Προσέξτε τις σκέψεις σας

Άβαταρ μέλους
Mantam Froufrou
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
Δημοσιεύσεις: 4599
Εγγραφή: Τετ 18 Απρ 2007, 10:05
Φύλο: Γυναίκα

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από Mantam Froufrou » Τετ 08 Δεκ 2010, 16:46

Και τέλος πάντων, πώς καταφέραμε να μιλάμε για ψυχιατρική σε δύο άσχετα θέματα; Η υπόθεση σηκώνει ψυχολόγο :loco:
Την ψυχοθεραπεία μου την κάνω εδώ: http://www.alchemyofnature.blogspot.gr/
Άβαταρ μέλους
Divine Sinner

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από Divine Sinner » Τετ 08 Δεκ 2010, 16:52

Ο ψυχολόγος μπορεί να μην ασχολείται με απτά πράγματα, αλλά στην 'αγορά' περνιέται ως γιατρός της ψυχής. Είναι έτσι ή δεν είναι; Κι ακριβώς επειδή θεωρείται γιατρός και από το κράτος, έχει τη δύναμη να κάνει 'διάγνωση' και να σου γράφει 'φάρμακα', σωστά;
Διαγνωση δεν ξερω αν κανει. αλλα σε καμια περιπτωση δεν γραφει φαρμακα. δεν εχει αυτο το δικαιωμα. αυτη ειναι η βασικη διαφορα ψυχιατρου και ψυχολογου.

Η γνωσιακή συμπεριφορική προσέγγιση είναι μία από τις πάμπολλες προσεγγίσεις και έχει βάσεις στην ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ (καμία σχέση με ιατρική δηλαδή). Οι άνθρωποι μπορούν να θεραπευτούν μόνοι τους τις περισσότερες ψυχικές διαταραχές ήπιας μορφής (φοβίες κλπ) αν καποιος τους πει το 'κόλπο', ή μάλλον ένα απ'τα κόλπα, γιατί υπάρχουν πολλές προσεγγίσεις, και μπορεί να μην σε πιάσει το ένα και να σε πιάσει το άλλο. Από φιλόσοφο εσύ θα έπαιρνες φάρμακο; Εδώ είναι το θέμα. Τι δύναμη τους έχουμε δώσει σαν ανθρωπότητα.

Για την ψυχιατρική δεν καταλαβαίνω τι εννοείς ότι λύνει προβλήματα στην πράξη. Ναι, καθιστά κάποιον που είναι επικίνδυνος για τον εαυτό του και τους άλλους, πρόβατο και κοιμισμένο. Αν πετύχει και το σωστό κοκτέιλ φαρμάκων μπορεί και να σε θυμάται ποιος είσαι και να σου κάνει ερωτήσεις για υπαρκτά πρόσωπα, και να μην κοιμάται 20 ώρες την ημέρα. Αν σταματήσει όμως τα φάρμακα, η κατάσταση θα επιστρέψει. Άρα δεν λύνει τίποτα, αφού ζεις με φάρμακα μια ζωή. Είναι σαν τις περιπτώσεις της 'ιατρικής' που αναγκάζεσαι να παίρνεις φάρμακα για την πίεση μέχρι να πεθάνεις, ενώ υπάρχουν άλλοι τρόποι να ρίξεις την πίεσή σου... τροποι φυσικοί.
Η γνωσιακη συμπεριφορικη γινεται απο ιατρο.
Οσων αφορα τα φάρμακα. Ο ψυχιατρος δεν εχει σκοπο να σε καταστησει κοιμισμενο.
Αν εισαι ο χανιμπαλ λεκτερ μπορει να σου δωσει ισχυρα φάρμακα.
αν κινδυνευεις να κανεις κακο στον εαυτο σου και στους αλλους παλι.
Αν εισαι ακραια περιπτωση δηλαδη.
κατα τα αλλα ο ασθενης επιλεγει αν θα παρει φαρμακα η οχι

ΕΝΤΙΤ εσβησα καποια πράγματα...
Άβαταρ μέλους
Mantam Froufrou
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
Δημοσιεύσεις: 4599
Εγγραφή: Τετ 18 Απρ 2007, 10:05
Φύλο: Γυναίκα

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από Mantam Froufrou » Τετ 08 Δεκ 2010, 17:06

Συγγνώμη, έχεις δίκιο για τον ψυχολόγο!

Για τα υπόλοιπα δεν καταλαβαίνω πού διαφωνούμε. Εν ολίγοις μου λες ότι ο ίδιος ο ψυχίατρος σου είπε ότι μπορούσε να βοηθήσει με ή χωρίς φάρμακα. Άρα, ποια η λογική να σου προτείνει καν να πάρεις φάρμακα ΑΝ ΗΘΕΛΕΣ!; Υποτίθεται πρέπει να μην μάθεις να στηρίζεσαι σε πατερίτσες, όχι το αντίθετο, ειδικά για μία φοβία.

Τα βαριά φάρμακα στα γράφουν και για πιο ήπιες καταστάσεις. ΔΙκός μου άνθρωπος που από ατύχημα έπαθε μια βλάβη στον εγκέφαλο και ξεχνούσε και τον πλάκωσαν στα χάπια (μη με ρωτήσεις πώς κατέληξε σε ψυχίατρο, από γιατρό σε γιατρό βρέθηκε εκεί στα καλά καθούμενα), και στο τέλος κατέληξε στο Δαφνί ο άνθρωπος, κι εκεί γνώρισε έναν γιατρό (να'ναι καλά!) που του μείωσε τα χάπια, του έδωσε ένα κοκτέιλ πιο ήπιων φαρμάκων και ο άνθρωπος έγινε αυτός που ξέραμε... Εντωμεταξύ έχασε σχεδόν 20 χρόνια από τη ζωή του κια από τη ζωή του γιου του!

Η δε γνωσιακή προσέγγιση είναι όντως φιλοσοφική θεωρία και πρακτική. Διάβασε απλά την ιστορία της ψυχολογίας και θα δεις τι εννοώ. Δεν είναι κάτι καινούργιο. Απλά οι ψυχίατροι 'επιβλέπουν' την διαδικασία ή καθοδηγούν (υποτίθεται ότι κάνει ένας καλός ψυχίατρος, έτσι;)
Συγγνώμη, αλλά δεν τους έχω και πολύ σε υπόληψη. Δεν κατακρίνω κανέναν που πηγαίνει, ειδικά για τέτοια πράγματα όπως φοβίες κλπ, που θέλουν ειδική τεχνική για να τις αντιμετωπίσεις και δεν μπορείς να την ξέρεις, αλλά κατά τ'άλλα δε θέλω ούτε να τους ξέρω.

Έμαθα σήμερα και από μία φίλη για μία ψυχολόγα που στις συνεδρίες της μείωνε τους ασθενείς, τους έλεγε να χωρίσουν από τους συντρόφους τους, τους κατέκρινε ότι είναι μανιακοί ή ψεύτες κι ότι δεν ισχύουν αυτά που της λένε, και άλλα τέτοια ωραία. Και το καλύτερο έλεγε δειλούς όσους τελικά ανέπτυσσαν ασθένειες (πχ καρκίνο) Ότι είανι δειλοί και δεν άντεχαν να αυτοκτονήσουν γι'αυτό και ανέπτυξαν καρκίνο!!!! :freak: Κι όταν αντιδρούσαν, τους ειρωνευόταν αναφωνόντας "τι έχετε να πείτε εσείς, γιατρέ;" Μιλάμε, για σφάξιμο η τύπισσα και δεν είναι η εξαίρεση, αμαρτωλέ. Τείνει να γίνει ο κανόνας στους άσχετους της ψυχολογίας.
Είναι πολύ ευαίσθητος τομεάς αυτός της ψυχολογίας, και δεν θα έπρεπε να επιτρέπεται στον οποιονδήποτε να ασκεί το εν λόγω επάγγελμα.
Την ψυχοθεραπεία μου την κάνω εδώ: http://www.alchemyofnature.blogspot.gr/
Άβαταρ μέλους
Divine Sinner

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από Divine Sinner » Τετ 08 Δεκ 2010, 17:24

Βασικα διαφωνουμε οσων αφορά τα φάρμακα.
Οταν ενας ψυχιατρος δινει καποια φαρμακα σε μια περιπτωση που δεν ειναι βαρια αλλα εξελισεται.
πχ μια φοβια ξερεις πως ειναι. αποφευγεις μια κατασταση και σιγα σιγα δομειται αυτο το πραγμα.
Αρχιζει ως μικρη φοβια και στο τελος δεν μπορεις να ζησεις ανεξάρτητος.
Γι αυτο λοιπον καποιες φορές προτεινει φαρμακα.
Το σχεδιο ειναι με την βοηθεια των φαρμακων σε συνδυασμο παντα με την ψυχοθεραπεια να ξεπεράσεις τα συμπτώματα και σταδιακα να μειωθουν τα φάρμακα μεχρι να μην τα πέρνεις πιά.
Σκοπός δηλαδη σε αυτές τις περιπτωσεις δεν ειναι να περνεις δια-βιου φάρμακα.
Σε αυτο το σημειο θα πρεπει να πουμε κατι βασικο.
πολοι κανουν το λαθος οταν εχουν μια φοβία ή κατάθλιψη να απευθηνθουν σε ιατρό του ασφαλιστικου τους φορέα.
Ο οποίος γράφει φάρμακα.
Θα ηταν καλύτερο να απευθήνονται σε ιατρους νοσοκομείου για να αποφασισουν τι φαρμακα χρειαζετε κι οχι στον ασφαλισιτκό τους φορέα.

Τα οσα αναφέρεις δειχνουν γιατι δεν εχω σε εκτιμηση τους ψυχολόγους αλλα τους ψυχιάτρους.
Οι ψυχολογοι ειναι πολυ καλοι για μια επιχειρηση πχ να αναλυουν το πως αντιδρα ο καταναλωτής κλπ. Αλλα ποτε δεν θα τον εμπιστευομουν για θεραπεια.
Άβαταρ μέλους
KELAINO
Σούπερ Ιδεογραφίτης
Σούπερ Ιδεογραφίτης
Δημοσιεύσεις: 1063
Εγγραφή: Σάβ 09 Ιαν 2010, 15:47
Irc ψευδώνυμο: Κελαινώ
Φύλο: Γυναίκα
Τοποθεσία: Νοrrköping, Σουηδία

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από KELAINO » Τετ 08 Δεκ 2010, 20:50

Mantam Froufrou έγραψε:Κελαινώ, σ'αγαπώ...
Μωρό μου κι εγώ, σε λατρεύω, κορώνα στο κεφάλι μου κι όλα τα σχετικά, αλλά μη λες τέτοια:
Ομως η ψυχιατρική ΠΟΤΕ δεν λύνει το πρόβλημα
θα μας πάρουνε χαμπάρι και θα χάσω τη δουλίτσα μου η δύσμοιρη...
Just close your eyes and smell the seagulls
Άβαταρ μέλους
Mantam Froufrou
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
Δημοσιεύσεις: 4599
Εγγραφή: Τετ 18 Απρ 2007, 10:05
Φύλο: Γυναίκα

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από Mantam Froufrou » Πέμ 09 Δεκ 2010, 10:33

Ψυχίατρος είσαι, μαρή??? (πότε είπαμε έρχεσαι; Θα σε κάνω να σκίσεις τα πτυχία σου!)
Την ψυχοθεραπεία μου την κάνω εδώ: http://www.alchemyofnature.blogspot.gr/
Άβαταρ μέλους
KELAINO
Σούπερ Ιδεογραφίτης
Σούπερ Ιδεογραφίτης
Δημοσιεύσεις: 1063
Εγγραφή: Σάβ 09 Ιαν 2010, 15:47
Irc ψευδώνυμο: Κελαινώ
Φύλο: Γυναίκα
Τοποθεσία: Νοrrköping, Σουηδία

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από KELAINO » Πέμ 09 Δεκ 2010, 16:43

Δεν είμαι ψυχίατρος... αλλά κινούμαι στον ευρύτερο τομέα.

(Γιατί καλέ να σκίσω τα πτυχιάκια μου που δεν έχω αλλά αν είχα κρίμα δε θα ήτανε μετά από τόσο κόπο που δεν έκανα; )
Just close your eyes and smell the seagulls
Άβαταρ μέλους
Mantam Froufrou
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
"Δεν παίζεται" Ιδεογραφίτης
Δημοσιεύσεις: 4599
Εγγραφή: Τετ 18 Απρ 2007, 10:05
Φύλο: Γυναίκα

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από Mantam Froufrou » Πέμ 09 Δεκ 2010, 17:00

Γιατί καλέ να σκίσω τα πτυχιάκια μου που δεν έχω αλλά αν είχα κρίμα δε θα ήτανε μετά από τόσο κόπο που δεν έκανα; )
Πως κατάφερες να με κάνεις να νιώθω τύψεις που σου πρότεινα να κάνεις κάτι που δεν μπορείς να κάνεις έτσι κι αλλιώς;;; :loco: :urock:
Την ψυχοθεραπεία μου την κάνω εδώ: http://www.alchemyofnature.blogspot.gr/
Άβαταρ μέλους
aRaGorN
Φρεσκαδούρα
Φρεσκαδούρα
Δημοσιεύσεις: 17
Εγγραφή: Παρ 25 Μαρ 2011, 01:40
Irc ψευδώνυμο: aRaGorN
Φύλο: Άνδρας
Επικοινωνία:

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από aRaGorN » Παρ 25 Μαρ 2011, 01:48

Αν μπορούμε να καθαρίσουμε τον νού μας απο διάφορες κακές σκέψεις και άλλοτριες σκοταδιστικές δυνάμεις τότε θα γίνουμε ανθρώπινα όντα...

Είναι το πρώτο μου post και χαίρομαι που το γράφω εδώ σε ένα παρά πολύ ωραίο θέμα
Ας μην ανυπομονεί να περπατήσει στο σκοτάδι αυτός που δεν έχει δει το σκοτάδι να πέφτει.
J.R TOLKIEN
Άβαταρ μέλους
ArELa
Founder-Administrator
Founder-Administrator
Δημοσιεύσεις: 66942
Εγγραφή: Κυρ 15 Απρ 2007, 01:29
Irc ψευδώνυμο: ArELa
Φύλο: Γυναίκα
Έδωσε Likes: 1879 φορές
Έλαβε Likes: 2770 φορές

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από ArELa » Παρ 25 Μαρ 2011, 02:17

aRaGorN έγραψε:Αν μπορούμε να καθαρίσουμε τον νού μας απο διάφορες κακές σκέψεις και άλλοτριες σκοταδιστικές δυνάμεις τότε θα γίνουμε ανθρώπινα όντα...
Για να γίνει αυτό πρέπει να ανακτήσουμε τον έλεγχο του νου μας. 'Οποιος νομίζει ότι τον έχει (στον απόλυτο βαθμό) πλανάται πλάνην οικτράν. Από 'κει και πέρα είναι θέμα πειθαρχίας του νου, εκγύμνασής του (όπως το σώμα έτσι και ο νους αποδίδουν καλύτερα με αυτην) και επίγνωσης ότι πρέπει να θέσουμε προταιρεότητες, να εστιάζουμε και να κεντράρουμε στο εσωτερικό μας...
Είναι το πρώτο μου post και χαίρομαι που το γράφω εδώ σε ένα παρά πολύ ωραίο θέμα
Εγώ πάλι χαίρομαι που σε βλέπω να μπαίνεις σαν τον βοριά, ισχυρός και αισθητός, με ορμή και ταυτόχρονα συγκρότηση... Καλώς μας ήρθες :D :rose:

Πήγαινε κι εδώ http://ideografhmata.gr/forum/viewtopic ... 123#p74123 αν δεν πήγες ακόμα. :wink:
.







Δεν περιμένω τίποτα, δεν ελπίζω σε τίποτα,
δεν καταλαβαίνω τίποτα, είμαι ξανθιά κι ελεύθερη...


τα κανάλια μου /my channels:
στο vasoula2908 και στο vasoula2908asteria
στο Βrighteon,
στο Bitchute
στο Rumble
Άβαταρ μέλους
alkinoos
Επίτιμος
Επίτιμος
Δημοσιεύσεις: 6717
Εγγραφή: Παρ 08 Απρ 2011, 23:21
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 81 φορές
Έλαβε Likes: 92 φορές

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από alkinoos » Σάβ 09 Απρ 2011, 22:36

Η καλλιέργεια της σκέψης θέλει καθημερινη εκπαιδευση..Δε γίνεται ξαφνικά σε μια μέρα ,αλλά αξιζει τη προσπάθεια.. ''Η σκέψη είναι ένα χωράφι άγονο που για να αποδωσει καλους καρπους θέλει φροντιδα ''
"Ο ύπνος του σώματος έγινε ξύπνημα της ψυχής και το κλείσιμο των ματιών αληθινή όραση, και η σιωπή μου εγκυμονούσε το καλό, και η διατύπωση του λόγου μου έγινε δημιούργημα αγαθό" Ερμής Τρισμέγιστος

Δεν στηνω καινούργια είδωλα εγώ, τα παλιά ας μάθουν τι τους στοιχίζει το να έχουν ξύλινα πόδια - Νιτσε @ Ιδε ο άνθρωπος

Ήρθαν ντυμένοι φίλοι αμέτρητες φορές οι εχθροί μου το παμπάλαιο χώμα πατώντας και το χώμα δεν έδεσε ποτέ με τη φτέρνα τους - Ελυτης
Άβαταρ μέλους
alkinoos
Επίτιμος
Επίτιμος
Δημοσιεύσεις: 6717
Εγγραφή: Παρ 08 Απρ 2011, 23:21
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 81 φορές
Έλαβε Likes: 92 φορές

Re: Προσέξτε τις σκέψεις σας

Δημοσίευση από alkinoos » Σάβ 09 Απρ 2011, 23:18

Έκεινο που έχω παρατηρησει είναι πώς δεν μπορούμε πλήρως να ελέγξουμε τις σκέψεις μας,αλλά μπορούμε πριν τις κάνουμε πράξεις ή τις εκφράσουμε με λόγο να κάνουμε μια παύση...και να τις ξαναεπεξεργαστουμε. Να γίνουμε δηλαδη παρατηρητες της ίδια μας της σκέψης...

Γι'αυτο και το παρακάτω κείμενο σχετίζει τη σκέψη μας με αυτό που πολλές φορές αναφέρουμε ως εαυτό .


Αυτό που συνήθως θεωρούμε ως εαυτό, έχει πολλές όψεις. Υπάρχει ο σκεπτόμενος εαυτός, ο συναισθηματικός εαυτός, και ο λειτουργικός εαυτός ο οποίος κάνει τα πράγματα. Όλοι αυτοί μαζί συνιστούν τον εαυτό μας που μπορούμε να περιγράψουμε. Δεν υπάρχει τίποτα σ’ αυτές τις περιοχές που να μην μπορούμε να το περιγράψουμε’ για παράδειγμα, μπορούμε να περιγράψουμε τη σωματική μας λειτουργία: πηγαίνουμε μια βόλτα, γυρίζουμε σπίτι και καθόμαστε. Όσον αφορά το συναίσθημα: συνήθως μπορούμε να περιγράψουμε πώς αισθανόμαστε’ όταν συγκινούμαστε ή αναστατωνόμαστε, μπορούμε να πούμε ότι τα αισθήματα μας εμφανίζονται, κορυφώνονται, και εξασθενούν σε ένταση. Μπορούμε επίσης να περιγράψουμε τις σκέψεις μας. Αυτές οι όψεις του εαυτού που μπορεί να περιγραφεί, αποτελούν τους πρωταρχικούς παράγοντες της ζωής μας: ο σκεπτόμενος εαυτός μας, ο συναισθηματικός εαυτός μας, ο λειτουργικός εαυτός μας.

Υπάρχει, ωστόσο, μια άλλη όψη του εαυτού μας, με την οποία ερχόμαστε σε επαφή σιγά-σιγά καθώς κάνουμε ζαζέν: ο παρατηρητής εαυτός. Σε ορισμένες Δυτικές ψυχοθεραπείες θεωρείται σημαντικός. Στην πραγματικότητα, όταν γίνεται σωστή χρήση του, είναι και ο λόγος που η θεραπεία αποδίδει. Όμως, οι θεραπείες αυτές δεν συνειδητοποιούν πάντοτε τη ριζική διαφορά ανάμεσα στον παρατηρητή εαυτό και στις άλλες όψεις μας, και δεν κατανοούν τη φύση του. Όλα τα περιγράψιμα μέρη αυτού που ονομάζουμε εαυτό μας, είναι περιορισμένα. Είναι επίσης γραμμικά’ έρχονται και φεύγουν μέσα σ’ ένα χρονικό πλαίσιο. Ο παρατηρητής εαυτός, όμως, δεν μπορεί να τοποθετηθεί σ’ αυτήν την κατηγορία, όσο κι αν προσπαθήσουμε. Αυτό που παρατηρεί δεν μπορεί να βρεθεί και δεν μπορεί να περιγραφεί. Αν το αναζητήσουμε, δεν θα βρούμε τίποτα να υπάρχει εκεί. Αφού δεν υπάρχει τίποτα που μπορούμε να γνωρίζουμε γι’ αυτόν, μπορούμε να πούμε ότι είναι μια άλλη διάσταση.

Κατά την πρακτική, παρατηρούμε -ή κάνουμε συνειδητό- όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από τους περιγράψιμους εαυτούς μας. Οι περισσότερες ψυχοθεραπείες κάνουν σε κάποιο βαθμό το ίδιο’ το ζαζέν όμως, συνεχιζόμενο για χρόνια, καλλιεργεί τον παρατηρητή εαυτό πιο βαθιά απ’ ότι το κάνουν οι περισσότερες θεραπείες. Παράλληλα με την πρακτική μας θα πρέπει να παρατηρούμε πώς εργαζόμαστε, πώς κάνουμε έρωτα, πώς είμαστε σε ένα πάρτι, πώς αισθανόμαστε σε μια επαφή με αγνώστους. Δεν υπάρχει τίποτα σχετικά με τον εαυτό μας που δεν θα έπρεπε να γίνει αντικείμενο λεπτομερούς ελέγχου. Αυτό δεν σημαίνει ότι σταματάμε τις άλλες δραστηριότητες. Ακόμη κι όταν είμαστε εντελώς απορροφημένοι στην καθημερινή μας ζωή, η λειτουργία της παρατήρησης συνεχίζει. Κάθε πλευρά του εαυτού μας η οποία δεν γίνεται αντικείμενο παρατήρησης, θα παραμένει θολή, συγκεχυμένη, μυστηριώδης. Θα μοιάζει ανεξάρτητη από εμάς, σαν να συμβαίνει εντελώς από μόνη της. Και στη συνέχεια θα παγιδευόμαστε μέσα της και θα οδηγούμαστε σε σύγχυση.

Όλοι μας, κάποια στιγμή, παρασυρόμαστε σε κάποια μορφή θυμού. (Λέγοντας “θυμό” εννοώ επίσης την ερεθιστικότητα, τη ζήλια, την ενόχληση, ακόμη και την κατάθλιψη). Μέσα από χρόνια καθίσματος αποκαλύπτουμε σιγά-σιγά την ανατομία του θυμού και των άλλων συναισθηματικών σκέψεων. Σ’ ένα επεισόδιο θυμού θα πρέπει να γνωρίσουμε όλες τις σκέψεις που σχετίζονται με αυτό το συμβάν. Οι σκέψεις αυτές δεν είναι αληθινές’ συνδέονται όμως με τις αισθήσεις, με τη σωματική αίσθηση συστολής. Πρέπει να παρατηρούμε σε ποια σημεία οι μυς συστέλλονται και σε ποια όχι. Μερικοί θυμώνουν στο πρόσωπο τους, κάποιοι στις πλάτες τους, κάποιοι άλλοι παντού. Όσο περισσότερο γνωρίζουμε -όσο πιο δυνατός είναι ο παρατηρητής- τόσο λιγότερο μυστηριώδη είναι αυτά τα αισθήματα, και τόσο λιγότερο πιανόμαστε σ’ αυτά.

Υπάρχουν αρκετοί τρόποι πρακτικής. Ένας απ’ αυτούς είναι εκείνος της απόλυτης συγκέντρωσης (πολύ κοινός στα κέντρα Ζεν), κατά τον οποίο παίρνουμε ένα κόαν και προσπαθούμε με δύναμη να το λύσουμε. Αυτό που πραγματικά κάνουμε μέσα απ’ αυτή την προσέγγιση, είναι να σπρώχνουμε την ψεύτικη σκέψη και το συναίσθημα να κρυφτεί. Αφού δεν είναι αληθινά, υποθέτουμε ότι το να τα σπρώξουμε έξω απ’ το δρόμο είναι εντάξει. Και είναι αλήθεια ότι αν είμαστε αρκετά επίμονοι και πιέσουμε για αρκετό καιρό προς την επίλυση ενός κόαν, μπορεί κάποιες φορές να πετύχουμε προσωρινή πρόσβαση στη θαυμάσια κατάσταση μιας ζωής ελεύθερης από εγώ. Ένας άλλος τρόπος, που είναι και η δική μας πρακτική εδώ, είναι το να ανοιχτούμε σιγά-σιγά στο θαύμα που είναι η ίδια η ζωή, μέσω σχολαστικής προσοχής στην ανατομία της παρούσας στιγμής. Σιγά-σιγά γινόμαστε πιο εκλεπτυσμένοι και με περισσότερη γνώση, ώστε (για παράδειγμα) μπορούμε να γνωρίζουμε ότι όταν δεν συμπαθούμε κάποιον, η αριστερή πλευρά του στόματος μας τραβιέται προς τα κάτω. Σ’ αυτή την προσέγγιση, τα πάντα στη ζωή μας -τα καλά και τα κακά συμβάντα, ο ενθουσιασμός μας, η κατάθλιψη μας, η απογοήτευση μας, η ευερεθιστότητα μας- γίνονται υλικό για άλεσμα. Δεν είναι ότι επιζητούμε τους μόχθους και τα προβλήματα, αλλά ένας ώριμος μαθητής σχεδόν τα καλωσορίζει, γιατί μαθαίνουμε σταδιακά από την εμπειρία ότι καθώς η ανατομία αυτή γίνεται όλο και πιο ευκρινής, η ελευθερία και η συμπόνια μεγαλώνουν.

Ένας τρίτος τρόπος πρακτικής (τον οποίο θεωρώ κατώτερο) είναι το να αντικαθιστάς μια αρνητική σκέψη με μια θετική σκέψη. Για παράδειγμα: αν είμαστε θυμωμένοι, το αντικαθιστούμε με μια σκέψη αγάπης. Αυτή η αλλαγή στον προγραμματισμό μπορεί να μας κάνει να νοιώσουμε καλύτερα, αλλά δεν αντέχει αρκετά στις πιέσεις της ζωής. Εξ άλλου, η εναλλαγή ενός προγραμματισμού με κάποιον άλλον συνεπάγεται το χάσιμο της ουσίας της πρακτικής. Η ουσία δεν είναι ότι ένα θετικό συναίσθημα είναι καλύτερο από ένα αρνητικό, αλλά ότι όλα τα συναισθήματα και οι σκέψεις είναι παροδικά, ότι αλλάζουν, ή (σε Βουδιστικούς όρους) ότι είναι κενά. Δεν έχουν καμία πραγματικότητα. Η μόνη μας ελευθερία βρίσκεται στο να γνωρίσουμε, μετά από χρόνια παρατήρησης και εμπειρίας, ότι όλες οι προσωπο-κεντρικές σκέψεις και συναισθήματα (και οι πράξεις που γεννιούνται απ’ αυτές) είναι κενές. Είναι άδειες, αν όμως δεν ιδωθούν ως τέτοιες μπορούν να γίνουν επιβλαβείς. Όταν το συνειδητοποιήσουμε αυτό μπορούμε να τις εγκαταλείψουμε, κι όταν το κάνουμε, πολύ φυσικά εισερχόμαστε στο χώρο του θαυμαστού.

Πριν μερικά χρόνια σε ένα εργαστήρι, έκανα την άσκηση του κοιτάγματος στα μάτια με μια νέα γυναίκα, η οποία είπε ότι η ζωή της είχε γίνε κομμάτια λόγω του θανάτου του πατέρα της. Είπε ότι τίποτα απ’ όσα είχε κάνει δεν της είχε προσφέρει κάποιο γαλήνεμα στην απώλεια της. Για 60 λεπτά κοιτάζαμε η μία την άλλη στα μάτια. Λόγω της πρακτικής στο ζαζέν, είχα αρκετή δύναμη προκειμένου να κρατάω το βλέμμα μου σταθερό και αδιατάρακτο. Κάθε φορά που εκείνη κλονιζόταν, μπορούσα να την φέρω πίσω. Στο τέλος άρχισε να κλαιει. Αναρωτιόμουνα ποιο ήταν το πρόβλημα, άλλα τότε εκείνη είπε, “Ο πατέρας μου δεν έχει πάει πουθενά! Δεν τον έχει χάσει. Είναι εντάξει, βρήκα επί τέλους τη γαλήνη.” Είδε ποια ήταν εκείνη και ποιος ήταν ο πατέρας της. Ο πατέρας της δεν ήταν απλά ένα σώμα που εξαφανίστηκε. Μέσα στο θαυμαστό, βρήκε ικανοποίηση.

Μπορούμε να ασκηθούμε στο να παρατηρούμε τον εαυτό μας καθώς θυμώνει: την εμφάνιση των σκέψεων, τις σωματικές αλλαγές, τη θερμότητα, την ένταση. Συνήθως δεν βλέπουμε τι συμβαίνει, γιατί όταν είμαστε θυμωμένοι ταυτιζόμαστε με την επιθυμίας μας να έχουμε “δίκιο.” Και για να είμαστε ειλικρινείς, ούτε που ενδιαφερόμαστε για την πρακτική. Είναι πολύ μεθυστικό το να είσαι θυμωμένος. Όταν ο θυμός είναι σοβαρός το βρίσκουμε δύσκολο να εργαστούμε μαζί του. Μια χρήσιμη πρακτική είναι να εργαζόμαστε με όλους τους μικρότερους θυμούς που συμβαίνουν κάθε μέρα. Όταν μπορούμε να εργαζόμαστε μαζί τους καθώς συμβαίνουν, μαθαίνουμε’ έτσι, όταν έρχονται οι μεγαλύτερες αναστατώσεις, οι οποίες κανονικά θα μας σάρωναν, δεν μας συμπαρασύρουν τόσο πολύ. Και με τον καιρό εγκλωβιζόμαστε στο θυμό όλο και λιγότερο.

Υπάρχει ένα παλιό κόαν σχετικά με κάποιον μοναχό ο οποίος πήγε στον δάσκαλο του και του είπε, “Είμαι ένα πολύ θυμωμένο άτομο, και θέλω να με βοηθήσετε.” Ο δάσκαλος είπε, “Δείξε μου τον θυμό σου.” Ο μοναχός είπε, “Ξέρετε, αυτή τη στιγμή δεν είμαι θυμωμένος. Δεν μπορώ να σας τον δείξω.” Και ο δάσκαλος είπε, “Τότε είναι ολοφάνερο ότι δεν είσαι εσύ ο θυμός, αφού μερικές φορές ούτε καν υπάρχει.” Αυτό που είμαστε έχει πολλά πρόσωπα, αλλά αυτά τα πρόσωπα δεν είναι αυτό που είμαστε.

Με έχουν ρωτήσει, “Δεν είναι η παρατήρηση μια δυϊστική πρακτική; Γιατί όταν παρατηρούμε, κάτι παρατηρεί κάτι άλλο.” Όμως, στην πραγματικότητα δεν είναι δυϊστική. Ο παρατηρητής είναι κενός. Αντί για έναν διαχωρισμένο παρατηρητή, θα έπρεπε να πούμε ότι υπάρχει μόνο παρατήρηση. Δεν υπάρχει κανείς που ακούει, υπάρχει μόνο ακρόαση. Δεν υπάρχει κανείς που βλέπει, υπάρχει μόνο όραση. Δεν μπορούμε όμως να το συλλάβουμε αυτό. Ωστόσο, αν ασκηθούμε αρκετά σοβαρά, μαθαίνουμε ότι όχι μόνο ο παρατηρητής είναι κενός, αλλά και το αντικείμενο της παρατήρησης είναι επίσης κενό. Στο σημείο αυτό ο παρατηρητής (ή ο μάρτυρας) καταρρέει. Αυτό είναι το τελικό στάδιο της πρακτικής’ δεν χρειάζεται να ανησυχούμε γι’ αυτό. Γιατί τελικά ο παρατηρητής καταρρέει; Όταν το τίποτα βλέπει τίποτα, τι έχουμε; Απλά το θαύμα της ζωής. Δεν υπάρχει κανείς που να είναι διαχωρισμένος από οτιδήποτε άλλο. Υπάρχει μόνο ζωή που ζει τον εαυτό της: ακοή, αφή, όραση, όσφρηση, σκέψη. Αυτή είναι η κατάσταση της αγάπης ή της συμπόνιας: όχι ότι “είμαι εγώ”, αλλά ότι “είσαι Εσύ”.

Συνεπώς, ο τρόπος πρακτικής που βρήκα ότι είναι ο πιο αποτελεσματικός, είναι το να αυξηθεί η δύναμη του παρατηρητή. Κάθε φορά που αναστατωνόμαστε το έχουμε χάσει. Αν παρατηρούμε δεν μπορούμε να αναστατωθούμε, γιατί ο παρατηρητής δεν αναστατώνεται ποτέ. “Το τίποτα” δεν μπορεί να αναστατωθεί. Αν λοιπόν μπορούμε να είμαστε ο παρατηρητής, βλέπουμε κάθε δράμα με ενδιαφέρον και συμπάθεια, αλλά χωρίς να αναστατωνόμαστε. Δεν έχω συναντήσει κανέναν που να έχει γίνει απόλυτα ο παρατηρητής. Υπάρχει όμως τεράστια διαφορά ανάμεσα σε κάποιον που μπορεί να είναι τον περισσότερο καιρό και σε κάποιον που μπορεί να είναι σπάνια. Σκοπός της πρακτικής είναι να αυξήσουμε τον απρόσωπο χώρο. Παρ’ ότι ακούγεται ψυχρό -και ως πρακτική είναι ψυχρή- δεν δημιουργεί ψυχρούς ανθρώπους. Ακριβώς το αντίθετο. Όταν φτάνουμε στο στάδιο που ο παρατηρητής καταρρέει, αρχίζουμε να γνωρίζουμε τι είναι η ζωή. Ωστόσο, δεν είναι κάτι το απόκοσμο’ σημαίνει απλά ότι όταν κοιτάζω κάποιο άλλο πρόσωπο, το κοιτάζω’ δεν προσθέτω 10.000 σκέψεις σ’ αυτό που βλέπω. Και αυτός είναι ο χώρος της συμπόνιας. Δεν χρειάζεται να προσπαθήσουμε να τον βρούμε. Είναι η φυσική μας κατάσταση όταν το εγώ είναι απόν.

Έχουμε γίνει πολύ αφύσικα όντα. Παρ’ όλες όμως τις δυσκολίες μας, έχουμε μιαν ευκαιρία που μας προσφέρεται και που κανένα άλλο ζώο δεν έχει. Μια γάτα είναι το θαύμα’ όμως η γάτα δεν το γνωρίζει, απλά το ζει. Εμείς, ως ανθρώπινες υπάρξεις, έχουμε την ικανότητα να το πραγματώσουμε. Απ’ όσο ξέρω, είμαστε τα μοναδικά όντα πάνω στη γη που έχουμε αυτήν την ικανότητα. Αφού μας έχει δοθεί αυτή η ικανότητα -δημιουργημένοι κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του Θεού- θα πρέπει να είμαστε απέραντα ευγνώμονες που έχουμε την ευκαιρία να πραγματώσουμε αυτό που είναι η ζωή και αυτό που είμαστε εμείς.

Θα πρέπει λοιπόν να έχουμε υπομονή -όχι μόνο κατά τη διάρκεια του sesshin, αλλά κάθε μέρα της ζωής μας- για να αντιμετωπίζουμε αυτό το γεμάτο πρόκληση καθήκον: να παρατηρούμε λεπτομερειακά όλες τις όψεις της ζωής μας ώστε να μπορούμε να δούμε τη φύση τους, μέχρις ότου ο παρατηρητής όταν κοιτάει δεν βλέπει παρά μόνο τη ζωή όπως αληθινά είναι, σε όλο το μεγαλείο της. Όλοι μας έχουμε τέτοιες στιγμές. Μετά από ένα sesshin, μπορεί να κοιτάξουμε ένα λουλούδι και για ένα δευτερόλεπτο να μην υπάρχει κανένα εμπόδιο. Η πρακτική μας συνίσταται στο να ανοίγουμε τη ζωή μας με αυτόν τον τρόπο όλο και περισσότερο. Αυτό είναι που έχουμε να κάνουμε εδώ πάνω στη γη. Στο τέλος-τέλος, όλες οι θρησκευτικές πειθαρχίες λένε το ίδιο πράγμα: εγώ και ο Πατέρας μου είμαστε ένα. Τι είναι ο Πατέρας μου; Όχι κάτι διαφορετικό από εμένα, αλλά αυτή η ίδια η ζωή: οι άνθρωποι, τα πράγματα, τα γεγονότα, τα κεριά, το γρασίδι, εγώ και ο Πατέρας μου είμαστε ένα. Καθώς ασκούμαστε, διευρύνουμε σιγά-σιγά αυτήν την πραγμάτωση.

Το sesshin είναι ένα πεδίο εκπαίδευσης. Είμαι πολύ περίεργη να δω τι θα κάνετε δύο εβδομάδες από τώρα όταν θα βρεθείτε σε κάποια κρίση. Θα καταλάβετε πώς πρέπει να κάνετε την πρακτική σας; Να παρατηρήσετε τις σκέψεις σας, να βιώσετε το σώμα σας αντί να παρασυρθείτε από τις γεμάτες φόβο σκέψεις, να αισθανθείτε τη σύσπαση στο στομάχι σας απλά ως σφιγμένοι μύες, να παραμείνετε με σταθερότητα μέσα στην κρίση. Αυτό που κάνει τη ζωή τόσο τρομακτική είναι το ότι αφηνόμαστε να παρασυρθούμε μέσα στα σκουπίδια του περιδινούμενου μυαλού μας. Δεν είμαστε αναγκασμένοι να το κάνουμε. Σας παρακαλώ καθίστε καλά.



Charlotte Joko Beck
"Ο ύπνος του σώματος έγινε ξύπνημα της ψυχής και το κλείσιμο των ματιών αληθινή όραση, και η σιωπή μου εγκυμονούσε το καλό, και η διατύπωση του λόγου μου έγινε δημιούργημα αγαθό" Ερμής Τρισμέγιστος

Δεν στηνω καινούργια είδωλα εγώ, τα παλιά ας μάθουν τι τους στοιχίζει το να έχουν ξύλινα πόδια - Νιτσε @ Ιδε ο άνθρωπος

Ήρθαν ντυμένοι φίλοι αμέτρητες φορές οι εχθροί μου το παμπάλαιο χώμα πατώντας και το χώμα δεν έδεσε ποτέ με τη φτέρνα τους - Ελυτης
Απάντηση

Επιστροφή στο “Φιλοσοφία”