Το μυστήριο της Ηλέκτρας και του Ορέστη
Δημοσιεύτηκε: Σάβ 22 Μάιος 2010, 00:04
Η ιστορία της Ιφιγένειας είναι γνωστή. Θυσιάστηκε από τον πατέρα της, Αγαμέμνονα, για να μπορέσει ο στόλος των Αχαιών να φύγει για την Τροία. Στην συνέχεια της ιστορίας η Κλυταιμήστρα, η μητέρα της Ιφιγένειας του Ορέστη και της Ηλέκτρας, εκδικείται τον θάνατο της κόρης της σκοτώνοντας τον Αγαμέμνονα όταν εκείνος επιστρέφει από την Τροία.
Τόσο ο Ορέστης, ο οποίος απουσιάζει στη Φώκαια, όσο και η Ηλέκτρα, η οποία κατοικεί ακόμα στο παλάτι έχοντας όμως μοίρα δούλας, επιθυμούν να εκδικηθούν τον θάνατο τους πατέρα τους (αδικαιολόγητη επιθυμία, αλλά αυτό δεν είναι του παρόντος) σκοτώνοντας την μητέρα τους και τον εραστή της Αίγισθο.
Ο Ορέστης επιστρέφει στο Άργος μαζί με τον ξάδελφο και φίλο του, Πυλάδη, και πηγαίνει στον τάφο του δολοφονημένου πατέρα του όπου αφήνει μια μπούκλα από τα μαλλιά του. Μετά απ’ αυτόν πάει στον τάφο η αδελφή του, Ηλέκτρα, η οποία δεν γνωρίζει την επιστροφή του αλλά την λαχταρά. Βλέπει την κομμένη μπούκλα πάνω στον τάφο, διαπιστώνει ότι προέρχεται από μαλλιά όμοια με τα δικά της(!) και συμπεραίνει ότι ο Ορέστης επέστρεψε. Στην συνέχεια όμως βλέπει γύρω από τον τάφο τα χνάρια από τις πατημασιές και λέει:
Μα δες, σημάδι δεύτερο, τ’ αχνάρια
ποδιών που δείχνουν όμοια στα δικά μου.
Διπλές πατημασιές είναι στο χώμα,
εκείνου και μαζί κάποιου συντρόφου.
Των ποδαριών οι γύροι αν μετρηθούνε
κι οι φτέρνες, θα ταιριάζουν στα δικά μου.
(Αισχύλος, Χοηφόροι, στίχοι 207-210)
Τα χνάρια των ποδιών αναφέρονται και πάλι στο στίχο 227 όταν τα δυο αδέλφια συναντώνται. Μπορούμε επομένως με κάθε βεβαιότητα να θεωρούμε ότι η παράδοση δίδασκε πως κατά τον τρόπο αυτό η Ηλέκτρα αντιλήφθηκε την επιστροφή του αδερφού της. Πρόκειται για μια λεπτομέρεια της αφήγησης γνωστή σε όλους και ως εκ τούτου κανένας δεν την αντιμετωπίζει ως περίεργη ή ανόητη. Με την διαπίστωση αυτή συμφωνούν και οι σχολιαστές του Αισχύλου:
Αν κι η πρόταση αυτή επιφανειακά ακούγεται γελοία, ωστόσο έχει διαπιστωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις το σχήμα του ποδιού είναι στοιχείο αναγνώρισης μιας οικογένειας, τόσο καθοριστικό όσο το πρόσωπο. Πιθανόν ο Αισχύλος εδώ ακολουθεί συγκεκριμένη παράδοση ως προς τα τεκμήρια αναγνώρισης. (Οι Έλληνες, εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ, τόμος 14, σ.121)
Βεβαίως δεν πρόκειται για το σχήμα αλλά για το μέγεθος του ποδιού.
Η Ηλέκτρα αναφέρει μέτρημα (μετρούμενοι, στο αρχαίο κείμενο) Οι σχολιαστές δεν λαμβάνουν υπόψη τους την αφάνταστα μεγάλη ηλικία του μύθου.
Με τον μύθο όμως αυτόν καταπιάστηκαν και οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι τραγικοί. Ο Σοφοκλής (γεννήθηκε το 497 π.Χ.), ωστόσο, ο οποίος βρίσκεται χρονικά μεταξύ του Αισχύλου (525 π.Χ.) και του Ευριπίδη (480 π.Χ.) αναφέρει, στην τραγωδία του ‘Ηλέκτρα,’ ως σημείο αναγνώρισης το δαχτυλίδι του Αγαμέμνονα
ΗΛΕΚΤΡΑ: Εσύ είσαι κείνος;
ΟΡΕΣΤΗΣ: Κοίτα το δαχτυλίδι του πατέρα μου
και πίστεψε πως καθαρά μιλάω.
ΗΛΕΚΤΡΑ: Ευλογημένη μέρα. (Σοφοκλής, ‘Ηλέκτρα,’ στίχοι:1223-5)
Ο Ευριπίδης όμως παρά τους νεωτερισμούς του, τιμά την παράδοση επαναφέροντας τα περί ιχνών των ποδιών και ιδιομορφίας της κόμης.
ΓΕΡΟΝΤΑΣ: Πήγαινε τότε, κόρη μου, και κοίτα
τα χνάρια του αν στο πόδι σου ταιριάζουν.
ΗΛΕΚΤΡΑ: Πως είναι δυνατό ν’ αφήσουν χνάρια
πατημασιές σε βραχοτόπι; Ωστόσο
κι αν γίνει αυτό, και πάλι ίσα δεν είναι
τα πόδια δυο αδερφιών, γυναίκας κι άντρα•
του άντρα θα ‘ναι πάντα πιο μεγάλα. (Ευριπίδης, ‘Ηλέκτρα,’ στίχοι 532-7)
Η αναγνώριση γίνεται τελικά από τον Γέροντα μέσω μιας παλιάς ουλής στο φρύδι του Ορέστη. (στίχος 573). Πιθανόν η ιδέα του Σοφοκλή με το δαχτυλίδι να βρήκε αντίδραση από ένα κοινό που είχε διδαχτεί από την παράδοση ότι ο ορεσίβιος Ορέστης είχε διαφορετική σωματική διάπλαση από τους ανθρώπους του παλατιού.
Οι παραπάνω στίχοι του Ευριπίδη αποδεικνύουν ότι λόγος γίνεται για το μέγεθος και όχι για το σχήμα του ποδιού. Επίσης αναφέρονται και οι μπούκλες των μαλλιών, όπου και πάλι η Ηλέκτρα παρουσιάζεται να εκφράζει την λογική μιας σύγχρονης κοπέλας που δεν δέχεται την ομοιότητα μεταξύ μιας μπούκλας ενός παλικαριού που το ανάθρεψε η παλαίστρα με αυτήν μιας παρθένας συνηθισμένης να χτενίζεται απαλά.
Η μπούκλα όμως από τα μαλλιά του Ορέστη ξεχωρίζει επειδή δεν είναι όμοια με τις μπούκλες των μαλλιών των κατοίκων του Άργους.
Το συμπέρασμα στο οποίο αναγκαστικά καταλήγει κανείς είναι ότι ο Ορέστης και η Ηλέκτρα ανήκουν σε διαφορετική φυλή απ΄ότι ο πατέρας τους και οι υπήκοοί του, κάτοικοι του Άργους.
Ας εξετάσουμε όμως την ταυτότητα των δυο αδελφών, της Ηλέκτρας και του Ορέστη, αρχίζοντας από την περίπτωση του Ορέστη διότι είναι πιο απλή. ‘Ορέστης’ σημαίνει ορεσίβιος –ο άνθρωπος των ορέων– επομένως ο Ορέστης απουσίαζε επειδή ζούσε στα βουνά. Η Ηλέκτρα θεωρείται ότι είναι βασιλοπούλα αλλά ο Αισχύλος την παρουσιάζει σαν σκλάβα. Όταν βρισκόταν πάνω από τον τάφο του πατέρα της του απευθύνει τα παρακάτω λόγια:
Γιατί γυρνάμε τώρα δώθε κείθε
σα σκλάβοι πουλημένοι από την ίδια
τη μάνα μας, που αντί για σένα πήρε
τον Αίγισθο άντρα, το συνένοχό της
στο φόνο σου. Σα δούλα εγώ, κι ο Ορέστης
μακριά από τ’ αγαθά του εξορισμένος.(Χοηφόροι, στίχοι 132-138)
και αργότερα στον διάλογο με τον Χορό και τον Ορέστη:
Λες του πατέρα μας την μαύρη τύχη•
κι εγώ στεκόμουν καταφρονεμένη
στην άκρη, δίχως να με λογαριάζουν.
Σαν το κακό σκυλί κλεισμένη απ’ έξω,
με πιότερο εύκολο το δάκρυ από το γέλιο.(στίχοι 444-448)
Στον Ευριπίδη η Ηλέκτρα δεν βρίσκεται στο παλάτι αλλά ζει άθλια σε ένα φτωχικό αγροτόσπιτο μαζί με έναν γεωργό με τον οποίο έχει κάνει λευκό γάμο.
Ο Αίγισθος και η Κλυταιμήστρα φονεύονται τελικά και ο βουνίσιος μαζί με την εξαθλιωμένη αδερφή του είναι πλέον οι κύριοι του Άργους.
Ποια ήταν η φυλή της Ηλέκτρας και του Ορέστη;
Τόσο ο Ορέστης, ο οποίος απουσιάζει στη Φώκαια, όσο και η Ηλέκτρα, η οποία κατοικεί ακόμα στο παλάτι έχοντας όμως μοίρα δούλας, επιθυμούν να εκδικηθούν τον θάνατο τους πατέρα τους (αδικαιολόγητη επιθυμία, αλλά αυτό δεν είναι του παρόντος) σκοτώνοντας την μητέρα τους και τον εραστή της Αίγισθο.
Ο Ορέστης επιστρέφει στο Άργος μαζί με τον ξάδελφο και φίλο του, Πυλάδη, και πηγαίνει στον τάφο του δολοφονημένου πατέρα του όπου αφήνει μια μπούκλα από τα μαλλιά του. Μετά απ’ αυτόν πάει στον τάφο η αδελφή του, Ηλέκτρα, η οποία δεν γνωρίζει την επιστροφή του αλλά την λαχταρά. Βλέπει την κομμένη μπούκλα πάνω στον τάφο, διαπιστώνει ότι προέρχεται από μαλλιά όμοια με τα δικά της(!) και συμπεραίνει ότι ο Ορέστης επέστρεψε. Στην συνέχεια όμως βλέπει γύρω από τον τάφο τα χνάρια από τις πατημασιές και λέει:
Μα δες, σημάδι δεύτερο, τ’ αχνάρια
ποδιών που δείχνουν όμοια στα δικά μου.
Διπλές πατημασιές είναι στο χώμα,
εκείνου και μαζί κάποιου συντρόφου.
Των ποδαριών οι γύροι αν μετρηθούνε
κι οι φτέρνες, θα ταιριάζουν στα δικά μου.
(Αισχύλος, Χοηφόροι, στίχοι 207-210)
Τα χνάρια των ποδιών αναφέρονται και πάλι στο στίχο 227 όταν τα δυο αδέλφια συναντώνται. Μπορούμε επομένως με κάθε βεβαιότητα να θεωρούμε ότι η παράδοση δίδασκε πως κατά τον τρόπο αυτό η Ηλέκτρα αντιλήφθηκε την επιστροφή του αδερφού της. Πρόκειται για μια λεπτομέρεια της αφήγησης γνωστή σε όλους και ως εκ τούτου κανένας δεν την αντιμετωπίζει ως περίεργη ή ανόητη. Με την διαπίστωση αυτή συμφωνούν και οι σχολιαστές του Αισχύλου:
Αν κι η πρόταση αυτή επιφανειακά ακούγεται γελοία, ωστόσο έχει διαπιστωθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις το σχήμα του ποδιού είναι στοιχείο αναγνώρισης μιας οικογένειας, τόσο καθοριστικό όσο το πρόσωπο. Πιθανόν ο Αισχύλος εδώ ακολουθεί συγκεκριμένη παράδοση ως προς τα τεκμήρια αναγνώρισης. (Οι Έλληνες, εκδόσεις ΚΑΚΤΟΣ, τόμος 14, σ.121)
Βεβαίως δεν πρόκειται για το σχήμα αλλά για το μέγεθος του ποδιού.
Η Ηλέκτρα αναφέρει μέτρημα (μετρούμενοι, στο αρχαίο κείμενο) Οι σχολιαστές δεν λαμβάνουν υπόψη τους την αφάνταστα μεγάλη ηλικία του μύθου.
Με τον μύθο όμως αυτόν καταπιάστηκαν και οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι τραγικοί. Ο Σοφοκλής (γεννήθηκε το 497 π.Χ.), ωστόσο, ο οποίος βρίσκεται χρονικά μεταξύ του Αισχύλου (525 π.Χ.) και του Ευριπίδη (480 π.Χ.) αναφέρει, στην τραγωδία του ‘Ηλέκτρα,’ ως σημείο αναγνώρισης το δαχτυλίδι του Αγαμέμνονα
ΗΛΕΚΤΡΑ: Εσύ είσαι κείνος;
ΟΡΕΣΤΗΣ: Κοίτα το δαχτυλίδι του πατέρα μου
και πίστεψε πως καθαρά μιλάω.
ΗΛΕΚΤΡΑ: Ευλογημένη μέρα. (Σοφοκλής, ‘Ηλέκτρα,’ στίχοι:1223-5)
Ο Ευριπίδης όμως παρά τους νεωτερισμούς του, τιμά την παράδοση επαναφέροντας τα περί ιχνών των ποδιών και ιδιομορφίας της κόμης.
ΓΕΡΟΝΤΑΣ: Πήγαινε τότε, κόρη μου, και κοίτα
τα χνάρια του αν στο πόδι σου ταιριάζουν.
ΗΛΕΚΤΡΑ: Πως είναι δυνατό ν’ αφήσουν χνάρια
πατημασιές σε βραχοτόπι; Ωστόσο
κι αν γίνει αυτό, και πάλι ίσα δεν είναι
τα πόδια δυο αδερφιών, γυναίκας κι άντρα•
του άντρα θα ‘ναι πάντα πιο μεγάλα. (Ευριπίδης, ‘Ηλέκτρα,’ στίχοι 532-7)
Η αναγνώριση γίνεται τελικά από τον Γέροντα μέσω μιας παλιάς ουλής στο φρύδι του Ορέστη. (στίχος 573). Πιθανόν η ιδέα του Σοφοκλή με το δαχτυλίδι να βρήκε αντίδραση από ένα κοινό που είχε διδαχτεί από την παράδοση ότι ο ορεσίβιος Ορέστης είχε διαφορετική σωματική διάπλαση από τους ανθρώπους του παλατιού.
Οι παραπάνω στίχοι του Ευριπίδη αποδεικνύουν ότι λόγος γίνεται για το μέγεθος και όχι για το σχήμα του ποδιού. Επίσης αναφέρονται και οι μπούκλες των μαλλιών, όπου και πάλι η Ηλέκτρα παρουσιάζεται να εκφράζει την λογική μιας σύγχρονης κοπέλας που δεν δέχεται την ομοιότητα μεταξύ μιας μπούκλας ενός παλικαριού που το ανάθρεψε η παλαίστρα με αυτήν μιας παρθένας συνηθισμένης να χτενίζεται απαλά.
Η μπούκλα όμως από τα μαλλιά του Ορέστη ξεχωρίζει επειδή δεν είναι όμοια με τις μπούκλες των μαλλιών των κατοίκων του Άργους.
Το συμπέρασμα στο οποίο αναγκαστικά καταλήγει κανείς είναι ότι ο Ορέστης και η Ηλέκτρα ανήκουν σε διαφορετική φυλή απ΄ότι ο πατέρας τους και οι υπήκοοί του, κάτοικοι του Άργους.
Ας εξετάσουμε όμως την ταυτότητα των δυο αδελφών, της Ηλέκτρας και του Ορέστη, αρχίζοντας από την περίπτωση του Ορέστη διότι είναι πιο απλή. ‘Ορέστης’ σημαίνει ορεσίβιος –ο άνθρωπος των ορέων– επομένως ο Ορέστης απουσίαζε επειδή ζούσε στα βουνά. Η Ηλέκτρα θεωρείται ότι είναι βασιλοπούλα αλλά ο Αισχύλος την παρουσιάζει σαν σκλάβα. Όταν βρισκόταν πάνω από τον τάφο του πατέρα της του απευθύνει τα παρακάτω λόγια:
Γιατί γυρνάμε τώρα δώθε κείθε
σα σκλάβοι πουλημένοι από την ίδια
τη μάνα μας, που αντί για σένα πήρε
τον Αίγισθο άντρα, το συνένοχό της
στο φόνο σου. Σα δούλα εγώ, κι ο Ορέστης
μακριά από τ’ αγαθά του εξορισμένος.(Χοηφόροι, στίχοι 132-138)
και αργότερα στον διάλογο με τον Χορό και τον Ορέστη:
Λες του πατέρα μας την μαύρη τύχη•
κι εγώ στεκόμουν καταφρονεμένη
στην άκρη, δίχως να με λογαριάζουν.
Σαν το κακό σκυλί κλεισμένη απ’ έξω,
με πιότερο εύκολο το δάκρυ από το γέλιο.(στίχοι 444-448)
Στον Ευριπίδη η Ηλέκτρα δεν βρίσκεται στο παλάτι αλλά ζει άθλια σε ένα φτωχικό αγροτόσπιτο μαζί με έναν γεωργό με τον οποίο έχει κάνει λευκό γάμο.
Ο Αίγισθος και η Κλυταιμήστρα φονεύονται τελικά και ο βουνίσιος μαζί με την εξαθλιωμένη αδερφή του είναι πλέον οι κύριοι του Άργους.
Ποια ήταν η φυλή της Ηλέκτρας και του Ορέστη;