![Εικόνα](http://img234.imageshack.us/img234/5695/diskosfaistouob0.gif)
![Εικόνα](http://img234.imageshack.us/img234/diskosfaistouob0.gif/1/w300.png)
«Αδιανόητη η θεωρία του», απαντούν οι Ελληνες αρχαιολόγοι
Τη γνησιότητα του Δίσκου της Φαιστού αμφισβητεί ο Αμερικανός αρχαιοπώλης Τζερόμ Αϊζενμπεργκ σε άρθρο που δημοσιεύεται στο τρέχον τεύχος του αρχαιολογικού περιοδικού «Minerva» που εκδίδει ο ίδιος. Το θέμα αναδημοσίευσαν οι «Times» του Λονδίνου στις 12 Ιουλίου ενώ το περιοδικό οργανώνει «διεθνές συνέδριο» με θέμα το Δίσκο της Φαιστού τον Οκτώβριο στο Λονδίνο. «Είναι σαν να αμφισβητούμε το μινωικό πολιτισμό», απαντούν οι Ελληνες αρχαιολόγοι στη νέα περίεργη υπόθεση αμφισβήτησης κορυφαίας αρχαιότητας. Πριν από λίγα χρόνια δύο άλλοι Αμερικανοί έβαλαν στο στόχαστρό τους το χρυσό προσωπείο που ο Ερρίκος Σλήμαν απέδωσε στον Αγαμέμνονα, υποστηρίζοντας ότι είναι πλαστό, δημιούργημα του διάσημου ανασκαφέα των Μυκηνών…Διαμάχη
Αυτήν τη φορά ο Τζερόμ Αϊζενμπεργκ, φιλόλογος και ιδιοκτήτης της γκαλερί «Royal Athena Gallery» της Νέας Υόρκης -μάλιστα, όπως γράφει ο Ανδρέας Αποστολίδης στο βιβλίο του «Αρχαιοκαπηλία και Εμπόριο Αρχαιοτήτων», ο ίδιος «είχε εμπλακεί στη διάθεση των κλοπιμαίων από το μουσείο της Κορίνθου»- αμφισβητεί ευθέως τη γνησιότητα του περίφημου δίσκου που ανακαλύφθηκε στις 3 Ιουνίου 1908 στη Φαιστό από τον Ιταλό αρχαιολόγο Λουίτζι Περνιέ και σήμερα φυλάσσεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου. Ο δίσκος χρονολογείται στο 1.700 π.Χ. και τα 45 σύμβολα που φέρει αποτελούν σήμερα ένα από τα διασημότερα άλυτα μυστήρια της αρχαιολογίας. Σύμφωνα με τον ο κ. Αϊζενμπεργκ, ο δίσκος είναι δημιούργημα του Περνιέ που «ήθελε απελπισμένα να εντυπωσιάσει τους συναδέλφους του με ένα δικό του εύρημα». Για να στηρίξει τις απόψεις του περί «μη γνησιότητας του γλυπτού» επιστρατεύει το επιχείρημα πως «οι άκρες του είναι πολύ καλά επεξεργασμένες για να είναι αυθεντικό» και πως «είναι ψημένο» ενώ οι Μινωίτες δεν ακολουθούσαν αυτήν την πρακτική για τα αντικείμενα από άργιλο. Η εφημερίδα σημειώνει πως ο κ. Αϊζενμπεργκ ζήτησε από τις ελληνικές αρχές να εξετάσει το δίσκο, χωρίς να βρει ανταπόκριση. «Αδιανόητες», χαρακτηρίζει τις απόψεις του Αμερικανού συλλέκτη η διευθύντρια της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων κυρία Μαρία Μπρεδάκη. Από την πλευρά της η επίτιμη έφορος Αρχαιοτήτων και επιμελήτρια της προσωρινής επανέκθεσης του Μουσείου Ηρακλείου κυρία Αικατερίνη Ρωμιοπούλου σημειώνει πως «ο Αϊζενμπεργκ δεν θεωρείται ειδικός στα μινωικά αντικείμενα. Το κάνει για εντυπωσιασμό…».
Πριν από τον Τζερόμ Αϊζενμπεργκ δύο άλλοι Αμερικανοί φιλόλογοι, ο Ουίλιαμ Μ. Κάλντερ και ο Ντέιβιντ Α. Τρέιλ, αμφισβήτησαν την αυθεντικότητα του διασημότερου εκθέματος στον ολόχρυσο θησαυρό των Μυκηνών που παρουσιάζεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Υποστήριξαν πως η χρυσή μάσκα που βρέθηκε στις 6 Δεκεμβρίου του 1876 είναι πλαστή, «φτιαγμένη από χρυσό της μυκηναϊκής εποχής». Οι ενστάσεις τους επικεντρώνονταν στο ότι η συγκεκριμένη μάσκα φέρει γένια και φαβορίτες που, κατά τη γνώμη τους, δεν συνηθίζονταν την εποχή του Αγαμέμνονα. «Η θεωρία διατυπώνεται από φιλολόγους και όχι αρχαιολόγους, χωρίς επιστημονικά κριτήρια», απάντησαν τότε οι Ελληνες αρχαιολόγοι, συνεπικουρούμενοι και από ξένους συναδέλφους τους, όπως ο Λορέντζο Μπρατσέσι, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πάντοβα.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΣ ΠΑΝΟΣ