ώστε η έννοια του ελληνικού έθνους ήταν ίδια?
Όχι, σε καμμία περίπτωση. Τότε ήτο καλλίτερη!
Είναι ίδια για τον ακροδεξιό σημερινό Λάκωνα με τον αρχαίο Σπαρτιάτη που πολεμούσε τους Αθηναίους για παράδειγμα?
Ακροδεξιός... αναφέρθηκα εγώ σε ακροδεξιούς; Για ποιον λόγο φέρνεις στο μυαλό σου τους ακροδεξιούς όταν σου μιλάω για το έθνος; Μήπως γιατί έχεις την αντίληψη ότι μόνον αυτοί πρέσβευουν το έθνος; Σου λέω με βεβαιότητα ότι αυτοί έβλαψαν περισσότερο την πατρίδα μας.
Και για ν' απαντήσω στο ερώτημά σου, να σου ξεκαθαρίσω ότι ο αρχαίο Σπαρτιάτης δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα νεοέλληνα, ούτε ο αρχαίος Αθηναίος επίσης. Να σου υπενθυμίσω, ότι η Σπάρτη κατά τον 6ο αι. π.Χ. υπήρξε πολέμιος της τυραννίας κι απελευθέρωσε και την Αθήνα καθώς κι άλλες πόλεις.
Κοινά πολιτιστικά στοιχεία βεβαίως και υπήρχαν και είναι απόλυτα φυσιολογικό αφού υπήρχε γεωγραφική εγγύτητα σε μια περιοχή που γενικά γνώρισε αρκετές περιόδους ευημερίας. Αυτό δεν αλλάζει το γεγονός οτι η σημερινή έννοια του έθνους είναι επινοημένη.
Ο ίδιος πολιτισμός δε διεμορφώθη λόγω γεωγραφικής εγγύτητας, αλλά λόγω κοινής συνειδήσεως, επειδή αποτελούσαν μια φυλή. Αν ήταν λόγω γεωγραφικής εγγύτητας, τότε γιατί οι Ίωνες δεν ανέπτυξαν μεσο-ανατολίτικο πολιτισμό που ήτο εγγύτερα από την μητροπολιτική Ελλάδα και γιατί οι Συρακούσες και γενικώς η Σικελία που απείχε από την υπόλοιπη Ελλάδα ανέπτυξε ίδιο πολιτισμό την ίδια χρονική περίοδο; Γιατί ήσαν Έλληνες, απαντώ ο ίδιος.
Το έθνος δεν είναι επινόηση, είναι πραγματικότητα. Επιμένω ότι έχεις λανθασμένη εντύπωση για το έθνος.
Ο καπιταλισμός, την περίοδο που αναπτυσσόταν στα πλαίσια εθνικών οικονομιών, ήθελε την εμπέδωση εθνικού αισθήματος ώστε να έχει πρόθυμους αιμοδότες (και στρατιώτες) να υποστηρίξουν τα συμφεροντά του (επιθετικά ή αμυντικά).
Χεχ...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Θα 'θελα πολύ να μου παραθέσεις έστω ένα στοιχείο για να μου αποδείξεις την ορθότητα των λεγομένων σου, γιατί ούτε ένας καπιταλιστής δεν προήγαγε εθνικά ιδεώδη. Κι αν κάποιος καπιταλιστής το έκανε αυτό, δεν σημαίνει ότι επινόησε το έθνος, αλλά ότι το εκμεταλλεύτηκε προς όφελός του. Δηλαδή, οι σημερινοί καπιταλιστές που λένε στους Αμερικανούς στρατιώτες να πολεμήσουν τους τρομοκράτες, σημαίνει ότι αυτοί επινόησαν την τρομοκρατία; Προϋπήρχε των καπιταλιστών, απλώς στη συγκεκριμένη, τωρινή εποχή, την εκμεταλλεύονται.
Αυτό ήταν ιδιαίτερα ορατό σε άλλες Δυτικές χώρες πριν αυτές μπουν στον 1ο Π.Π. Τώρα πια στην εποχή της παγκοσμιοποίησης δεν υπάρχει τέτοια αναγκαιότητα (όπως και δεν υπάρχει πιθανότητα πολέμου μεταξύ οποιονδήποτε δυτικών δυνάμεων)
Αυτό που είπα παραπάνω. Στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους, η προπαγάνδα υπέρ του έθνους υπήρξε τεράστια, ειδάλλως δεν θα πολεμούσε κανένας στρατιώτης. Τι περίμενες να πούνε οι καπιταλιστές; "πολεμήστε για να εγκαθιδρύσουμε το καθεστώς μας"; Σε καμμία περίπτωση.
Κι επειδή δεν υπάρχει πιθανότητα μεταξύ δυτικών κρατών δεν με χαροποιεί ιδιατέρως. Θα επικρατήσει σίψη και παρακμή ανάλογη μ' ενός πολέμου.
Κι όπως έλεγε ο Αριστοτέλης, "προτιμώ έναν ένδοξο πόλεμο, παρά μία ατιμωτική ειρήνη".
η οποία μάλιστα όπως αποδείχτηκε στην πράξη ήταν αιτία πολλών αιματοχυσιών.
Σαφώς και ήταν αιτία αιματοχυσιών. Αλλά εσύ φίλε μου, προτρέχεις... πήγες κατευθείαν στο αποτέλεσμα και δεν εξέτασες τα κίνητρα. Εννέα στις δέκα φορές, οι πόλεμοι για το έθνος αντιπροσώπευαν έννοιες όπως η ελευθερία. Για τέτοια κίνητρα, για τέτοια ιδανικά αξίζει να αιματοκυλίσουμε άλλες εκατό φορές. Αναλογίσου, όμως, πόσες φορές αιματοκύλισαν για τα χρήματα οι άνθρωπο. Ακόμα και τώρα μαίνεται πόλεμος για την οικονομία, κάπου στην ανατολή... το κίνητρο του χρήματος είναι ίσο με το κίνητρο της ελευθερίας; Οι αγωνιστές του Μαραθώνα, των Θερμοπυλών, του 1821, του 1940 ήσαν ίδιοι με τους δήθεν μαχητές της Αμερικής και της Αγγλίας που πολεμάνε για την εξασφάλιση πετρελαίου, σκοτώνοντας αδιακρίτως παιδιά, γυναίκες και γενικώς άμαχο πληθυσμό;
Όχι, δεν είναι ίδιοι.
Αυτό που περιγράφεις δεν είναι αυτό που συμβαίνει και σήμερα; Αιτία του είναι ξεκάθαρα ο καπιταλισμός και όχι η ύπαρξη ή μη των εθνών και των εθνικών ιδεολογιών.
Τα έθνη είναι τα προπύργια. Δίχως κρατική ασφάλιση, περίθαλψη, δίχως εθνική άμυνα και γενικώς δίχως τους κόλπους της πατρίδος, ο καπιταλισμός θα δρα ελεύθερος, γι' αυτό καταστρέφονται τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία κι ενισχύονται των τραπεζών. Γι' αυτό δεν επαρκούν οι συντάξεις και δημιουργούνται συνταξιοδοτικά προγράμματα από τις τράπεζες... γι' αυτό καταργήθηκε η οχτάωρη εργασία και πολλοί φιλοεργατικοί θεσμοί που θεσπίστηκαν από τα έθνη, από άξιους πολιτικούς κι όχι απο κεφαλαιοκράτες που εσένα σου δίνει αξία μικρότερη κι από ενός ζώου. Ναι, ζώου. Διάβασε το μπεστ σέλλερ ενός κεφαλαιοκράτη (θα βρω το βιβλίο και θα σου το πω) που σ' έναν πίνακά του ο άνθρωπος βρίσκεται στην χαμηλότερη βαθμίδα και το οικιακό χρυσόψαρό του υψηλότερα και σε διδάσκει πώς να εξαντλείς τους υφισταμένους σου. Μπεστ σέλλερ στην Αμερική το συγκεκριμένο βιβλίο...
Ποιο είναι το έθνος σας που αποφασίζει για το ποιος είναι Έλληνας όπως είπες? Το Ελληνικό κράτος? Που καταπίεζε τους Σλαβόφωνους ας πούμε?
Οι Σλαβόφωνοι θα ήταν υπό τον ζυγό των Τούρκων ακόμα αν δεν απελευθερώναμε την Μακεδονία και θα υπέφεραν πολλά. Θα 'θελα να μου παραθέσεις τα στοιχεία σου, γιατί μου φαίνεται πως μου παραθέτεις ό,τι ακούς απ' τον καθένα.
Κι εν τέλει, φίλε μου, Έλληνας είναι όποιος έχει ελληνική καταγωγή κι ενσυνειδήτως υπερασπίζεται την πατρίδα του κι ό,τι πρεσβεύει αυτή, όπως η γλώσσα, η ιστορία της, η τέχνη της και η παράδοσή της και σ' εξαιρετικές περιπτώσεις όποιος ξένος αγαπάει την Ελλάδα κι εμπράκτως το αποδεικνύει, όπως οι 150 Γερμανοί που πολέμησαν εθελοντικώς στο πλευρό του Λόρδου Βύρωνα και για να μην χρησιμοποιώ τόσο μεγάλα παραδείγματα, θα χρησιμοποιήσω ως παράδειγμα την αγαπητή μας Πεισματάρα, η οποία κατάγεται από την Ολλανδία (αν θυμάμαι καλά) αλλά αποφάσισε να μιλάει ελληνικά, λατρεύει και μελετά τον ελληνικό πολιτισμό και θεωρεί την πατρίδα μας... πατρίδα της. Ποιος θα τό 'λεγε, οι Έλληνες να μην υπερασπίζουν την πατρίδα τους και οι ξένοι να την θεωρούν δική τους πατρίδα... παρακμή.
Μπαίνω στον πειρασμό να απαντήσω σημείο σημείο σε ότι είπες και να ανοίξω και γω σημεία για κάθε διαφωνία που έχω μαζί σου (και είναι πολλές) αλλά έτσι οι αναρτήσεις θα μεγαλώνουν με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου και δεν βλέπω να βγαίνει άκρη
Δεν απάντησες σημείο προς σημείο στα γραφόμενά μου... και δεν έχω κανένα πρόβλημα με το μέγεθος των αναρτήσεων, αντιθέτως λατρεύω τους μακροσκελείς διαλόγους. Μ' ενδιαφέρει μόνον η ποιότητα αυτών.
Ο πολιτισμός, που είναι η δικαιολογία των εθνών κατά τον Δραγούμη, πως ακριβώς ωφελείται σήμερα από την ύπαρξη των εθνών. Αν δεν υπήρχαν δηλαδή, τα σπουδαία μυαλά θα χάνονταν;
Θα σου απαντήσω θέτοντας σ' εσένα το εξής ερώτημα: Αποτελεί σύμπτωση, το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των σπουδαίων προσωπικοτήτων θεωρούν την πατρίδα αναγκαία και καλούν τους ανθρώπους να τους υπερασπιστούν με κάθε μέσο και τρόπο;
Δες ένα απόσπασμα από τον σπουδαίο Κικέρωνα:
"Έθνος που έχει υψηλόν πολιτισμόν, πρέπει να πολεμάει μοναχόν του για την υπεράσπισιν της θρησκείας του ή της ύπαρξής του".
Τέτοια αποσπάσματα μπορώ να σου παραθέσω από εκατοντάδες φιλοσόφους, ποιητές, επιστήμονες, λογίους και καλλιτέχνες που διέπρεψαν στον τομέα τους και κατέκτησαν τον βωμό των σπουδαίων προσωπικοτήτων.
Τέλος να πω ότι εκτιμώ την ευγένειά σου, αλλά βλέπω ότι δεν μπορείς να αποφύγεις τα προσωπικά σχόλια.
Προσωπικό σχόλιο θα ήταν αν σχολίαζα την νοητική σου οξύτητα... ή αν σε θεωρούσα αγενή, χυδαίο κ.τ.λ. Όμως, ότι αμφιβάλλω για τις γνώσεις σου περί αρχαίας Ελλάδος και για την εγκυρότητα των ιστορικών σου στοιχείων είναι διαπιστώσεις οι οποίες μπορούν ν' ανατραπούν ανά πάσα στιγμή. Σε καμμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθούν ως προσωπικά σχόλια. Σ' ευχαριστώ για την εκτίμησή σου, κι εγώ απολαμβάνω τον διάλογό μας που εκτυλίσσεται σε ωραία πλαίσια.
Δεν δήλωσα πουθενά γνώστης ή οπαδός της "Αρχαίας Ελλάδας", της γενικής "Αρχαίας Ελληνικής φιλοσοφίας". Γιατί απλά δεν μιλάω για τον εαυτό μου. Θα είναι προτιμότερο να μην το κάνεις ούτε εσύ.
Δεν δήλωσες γνώστης της αρχαίας Ελλάδος, αλλά μιλάς με τόση βεβαιότητα γι' αυτήν, λες και ζούσες εκεί. Άσε που, πολλά απ' αυτά που μου είπες δεν ίσχυαν φίλε μου.
Σίγουρα δεν πρέπει να μιλάμε για τον εαυτό μας, άλλωστε, δεν λέγεται διάλογος αν αναλωνόμαστε σ' αυτό.