Περικλής και Ασπασία
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Περικλής και Ασπασία
Περικλής και Ασπασία
Κατά τη διάρκεια του 5ου αιώνα, οι γυναίκες στην Αθήνα είχαν λίγα δικαιώματα και λίγη ευκαιρία να συμμετέχουν στον αθλητισμό, το θέατρο ή τη δημόσια ζωή. Για το λόγο αυτό ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα για τη ζωή, τα ενδιαφέροντα και τις αναζητήσεις τους. Για την Ασπασία όμως η ζωή ήταν διαφορετική…
Γεννήθηκε στη Μίλητο και δε δεσμευόταν από τους ίδιους κανόνες που περιόριζαν τις Αθηναίες γυναίκες. Ο πατέρας της ο Αξίοχος είχε επιμείνει στο να εκπαιδευτεί η κόρη του από τη μητέρα της και τους οικιακούς σκλάβους, με έναν ασυνήθιστα λεπτομερή τρόπο για γυναίκα. Από μικρή ηλικία έμαθε τις ιστορίες και τους μύθους για τις μεγάλες γυναίκες που έμειναν στην Ιστορία. Δεν άργησε να εγκαταλείψει την πόλη της και περίπου στα 455 π.Χ. πήγε στην Αθήνα. Η πράξη της αυτή ήταν αξιοπρόσεκτη για μια γυναίκα της ηλικίας της.
Λίγο μετά την άφιξή της στην Αθήνα, δεσμεύτηκε με τον Περικλή, το δημοκρατικό ηγέτη της πόλης. Ο Περικλής, για να μπορέσει να έχει σχέση με την Ασπασία, χώρισε τη γυναίκα του και την άφησε μόνη της με δύο γιους. Σαν σύντροφος του Περικλή, η Ασπασία έγινε γρήγορα στόχος κουτσομπολιού και κατηγορήθηκε ως εταίρα.
Η Ασπασία διατηρούσε ένα σχολείο για τα κορίτσια των πλούσιων οικογενειών. Εκεί σύχναζαν πολλοί μεγάλοι Πολιτικοί και Φιλόσοφοι, που μαζί με τους συντρόφους τους έπαιρναν τις γνώσεις της. Μέσω των διδασκαλιών και της επιρροής που με τόση δεξιοτεχνία ασκούσε στους ανθρώπους, έχουμε τις μεγάλες εργασίες του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Περικλή.
Πιο πολύ από όλους η Ασπασία επηρέασε τον Περικλή, όχι μόνο με τις γνώσεις της, αλλά και μέσα από την καθημερινή επαφή που είχαν. Ο Πλάτωνας επίσης, αν και δεν ήταν εραστής της, είχε εντυπωσιαστεί από τη διάνοια και τις γνώσεις της και είχε τονίσει ανοιχτά τη συμβολή της στις δράσεις του Περικλή. Ο Σωκράτης ονομάζει την Ασπασία σαν τη μεγαλύτερη Δασκάλα του στη ρητορική και τονίζει τη συμβολή της στο να γίνει ο Περικλής ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες ομιλητές.
Ο Περικλής, βλέποντας την ιδιαιτερότητα της Ασπασίας, δε δίστασε να φανερώσει στο λαό του το σεβασμό και την αγάπη του για αυτήν, ανατρέποντας τα αθηναϊκά δεδομένα που ήθελαν τη γυναίκα να περνάει απαρατήρητη.
Τα κακόβουλα κουτσομπολιά δεν άργησαν να ακουστούν. Έλεγαν πως η Ασπασία διατηρούσε πορνείο και πως η ίδια έγραφε τις ομιλίες του Περικλή. Επίσης λεγόταν πως αυτή τον επηρέασε να κάνει τους πολέμους εναντίον της Σάμου, των Μεγάρων και τον Πελοποννησιακό πόλεμο, για να καταφέρει να προστατέψει τη γενέτειρά της. Όλα αυτά ακολουθούσαν την Ασπασία για την υπόλοιπη ζωή της. Το 432 π.Χ. την παρέπεμψαν σε δίκη για ασέβεια και αθεΐα, αλλά οι δικαστές της Ηλείας την αθώωσαν χάρη στη συνηγορία του Περικλή, ο οποίος την υπερασπίστηκε με δάκρυα.
Ο Περικλής ποτέ δεν παντρεύτηκε την Ασπασία, γιατί πολύ απλά δεν μπορούσε. Το 451, στην προσπάθειά του να αποτρέψει τις αριστοκρατικές οικογένειες από το να συμμαχούν με άλλες πόλεις, είχε εισάγει ένα νόμο υπηκοότητας. Κατά συνέπεια, οι γιοι των μη Αθηναίων γυναικών δε θα μπορούσαν να γίνουν πλήρεις πολίτες. Ο Περικλής επομένως θα διακινδύνευε ολόκληρη την πολιτική του σταδιοδρομία, εάν παντρευόταν την Ασπασία. Έτσι η Ασπασία έζησε στο πλευρό του Περικλή ως σύντροφός του.
Απέκτησε από τον Περικλή ένα γιο, τον Περικλή το νεότερο, ένα από τους στρατηγούς που νίκησαν στις Αργινούσες το 406 π.Χ. Οι δύο νόμιμοι γιοι του Περικλή είχαν πεθάνει, κι έτσι ο γιος της Ασπασίας έγινε ο νόμιμος κληρονόμος του. Έτσι η Ασπασία απόλαυσε πλέον σχεδόν όλα τα προνόμια μιας Αθηναίας ευγενούς γυναίκας.
Αργότερα όμως, μετά το θάνατο του Περικλή, τα πράγματα δυσκόλεψαν για την Ασπασία και το γιο της. Η πόλη φάνηκε ψυχρή και στους δυο τους. Πολύ γρήγορα η Ασπασία βρήκε τον αντικαταστάτη του Περικλή. Άρχισε να συζεί με τον Πυσικλέα, ο οποίος ήταν προβατοπώλης. Με τις γνώσεις και τη μαεστρία της δεν άργησε να τον κάνει Πολιτευτή και Ρήτορα.
Είκοσι τρία έτη μετά το θάνατο του Περικλή, ο Περικλής ο νεότερος εκλέχτηκε γενικός ελεγκτής πυροβολαρχίας. Δυστυχώς όμως εκτελέστηκε μετά τον πόλεμο με τη Σπάρτη.
Η ιστορία δεν καταγράφει αν η Ασπασία ήταν ζωντανή την εποχή που ο γιος της πέθανε. Αν όμως ήταν, οι ιστορικοί υποστηρίζουν, πως ο πρόωρος θάνατος του γιου της, θα ήταν ένα τραγικό τέλος για μια εμπνευσμένη και μη συμβατική γυναίκα όπως η Ασπασία.
Δεν υπάρχουν στοιχεία για το θάνατο της Ασπασίας. Αυτό κάνει μερικούς να υποθέτουν ότι ο θάνατός της ήταν πολύ δύσκολος και οι ιστορικοί της εποχής δεν ήθελαν να φανερώσουν άσχημες στιγμές της ζωής της.
Για την Ασπασία έχει γράψει ο Αισχίνης ένα διάλογο, από τον οποίο φαίνεται ότι ο Πλούταρχος έχει αντλήσει κάποια στοιχεία στο δοκίμιό του για τον Περικλή.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1) Εγκυκλοπαίδεια «Δομή»
2) Εγκυκλοπαίδεια «Υδρύα»
3) http://www.pbs.org/empires/thegreeks/ht ... pasia.html
Κατά τη διάρκεια του 5ου αιώνα, οι γυναίκες στην Αθήνα είχαν λίγα δικαιώματα και λίγη ευκαιρία να συμμετέχουν στον αθλητισμό, το θέατρο ή τη δημόσια ζωή. Για το λόγο αυτό ξέρουμε πολύ λίγα πράγματα για τη ζωή, τα ενδιαφέροντα και τις αναζητήσεις τους. Για την Ασπασία όμως η ζωή ήταν διαφορετική…
Γεννήθηκε στη Μίλητο και δε δεσμευόταν από τους ίδιους κανόνες που περιόριζαν τις Αθηναίες γυναίκες. Ο πατέρας της ο Αξίοχος είχε επιμείνει στο να εκπαιδευτεί η κόρη του από τη μητέρα της και τους οικιακούς σκλάβους, με έναν ασυνήθιστα λεπτομερή τρόπο για γυναίκα. Από μικρή ηλικία έμαθε τις ιστορίες και τους μύθους για τις μεγάλες γυναίκες που έμειναν στην Ιστορία. Δεν άργησε να εγκαταλείψει την πόλη της και περίπου στα 455 π.Χ. πήγε στην Αθήνα. Η πράξη της αυτή ήταν αξιοπρόσεκτη για μια γυναίκα της ηλικίας της.
Λίγο μετά την άφιξή της στην Αθήνα, δεσμεύτηκε με τον Περικλή, το δημοκρατικό ηγέτη της πόλης. Ο Περικλής, για να μπορέσει να έχει σχέση με την Ασπασία, χώρισε τη γυναίκα του και την άφησε μόνη της με δύο γιους. Σαν σύντροφος του Περικλή, η Ασπασία έγινε γρήγορα στόχος κουτσομπολιού και κατηγορήθηκε ως εταίρα.
Η Ασπασία διατηρούσε ένα σχολείο για τα κορίτσια των πλούσιων οικογενειών. Εκεί σύχναζαν πολλοί μεγάλοι Πολιτικοί και Φιλόσοφοι, που μαζί με τους συντρόφους τους έπαιρναν τις γνώσεις της. Μέσω των διδασκαλιών και της επιρροής που με τόση δεξιοτεχνία ασκούσε στους ανθρώπους, έχουμε τις μεγάλες εργασίες του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Περικλή.
Πιο πολύ από όλους η Ασπασία επηρέασε τον Περικλή, όχι μόνο με τις γνώσεις της, αλλά και μέσα από την καθημερινή επαφή που είχαν. Ο Πλάτωνας επίσης, αν και δεν ήταν εραστής της, είχε εντυπωσιαστεί από τη διάνοια και τις γνώσεις της και είχε τονίσει ανοιχτά τη συμβολή της στις δράσεις του Περικλή. Ο Σωκράτης ονομάζει την Ασπασία σαν τη μεγαλύτερη Δασκάλα του στη ρητορική και τονίζει τη συμβολή της στο να γίνει ο Περικλής ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες ομιλητές.
Ο Περικλής, βλέποντας την ιδιαιτερότητα της Ασπασίας, δε δίστασε να φανερώσει στο λαό του το σεβασμό και την αγάπη του για αυτήν, ανατρέποντας τα αθηναϊκά δεδομένα που ήθελαν τη γυναίκα να περνάει απαρατήρητη.
Τα κακόβουλα κουτσομπολιά δεν άργησαν να ακουστούν. Έλεγαν πως η Ασπασία διατηρούσε πορνείο και πως η ίδια έγραφε τις ομιλίες του Περικλή. Επίσης λεγόταν πως αυτή τον επηρέασε να κάνει τους πολέμους εναντίον της Σάμου, των Μεγάρων και τον Πελοποννησιακό πόλεμο, για να καταφέρει να προστατέψει τη γενέτειρά της. Όλα αυτά ακολουθούσαν την Ασπασία για την υπόλοιπη ζωή της. Το 432 π.Χ. την παρέπεμψαν σε δίκη για ασέβεια και αθεΐα, αλλά οι δικαστές της Ηλείας την αθώωσαν χάρη στη συνηγορία του Περικλή, ο οποίος την υπερασπίστηκε με δάκρυα.
Ο Περικλής ποτέ δεν παντρεύτηκε την Ασπασία, γιατί πολύ απλά δεν μπορούσε. Το 451, στην προσπάθειά του να αποτρέψει τις αριστοκρατικές οικογένειες από το να συμμαχούν με άλλες πόλεις, είχε εισάγει ένα νόμο υπηκοότητας. Κατά συνέπεια, οι γιοι των μη Αθηναίων γυναικών δε θα μπορούσαν να γίνουν πλήρεις πολίτες. Ο Περικλής επομένως θα διακινδύνευε ολόκληρη την πολιτική του σταδιοδρομία, εάν παντρευόταν την Ασπασία. Έτσι η Ασπασία έζησε στο πλευρό του Περικλή ως σύντροφός του.
Απέκτησε από τον Περικλή ένα γιο, τον Περικλή το νεότερο, ένα από τους στρατηγούς που νίκησαν στις Αργινούσες το 406 π.Χ. Οι δύο νόμιμοι γιοι του Περικλή είχαν πεθάνει, κι έτσι ο γιος της Ασπασίας έγινε ο νόμιμος κληρονόμος του. Έτσι η Ασπασία απόλαυσε πλέον σχεδόν όλα τα προνόμια μιας Αθηναίας ευγενούς γυναίκας.
Αργότερα όμως, μετά το θάνατο του Περικλή, τα πράγματα δυσκόλεψαν για την Ασπασία και το γιο της. Η πόλη φάνηκε ψυχρή και στους δυο τους. Πολύ γρήγορα η Ασπασία βρήκε τον αντικαταστάτη του Περικλή. Άρχισε να συζεί με τον Πυσικλέα, ο οποίος ήταν προβατοπώλης. Με τις γνώσεις και τη μαεστρία της δεν άργησε να τον κάνει Πολιτευτή και Ρήτορα.
Είκοσι τρία έτη μετά το θάνατο του Περικλή, ο Περικλής ο νεότερος εκλέχτηκε γενικός ελεγκτής πυροβολαρχίας. Δυστυχώς όμως εκτελέστηκε μετά τον πόλεμο με τη Σπάρτη.
Η ιστορία δεν καταγράφει αν η Ασπασία ήταν ζωντανή την εποχή που ο γιος της πέθανε. Αν όμως ήταν, οι ιστορικοί υποστηρίζουν, πως ο πρόωρος θάνατος του γιου της, θα ήταν ένα τραγικό τέλος για μια εμπνευσμένη και μη συμβατική γυναίκα όπως η Ασπασία.
Δεν υπάρχουν στοιχεία για το θάνατο της Ασπασίας. Αυτό κάνει μερικούς να υποθέτουν ότι ο θάνατός της ήταν πολύ δύσκολος και οι ιστορικοί της εποχής δεν ήθελαν να φανερώσουν άσχημες στιγμές της ζωής της.
Για την Ασπασία έχει γράψει ο Αισχίνης ένα διάλογο, από τον οποίο φαίνεται ότι ο Πλούταρχος έχει αντλήσει κάποια στοιχεία στο δοκίμιό του για τον Περικλή.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1) Εγκυκλοπαίδεια «Δομή»
2) Εγκυκλοπαίδεια «Υδρύα»
3) http://www.pbs.org/empires/thegreeks/ht ... pasia.html
- ArELa
- Founder-Administrator
- Δημοσιεύσεις: 66942
- Εγγραφή: Κυρ 15 Απρ 2007, 01:29
- Irc ψευδώνυμο: ArELa
- Φύλο: Γυναίκα
- Έδωσε Likes: 1879 φορές
- Έλαβε Likes: 2770 φορές
Re: Περικλής και Ασπασία
Αστεράκι μου
.
Δεν περιμένω τίποτα, δεν ελπίζω σε τίποτα,
δεν καταλαβαίνω τίποτα, είμαι ξανθιά κι ελεύθερη...
τα κανάλια μου /my channels:
στο vasoula2908 και στο vasoula2908asteria
στο Βrighteon,
στο Bitchute
στο Rumble
Δεν περιμένω τίποτα, δεν ελπίζω σε τίποτα,
δεν καταλαβαίνω τίποτα, είμαι ξανθιά κι ελεύθερη...
τα κανάλια μου /my channels:
στο vasoula2908 και στο vasoula2908asteria
στο Βrighteon,
στο Bitchute
στο Rumble
- karipis
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3251
- Εγγραφή: Σάβ 26 Ιαν 2008, 16:15
- Φύλο: Άνδρας
- Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη για, μεσ' τη μέση λέμε!
- Επικοινωνία:
Re: Περικλής και Ασπασία
Για την πολιτική μιλάς Φώτη (το άλλο το κουσούρι και ποιός δεν το έχει);;Divine Sinner έγραψε:ηταν λιγο αιδοιοδουλος ο περικλης;
- seliniasmenos
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3066
- Εγγραφή: Παρ 20 Απρ 2007, 03:50
- Φύλο: Άνδρας
- Τοποθεσία: Fortress of Solitude
Re: Περικλής και Ασπασία
Εκπληκτικό άρθρο, συγχαρητήρια!
Οχι τπτ άλλο να μορφωνόμαστε κι'εμείς που είχαμε μείνει στην ιδέα οτι ήταν εταίρα
Οχι τπτ άλλο να μορφωνόμαστε κι'εμείς που είχαμε μείνει στην ιδέα οτι ήταν εταίρα
If i go crazy, then will you still call me Superman?
[img]http://s11.postimg.org/m0jzyebw3/superm ... 5wbdc6.jpg[/img]
[img]http://s11.postimg.org/m0jzyebw3/superm ... 5wbdc6.jpg[/img]
- Mantam Froufrou
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 4599
- Εγγραφή: Τετ 18 Απρ 2007, 10:05
- Φύλο: Γυναίκα
:
Aστέρι μας, όταν λέμε ήσουν μέσα στο μυαλό μου....έχω μείνει άναυδη!!!
Καθότι η μικρή μας θα ονομαστεί Ασπασία, ήμουν έτοιμη να ψάξω για στοιχεία της Ασπασίας! Και αν κρίνω από το τι μου κάνει στην εγκυμοσύνη, που σίγουρα δεν περνά απαρατήρητη, μάλλον της ταιριάζει γάντι το όνομα!!!!
Μπουμπού μου, ευχαριστώ
(εννοείται πως για την Πολυξένη, τα ξέρω όλα απέξω κι ανακατωτά...για το όνομα της άλλης μου λέω)
Καθότι η μικρή μας θα ονομαστεί Ασπασία, ήμουν έτοιμη να ψάξω για στοιχεία της Ασπασίας! Και αν κρίνω από το τι μου κάνει στην εγκυμοσύνη, που σίγουρα δεν περνά απαρατήρητη, μάλλον της ταιριάζει γάντι το όνομα!!!!
Μπουμπού μου, ευχαριστώ
(εννοείται πως για την Πολυξένη, τα ξέρω όλα απέξω κι ανακατωτά...για το όνομα της άλλης μου λέω)
Την ψυχοθεραπεία μου την κάνω εδώ: http://www.alchemyofnature.blogspot.gr/
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Re: Περικλής και Ασπασία
Σχετικά με την Ασπασία τώρα.
Δεν πιστεύω οτι ο Περικλής ήταν ''αιδιόδουλος''. Αν μη τι άλλο η προσωπική του πορεία τον έχει συνδέσει με πολλά επιτεύγματα όπως και με αποφάσεις που μπορεί να αποδείχτηκαν λάθος. Είναι δύσκολο να κρίνει κανείς την ιστορία εκ του ασφαλούς και υποθετικά. Το οτι η Ασπασία έπαιζε ρόλο στις αποφάσεις του και ασκούσε επιρροή το θεωρώ βέβαιο, αλλά όχι γιατί ο Περικλής ήταν υποχείριο της αλλά επειδή το ήθελε ο ίδιος. Ας μην ξεχνάμε οτι η πολιτική ζωή στην Αρχαία Ελλάδα, σε καμία περίπτωση δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Πολλοί πολιτικοί αντίπαλοι του Περικλή ή άτομα που δεν δεχόντουσαν να έχει τοση δύναμη μία γυναίκα, πιθανότητα χτυπούσαν την Ασπασία για να χτυπήσουν τον ίδιο. Δεν χωράει αμφιβολία ότι ήταν γυναίκα φιλόδοξη, με κοφτερή κρίση και ήξερε να επιβιώνει ειδικά σε μία εποχή που δεν υπήρχε συγχώρεση και ανοχές, ο Περικλής υποθέτω οτι ήταν άνθρωπος που όπως όλοι οι άνθρωποι με ισχύ, δεν μπορούσε εύκολα να εμπιστευτεί τους γύρω του και τα κίνητρα τους, οπότε και χρειαζόταν έναν συνοδοιπόρο και συμπαραστάτη που να μπορεί να έχει εμπιστοσύνη και να τον στηρίζει στις αποφάσεις του, πράγμα που η Ασπασία απο ότι φαίνεται έκανε, για να φτάσει στο σημείο να πάει κόντρα σε όλα τα ήθη και να χωρίσει την γυναίκα του για να περάσει την ζωη του μαζί της. Κατά την ταπεινή μου άποψη, ο έρωτας του Περικλή για την Ασπασία, ήταν εγκεφαλικός πρώτα, και μετά σωματικός. Μπορεί να την ερωτεύτηκε για την ομορφιά της αλλά για έναν άντρα που μπορούσε να έχει όποια γυναίκα ήθελε, με την Ασπασία έμεινε και την αγάπησε για το μυαλό της και μετά για όλα τα υπόλοιπα. Πάντα χρειάζεται το κάτι παραπάνω απο την εμφάνιση για να γίνει αυτό, κανένας άντρας δεν επιθυμεί πραγματικά ότι και να λέει, μία ηλίθια γυναίκα δίπλα του εκτός και αν είναι εκείνος ηλίθιος.
Αν μελετήσετε βασιλικά ζευγάρια εξουσίας στην ιστορία, που η γυναίκα ήταν εξίσου ισχυρή, θα δείτε οτι ήταν και οι δύο δυνατές προσωπικότητες, που κάλυπταν και υποστήριζαν αμείλικτα ο ένας τον άλλο, όχι μόνο ή τόσο απο αγάπη ή έρωτα, αλλά και για το γεγονός οτι είχαν ανάγκη ο ένας τον άλλο στην μάχη της εξουσίας εφ' 'οσον φυσικά το επέτρεπε αυτό και ο άντρας, αφού η Ολυμπιάδα με τον Φίλιππο παραδείγματος χάρη, παρά το οτι παντρεύτηκαν απο μεγάλο έρωτα, οι δυνατές τους προσωπικότητες και ο δυναμισμός της Ολυμπιάδας δυσαρεστούσαν τον Φίλιππο. Σίγουρα οι γυναίκες είχαν πολύ μεγαλύτερη ισχύ απο όσο πιστεύουμε αλλά όχι όμως οτι ήταν τα πράγματα εύκολα γι αυτές.
Δεν πιστεύω οτι ο Περικλής ήταν ''αιδιόδουλος''. Αν μη τι άλλο η προσωπική του πορεία τον έχει συνδέσει με πολλά επιτεύγματα όπως και με αποφάσεις που μπορεί να αποδείχτηκαν λάθος. Είναι δύσκολο να κρίνει κανείς την ιστορία εκ του ασφαλούς και υποθετικά. Το οτι η Ασπασία έπαιζε ρόλο στις αποφάσεις του και ασκούσε επιρροή το θεωρώ βέβαιο, αλλά όχι γιατί ο Περικλής ήταν υποχείριο της αλλά επειδή το ήθελε ο ίδιος. Ας μην ξεχνάμε οτι η πολιτική ζωή στην Αρχαία Ελλάδα, σε καμία περίπτωση δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Πολλοί πολιτικοί αντίπαλοι του Περικλή ή άτομα που δεν δεχόντουσαν να έχει τοση δύναμη μία γυναίκα, πιθανότητα χτυπούσαν την Ασπασία για να χτυπήσουν τον ίδιο. Δεν χωράει αμφιβολία ότι ήταν γυναίκα φιλόδοξη, με κοφτερή κρίση και ήξερε να επιβιώνει ειδικά σε μία εποχή που δεν υπήρχε συγχώρεση και ανοχές, ο Περικλής υποθέτω οτι ήταν άνθρωπος που όπως όλοι οι άνθρωποι με ισχύ, δεν μπορούσε εύκολα να εμπιστευτεί τους γύρω του και τα κίνητρα τους, οπότε και χρειαζόταν έναν συνοδοιπόρο και συμπαραστάτη που να μπορεί να έχει εμπιστοσύνη και να τον στηρίζει στις αποφάσεις του, πράγμα που η Ασπασία απο ότι φαίνεται έκανε, για να φτάσει στο σημείο να πάει κόντρα σε όλα τα ήθη και να χωρίσει την γυναίκα του για να περάσει την ζωη του μαζί της. Κατά την ταπεινή μου άποψη, ο έρωτας του Περικλή για την Ασπασία, ήταν εγκεφαλικός πρώτα, και μετά σωματικός. Μπορεί να την ερωτεύτηκε για την ομορφιά της αλλά για έναν άντρα που μπορούσε να έχει όποια γυναίκα ήθελε, με την Ασπασία έμεινε και την αγάπησε για το μυαλό της και μετά για όλα τα υπόλοιπα. Πάντα χρειάζεται το κάτι παραπάνω απο την εμφάνιση για να γίνει αυτό, κανένας άντρας δεν επιθυμεί πραγματικά ότι και να λέει, μία ηλίθια γυναίκα δίπλα του εκτός και αν είναι εκείνος ηλίθιος.
Αν μελετήσετε βασιλικά ζευγάρια εξουσίας στην ιστορία, που η γυναίκα ήταν εξίσου ισχυρή, θα δείτε οτι ήταν και οι δύο δυνατές προσωπικότητες, που κάλυπταν και υποστήριζαν αμείλικτα ο ένας τον άλλο, όχι μόνο ή τόσο απο αγάπη ή έρωτα, αλλά και για το γεγονός οτι είχαν ανάγκη ο ένας τον άλλο στην μάχη της εξουσίας εφ' 'οσον φυσικά το επέτρεπε αυτό και ο άντρας, αφού η Ολυμπιάδα με τον Φίλιππο παραδείγματος χάρη, παρά το οτι παντρεύτηκαν απο μεγάλο έρωτα, οι δυνατές τους προσωπικότητες και ο δυναμισμός της Ολυμπιάδας δυσαρεστούσαν τον Φίλιππο. Σίγουρα οι γυναίκες είχαν πολύ μεγαλύτερη ισχύ απο όσο πιστεύουμε αλλά όχι όμως οτι ήταν τα πράγματα εύκολα γι αυτές.
- Mantam Froufrou
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 4599
- Εγγραφή: Τετ 18 Απρ 2007, 10:05
- Φύλο: Γυναίκα
Re: Περικλής και Ασπασία
Πολύ σωστά!
Άλλωστε, όλοι οι μεγάλοι άντρες είχαν κάποιον δίπλα τους που έπαιζε τον ρόλο του συμβούλου... Όταν τον ρόλο αυτό τον αναλαμβάνει στην ουσία η σύντροφος του 'μεγάλου' άντρα, είμαστε έτοιμοι να υποβιβάσουμε και τον άντρα για την επιλογή του και την γυναίκα για την δράση της!
Για μένα, έτσι πρέπει να είναι όλα τα ζευγάρια, κι ανάλογα με τις προσωπικότητες βέβαια, όπως έθιξε και το Αστέρι μας!
Αν δεν εμπιστευτείς τον άνθρωπό σου ΠΟΙΟΝ ΘΑ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΕΙΣ!??? Και μάλιστα σε μία αρένα (πολιτική) αδηφάγα, έτοιμη να σε κατασπαράξει!
Άλλωστε, όλοι οι μεγάλοι άντρες είχαν κάποιον δίπλα τους που έπαιζε τον ρόλο του συμβούλου... Όταν τον ρόλο αυτό τον αναλαμβάνει στην ουσία η σύντροφος του 'μεγάλου' άντρα, είμαστε έτοιμοι να υποβιβάσουμε και τον άντρα για την επιλογή του και την γυναίκα για την δράση της!
Για μένα, έτσι πρέπει να είναι όλα τα ζευγάρια, κι ανάλογα με τις προσωπικότητες βέβαια, όπως έθιξε και το Αστέρι μας!
Αν δεν εμπιστευτείς τον άνθρωπό σου ΠΟΙΟΝ ΘΑ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΕΙΣ!??? Και μάλιστα σε μία αρένα (πολιτική) αδηφάγα, έτοιμη να σε κατασπαράξει!
Την ψυχοθεραπεία μου την κάνω εδώ: http://www.alchemyofnature.blogspot.gr/
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Re: Περικλής και Ασπασία
Πολύ σωστά. Ας μην ξεχνάμε οτι ο Περικλής έφτασε στο σημείο να κλάψει δημόσια για να σώσει την Ασπασία, πράγμα που είμαι σίγουρη οτι δεν έκανε επειδή ήταν...κλαψιάρης. Ήταν ένας πανέξυπνος άντρας, και το να κλάψει δημόσια για κάποιον άλλο, πόσο μάλλον για την σύντροφο του, ήταν και εξακολουθεί να είναι και σήμερα πράγμα αδιανόητο που πρέπει να προκάλεσε μεγάλη έκπληξη, αλλά έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Έσωσε την πιο χρήσιμη και πολύτιμη γι αυτόν και την ηγεμονία του, σύμβουλο του.
- Apomakros
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3164
- Εγγραφή: Τετ 29 Αύγ 2007, 19:26
- Φύλο: Άνδρας
Re: Περικλής και Ασπασία
Ο μέγας και πολύς Σωκράτης έτρωγε παντόφλα από τη γυναίκα του την Ξανθίππη κάθε φορά που αργούσε να γυρίσει στο σπίτι, είτε το μεσημέρι μετά από τις καθιερωμένες βόλτες του στην αγορά είτε το βράδυ μετά από κάποιο συμπόσιο.Μαντάμ Φρουφρού έγραψε:Άλλωστε, όλοι οι μεγάλοι άντρες είχαν κάποιον δίπλα τους που έπαιζε τον ρόλο του συμβούλου... Όταν τον ρόλο αυτό τον αναλαμβάνει στην ουσία η σύντροφος του 'μεγάλου' άντρα, είμαστε έτοιμοι να υποβιβάσουμε και τον άντρα για την επιλογή του και την γυναίκα για την δράση της!
Για μένα, έτσι πρέπει να είναι όλα τα ζευγάρια, κι ανάλογα με τις προσωπικότητες βέβαια, όπως έθιξε και το Αστέρι μας!
Παρά ταύτα δεν κατηγορούσε ποτέ το γάμο.
Όταν τον ρωτούσαν οι μαθητές του αν είναι καλό να παντρεύεται ο άντρας, εκείνος έλεγε ναι φυσικά. Διότι αν μεν ο άντρας βρει μια καλή γυναίκα είναι βέβαιο ότι θα ευτυχήσει, διαφορετικά είναι βέβαιο ότι θα γίνει ένας μεγάλος φιλόσοφος…
(και έγινε βέβαια ένας μεγάλος φιλόσοφος)
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Re: Περικλής και Ασπασία
Με αφορμή την αναφορά σου στην Ξανθίππη, μου θύμησες το Ημέρωμα της Στρίγκλας του Σαιξπηρ. Εγώ αυτό που μπορώ να σου πω κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι το εξής. Η γυναίκα, γκρινιάζει όταν δεν είναι ευτυχισμένη. Στο υπογράφω αυτό. Δεν το πάω στο αν η γκρίνια της μπορεί να είναι δίκαιη ή όχι, μιλάω απλά για την γκρίνια, την στυφάδα. Στην γυναίκα (και μιλάω για τις νορμάλ γυναίκες και όχι τις ανόητες) πρέπει πρώτα να κάνεις έρωτα στο μυαλό της και μετά στο σώμα της. Το φλερτ είναι πανάρχαιο και χάνεται στα βάθη του χρόνου αν και το ξεχάσαμε. Τα προβλήματα της καθημερινότητας βλέπεις ρίχνουν και το πάθος γρήγορα, αλλά σου υπογράφω οτι γυναίκα που γκρινιάζει, γυναίκα που είναι κρύα και μουντή, είναι έτσι γιατί δεν είναι ευτυχισμένη. Γιατί ο άντρας έχει ξεχάσει πως να της κάνει έρωτα, γιατί εκείνη έχει ξεχάσει πως να είναι γυναίκα, γιατί μπαίνουν άλλα στην μέση. Κάνε την γυναίκα ευτυχισμένη, ασχολήσου με το σώμα της και το μυαλό της, και θα δεις πως θα μεταμορφωθεί. Στην πραγματικότητα οι περισσότερες γυναίκες, έχουν έναν εαυτό που δεν τον δείχνουν σε κανέναν.Apomakros έγραψε:Ο μέγας και πολύς Σωκράτης έτρωγε παντόφλα από τη γυναίκα του την Ξανθίππη κάθε φορά που αργούσε να γυρίσει στο σπίτι, είτε το μεσημέρι μετά από τις καθιερωμένες βόλτες του στην αγορά είτε το βράδυ μετά από κάποιο συμπόσιο.Μαντάμ Φρουφρού έγραψε:Άλλωστε, όλοι οι μεγάλοι άντρες είχαν κάποιον δίπλα τους που έπαιζε τον ρόλο του συμβούλου... Όταν τον ρόλο αυτό τον αναλαμβάνει στην ουσία η σύντροφος του 'μεγάλου' άντρα, είμαστε έτοιμοι να υποβιβάσουμε και τον άντρα για την επιλογή του και την γυναίκα για την δράση της!
Για μένα, έτσι πρέπει να είναι όλα τα ζευγάρια, κι ανάλογα με τις προσωπικότητες βέβαια, όπως έθιξε και το Αστέρι μας!
Παρά ταύτα δεν κατηγορούσε ποτέ το γάμο.
Όταν τον ρωτούσαν οι μαθητές του αν είναι καλό να παντρεύεται ο άντρας, εκείνος έλεγε ναι φυσικά. Διότι αν μεν ο άντρας βρει μια καλή γυναίκα είναι βέβαιο ότι θα ευτυχήσει, διαφορετικά είναι βέβαιο ότι θα γίνει ένας μεγάλος φιλόσοφος…
(και έγινε βέβαια ένας μεγάλος φιλόσοφος)
- Apomakros
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3164
- Εγγραφή: Τετ 29 Αύγ 2007, 19:26
- Φύλο: Άνδρας
Re: Περικλής και Ασπασία
Γιατί να είναι υποχρέωση του άντρα να κάνει έρωτα στη γυναίκα του και όχι το αντίστροφο;Σείριο Άστρο έγραψε: Γιατί ο άντρας έχει ξεχάσει πως να της κάνει έρωτα, γιατί εκείνη έχει ξεχάσει πως να είναι γυναίκα, γιατί μπαίνουν άλλα στην μέση. Κάνε την γυναίκα ευτυχισμένη, ασχολήσου με το σώμα της και το μυαλό της, και θα δεις πως θα μεταμορφωθεί.
Δεν πρέπει κανονικά να είναι και υποχρέωση της γυναίκας να κάνει έρωτα στον άντρα της;
...ή τον δείχνουν σε λάθος πρόσωποΣείριο Άστρο έγραψε:Στην πραγματικότητα οι περισσότερες γυναίκες, έχουν έναν εαυτό που δεν τον δείχνουν σε κανέναν.
Re: Περικλής και Ασπασία
Ο καισαρας ομως δεν ειχε αναγκη... χοχοΑν μελετήσετε βασιλικά ζευγάρια εξουσίας στην ιστορία, που η γυναίκα ήταν εξίσου ισχυρή, θα δείτε οτι ήταν και οι δύο δυνατές προσωπικότητες, που κάλυπταν και υποστήριζαν αμείλικτα ο ένας τον άλλο, όχι μόνο ή τόσο απο αγάπη ή έρωτα, αλλά και για το γεγονός οτι είχαν ανάγκη ο ένας τον άλλο στην μάχη της εξουσίας εφ' 'οσον φυσικά το επέτρεπε αυτό και ο άντρας, αφού η Ολυμπιάδα με τον Φίλιππο παραδείγματος χάρη, παρά το οτι παντρεύτηκαν απο μεγάλο έρωτα, οι δυνατές τους προσωπικότητες και ο δυναμισμός της Ολυμπιάδας δυσαρεστούσαν τον Φίλιππο. Σίγουρα οι γυναίκες είχαν πολύ μεγαλύτερη ισχύ απο όσο πιστεύουμε αλλά όχι όμως οτι ήταν τα πράγματα εύκολα γι αυτές.
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Re: Περικλής και Ασπασία
Εννοείται οτι και η γυναίκα πρέπει να κάνει το ίδιο.Apomakros έγραψε:Γιατί να είναι υποχρέωση του άντρα να κάνει έρωτα στη γυναίκα του και όχι το αντίστροφο;Σείριο Άστρο έγραψε: Γιατί ο άντρας έχει ξεχάσει πως να της κάνει έρωτα, γιατί εκείνη έχει ξεχάσει πως να είναι γυναίκα, γιατί μπαίνουν άλλα στην μέση. Κάνε την γυναίκα ευτυχισμένη, ασχολήσου με το σώμα της και το μυαλό της, και θα δεις πως θα μεταμορφωθεί.
Δεν πρέπει κανονικά να είναι και υποχρέωση της γυναίκας να κάνει έρωτα στον άντρα της;
...ή τον δείχνουν σε λάθος πρόσωποΣείριο Άστρο έγραψε:Στην πραγματικότητα οι περισσότερες γυναίκες, έχουν έναν εαυτό που δεν τον δείχνουν σε κανέναν.
Ναι, καμία φορά μπορει και να τον δείχνουν στο λάθος πρόσωπο, καμία φορά στο σωστό, τις περισσότερες φορές καθόλου, ή βλέπετε απλά μια υποψία του τι μπορεί να υπάρχει.
Οι άντρες και οι γυναίκες, ο καθένας απο την μεριά του, τα έχουν κάνει θάλασσα εδώ και πάρα πολλά χρόνια και είναι κρίμα.
- Apomakros
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3164
- Εγγραφή: Τετ 29 Αύγ 2007, 19:26
- Φύλο: Άνδρας
Re: Περικλής και Ασπασία
Ναι, θα συμφωνήσω!!!Σείριο Άστρο έγραψε:Οι άντρες και οι γυναίκες, ο καθένας απο την μεριά του, τα έχουν κάνει θάλασσα εδώ και πάρα πολλά χρόνια και είναι κρίμα.
(κρίμα που δεν βλέπω για την περίπτωση το κατάλληλο emoticon)
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Re: Περικλής και Ασπασία
Με τα emoticon κάτι θα γίνει.Apomakros έγραψε:Ναι, θα συμφωνήσω!!!Σείριο Άστρο έγραψε:Οι άντρες και οι γυναίκες, ο καθένας απο την μεριά του, τα έχουν κάνει θάλασσα εδώ και πάρα πολλά χρόνια και είναι κρίμα.
(κρίμα που δεν βλέπω για την περίπτωση το κατάλληλο emoticon)
Με τον άντρα και την γυναίκα τα βλέπω δυστυχώς δύσκολα. Και είναι κρίμα γιατί η επαφή μεταξύ ενός άντρα και μίας γυναίκας μπορεί να γεννήσει πολλά όμορφα, ξεχωριστά και πολύ δυνατά πράγματα. Δεν είναι τυχαίο που η αναζήτηση αυτής της επαφής έχει υμνηθεί απο όλες τις θρησκείες, όλες τις τέχνες, όλους τους πολιτισμούς και όλους τους ποιητές του κόσμου. Αλλά όπως πάντα, ο άνθρωπος ακολουθώντας την φαύλη του προδιάθεση, άρχισε να εκλογικεύει και να καλουπώνει πολύ κάποια πράγματα, κυρίως λόγω της κτητικής φύσης που έχει. Υποβαθμίστηκε σημαντικά και η αρχέγονη θηλυκή υπόσταση, με τα αποτελέσματα που βλέπουμε τώρα και στους μεν και στους δεν, αφού διαταράχθηκαν ίσως ανεπανόρθωτα πλέον οι ισορροπίες.
- karipis
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3251
- Εγγραφή: Σάβ 26 Ιαν 2008, 16:15
- Φύλο: Άνδρας
- Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη για, μεσ' τη μέση λέμε!
- Επικοινωνία:
Re: Περικλής και Ασπασία
Ο μέγας και πολύς Σωκράτης έτρωγε παντόφλα από τη γυναίκα του την Ξανθίππη κάθε φορά που αργούσε να γυρίσει στο σπίτι, είτε το μεσημέρι μετά από τις καθιερωμένες βόλτες του στην αγορά είτε το βράδυ μετά από κάποιο συμπόσιο.
Παρά ταύτα δεν κατηγορούσε ποτέ το γάμο.
Φυσικά, γι' αυτό έκανε και δεύτερο γάμο ο Μέγας σοφός (βαμώ το φελέκι μου, τρεις μήνες τώρα έφαγα τον τόπο να βρω το βιβλίο που λέει το όνομα της 2ης γυναίκας του και δεν μπορώ, αϊ σιχτίρ με το αλτσχάϊμερ τελικά).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Υπάρχει ένα απίστευτο απόσπασμα σε έναν Πλατωνικό διάλογο με τον Σωκράτη να μιλάει για τον γάμο και έχει ως εξής.
Πηγαίνει ένας νεαρός στον Σωκράτη και τον ρωτά:
-Δάσκαλε πιο είναι το σοφότερο, να παντρευτεί κάποιος ή όχι;
-Είτε παντρευτείς είτε όχι, καταδικασμένος θα είσαι (του απάντησε αυτός).
Ο νεαρός όμως ήταν μάλλον ερωτευμένος, και ξαναρωτά τον Σωκράτη:
-Δάσκαλε πες πως παντρεύεται κάποιος, το πιο σοφό είναι να πάρει γυναίκα όμορφη ή άσχημη; (και ο μέγας νους...)
-Αν θα πάρεις γυναίκα όμορφη θα έχεις γυναίκα κοινή, αν θα πάρεις άσχημη θα έχεις γυναίκα ποινή(......!!)
Υ.Γ. Καλά ε, ο τύπος ήταν 2.480 χρόνια μπροστά λέμε
- Apomakros
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3164
- Εγγραφή: Τετ 29 Αύγ 2007, 19:26
- Φύλο: Άνδρας
Re: Περικλής και Ασπασία
Μυρτώ, εγγονή του Αριστείδη.Karipis έγραψε:Φυσικά, γι' αυτό έκανε και δεύτερο γάμο ο Μέγας σοφός (βαμώ το φελέκι μου, τρεις μήνες τώρα έφαγα τον τόπο να βρω το βιβλίο που λέει το όνομα της 2ης γυναίκας του και δεν μπορώ, αϊ σιχτίρ με το αλτσχάϊμερ τελικά).
(Οι κακές γλώσσες λένε ότι ήταν πολύ ζηλιάρα και χειρότερη απ'την πρώτη)
Σειριοπούλα συμφωνώ κατ' αρχήν με όσα γράφεις αλλά αν επεκταθώ θα ξεφύγουμε πολύ.
(Δεν ανοίγεις ένα τόπικ να το συζητήσουμε;)
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Re: Περικλής και Ασπασία
Θα χάσουμε τον ειρμό και είναι κρίμα και γι αυτό και συνηθίζεται όταν η συζήτηση έχει ροή, οι αποσπάσεις να γίνονται αργότερα. Οπότε συνέχισε χαλαρά, δεν θέλω να χαλάσει η ροή, και για ''τακτοποίηση'' μετα, εδώ είμαστε.Apomakros έγραψε:
(Δεν ανοίγεις ένα τόπικ να το συζητήσουμε;)
- Apomakros
- "Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
- Δημοσιεύσεις: 3164
- Εγγραφή: Τετ 29 Αύγ 2007, 19:26
- Φύλο: Άνδρας
Re: Περικλής και Ασπασία
Ωραία, συνεχίζουμε λοιπόν χαλαρά.
Οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα στηρίζονται, τις περισσότερες φορές, στο συμφέρον ή σε ένα νοσηρό συναισθηματισμό. Τα χρήματα και η οικονομικές σχέσεις είναι δυστυχώς αυτά που ενώνουν αλλά και χωρίζουν τους ανθρώπους. Έτσι ο γάμος κατάντησε μια σύμβαση του αστικού δικαίου. Ο έρωτας δέχτηκε την καταστροφική επίδραση της νοοτροπίας της εποχής μας και ξέπεσε. Δεν αναζητούμε τον Άλλο, που η ένωση μαζί του θα μας οδηγήσει στην υπέρβαση του εαυτού μας και την ολοκλήρωση, δεν αναζητούμε να επιστρέψουμε στην κατάσταση της πρωταρχικής ενότητας.
(Ανασφαλείς, μισοί και νάρκισσοι ψάχνουμε στον άλλο την αντανάκλαση του εαυτού μας)
Οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα στηρίζονται, τις περισσότερες φορές, στο συμφέρον ή σε ένα νοσηρό συναισθηματισμό. Τα χρήματα και η οικονομικές σχέσεις είναι δυστυχώς αυτά που ενώνουν αλλά και χωρίζουν τους ανθρώπους. Έτσι ο γάμος κατάντησε μια σύμβαση του αστικού δικαίου. Ο έρωτας δέχτηκε την καταστροφική επίδραση της νοοτροπίας της εποχής μας και ξέπεσε. Δεν αναζητούμε τον Άλλο, που η ένωση μαζί του θα μας οδηγήσει στην υπέρβαση του εαυτού μας και την ολοκλήρωση, δεν αναζητούμε να επιστρέψουμε στην κατάσταση της πρωταρχικής ενότητας.
(Ανασφαλείς, μισοί και νάρκισσοι ψάχνουμε στον άλλο την αντανάκλαση του εαυτού μας)
- SeirioAstro
- Σχεδιαστής
- Δημοσιεύσεις: 1847
- Εγγραφή: Τετ 18 Ιουν 2008, 17:03
- Φύλο: Γυναίκα
- Τοποθεσία: 12η Αποικία
Re: Περικλής και Ασπασία
Θα συμφωνήσω και θα συμπληρώσω, οτι δεν είναι ο γάμος που φέρνει τα προβλήματα, αλλά πως συμπεριφερόμαστε μέσα σε αυτόν, παρά την σοβαρή επιφύλαξη που έχω για τον θεσμό. Ξέρω ζευγάρια που μέσα στον γάμο τους είναι πολύ, πολύ ευτυχισμένα, και άλλους που είναι δυστυχείς. Δεν είναι ο θεσμός, είναι οι άνθρωποι.