχόμενα τη λειτουργία της σύγκρισης).
Όλες οι ιδιότητες της ύλης, είτε ολόκληρες είτε με ένα συγκεκριμένο μέρος τους έχουν απόλυτη σχέση με την έννοια του χώρου. Κάθε μετατροπή του χώρου δίνει διαφορετικές εικόνες, δηλαδή δίνει μια διαφορετική αντίληψη του εξωτερικού κόσμου (φαινόμενα και καταστάσεις).
Και το μεγάλο ερώτημα είναι αν υπάρχει έμφυτη η έννοια του χώρου ή αν ο εξωτερικός κόσμος δημιουργεί την έννοια του χώρου στη συνείδησή μας.
Στην αίσθηση του χώρου επεμβαίνουν και οι 5 ανθρώπινες αισθήσεις, που δίνουν καινούριες πληροφορίες γι’ αυτόν αλλά και διαφορετικές διαστάσεις. Έτσι, ο χώρος εμφανίζεται μέσα από διαφορετικές μορφές, οι οποίες έχουν άμεση σχέση με τους παράγοντες που τον μετασχηματίζουν.
Το κενό είναι χώρος;
Η έννοια του κενού χώρου αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα φιλοσοφικά προβλήματα. Ο Παρμενίδης και ο Ζήνων αρνούνται τον κενόν χώρο, ο Λεύκιππος, ο Δημόκριτος και ο Επίκουρος παραδέχονται την ύπαρξη του κενού και απείρου χώρου μέσα στον οποίο κινούνται τα άτομα και θεωρούν ότι από την ένωση αυτών δημιουργούνται τα όντα, ενώ από το χωρισμό τους αφανίζονται.
Ο Πλάτωνας δέχεται την ανυπαρξία του κενού χώρου προκειμένου να δικαιολογήσει την ατέλεια των φυσικών όντων και τη δυσκολία της προσαρμογής τους προς τις ιδέες τις οποίες θεωρεί την πραγματική ουσία του Κόσμου.
Ο Αριστοτέλης θεωρεί το χώρο σαν το όριο μεταξύ του περιβάλλοντος και του περιβαλλόμενου σώματος.
Οι Στωικοί θεωρούν ότι υπάρχει κενός χώρος εκτός του υλικού χώρου.
Ένας άλλος χώρος, που ξεκινάει από τις εντυπώσεις του εξωτερικού χώρου και μετατρέπεται μέσα από τη φαντασία σε μια άλλη μορφή, είναι ο υπερβατικός χώρος, που και αυτός δημιούργησε φιλοσοφικά πολλά ερωτηματικά.
Ένα από τα πιο βασικά είναι αν μέσα σ’ αυτόν το χώρο εκτυλίσσονται τα φυσικά φαινόμενα ή αν ανήκει σε μια άλλη διάσταση, στην οποία είναι αναγκαία η κατάργηση των αισθήσεων, ώστε αυτός ν’ αποκαλυφθεί.
(Η επιστήμη βέβαια σήμερα μιλάει για χωροχρόνο)