ΜΑΖΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ

Άβαταρ μέλους
doctormarkon
Επίτιμος
Επίτιμος
Δημοσιεύσεις: 15803
Εγγραφή: Πέμ 11 Μαρ 2010, 20:05
Φύλο: Γυναίκα
Έδωσε Likes: 341 φορές
Έλαβε Likes: 449 φορές

Re: ΜΑΖΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ

Δημοσίευση από doctormarkon » Τρί 21 Οκτ 2014, 11:09

Ο Ίωνας Ρωμανός στο blog του έχει δύο άρθρα διαμάντια που τα έχει πιάσει σφαιρικά με τις ιστορικές προεκτάσεις τους, αλλά πρόκειται για θέματα που δεν εξαντλούνται ποτέ και σηκώνουν συζήτηση.
Το ένα είναι για την τέχνη και το άλλο για τη μίμηση.

Θα προσπαθήσω να δώσω μια απάντηση γιατί δεν υπάρχει λαϊκή τέχνη σήμερα.

Πρώτο: Εδώ και χρόνια οι Έλληνες εκπαιδεύτηκαν και μυήθηκαν στο να είναι κομπάρσοι και θεατές και όχι παραγωγοί τέχνης. Βλέπουν παθητικά και δεν συμμετέχουν. Και αυτό δεν ισχύει μόνο στην τέχνη αλλά σε όλα τα επίπεδα.

Δεύτερο: Η μαζική τέχνη και κουλτούρα καπέλωσε και έθαψε τη λαϊκή τέχνη.

Τρίτο: Ο αυτοσχεδιασμός θεωρείται παράπτωμα και συχνά τιμωρείται. Στην εκπαίδευση σήμερα όλο και λιγότερο χώρο καταλαμβάνουν τα μαθήματα αυτοσχεδιασμού όπως η έκθεση αλλά και η ανάπτυξη θεμάτων στην Ιστορία τα θρησκευτικά τη γεωγραφία κλπ. Και τα βιβλία ακόμα είναι γραμμένα αποσπασματικά. Δίνουν πληροφορίες για κάποιο μάθημα αλλά αποκλείουν τον αυτοσχεδιασμό στη χρήση της γλώσσας (Η ποίηση, η λογοτεχνία, οι στίχοι βασίζονται στον αυτοσχεδιασμό αυτό).

Τέταρτο: Εκπαίδευση και μύηση στο ότι κάθε πράγμα έχει μόνο ΜΙΑ χρήση και αν δεν κάνει για τη χρήση αυτή πάει στα σκουπίδια.

Πέμπτο: Αντίληψη ότι το να ασχοληθεί κάποιος με ένα χόμπι, ή μία μορφή τέχνης είναι χάσιμο πολύτιμου χρόνου.

Έκτο: Περιφρόνηση μορφών λαϊκής τέχνης του παρελθόντος. Κάποιοι λένε ότι πέταξαν τα πετσετάκια που έπλεκε η γιαγιά με το βελονάκι στα σκουπίδια γιατί έπιαναν χώρο και ήταν άχρηστα.
Μη σκοτώνετε τα κουνούπια. Αλλοι σας πίνουν το αίμα
Άβαταρ μέλους
doctormarkon
Επίτιμος
Επίτιμος
Δημοσιεύσεις: 15803
Εγγραφή: Πέμ 11 Μαρ 2010, 20:05
Φύλο: Γυναίκα
Έδωσε Likes: 341 φορές
Έλαβε Likes: 449 φορές

Re: ΜΑΖΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ

Δημοσίευση από doctormarkon » Τρί 21 Οκτ 2014, 11:13

Η ενασχόληση με την τέχνη είναι ανάγκη και όχι χάσιμο χρόνου. Χωρίς την ενασχόληση με την τέχνη ο άνθρωπος δεν εξελίσσεται και δεν εξελίσσει το μυαλό του και τα ταλέντα του. Γίνεται θεατής και διεκπεραιωτής καθημερινών υποχρεώσεων. Δεν έχει ταυτότητα ή προσωπική σφραγίδα.
Μη σκοτώνετε τα κουνούπια. Αλλοι σας πίνουν το αίμα
Άβαταρ μέλους
Divine Sinner

Re: ΜΑΖΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ

Δημοσίευση από Divine Sinner » Τρί 21 Οκτ 2014, 11:30

Η ραπ ειναι τεχνη. και εκτος εξαιρεσεων οι ραπερς δεν γινονται γνωστοι.
Άβαταρ μέλους
Lionheart
Δόκιμος
Δόκιμος
Δημοσιεύσεις: 2876
Εγγραφή: Κυρ 15 Απρ 2007, 01:48
Φύλο: Άνδρας
Τοποθεσία: Μόναχο

Re: ΜΑΖΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ

Δημοσίευση από Lionheart » Τρί 21 Οκτ 2014, 12:14

Divine Sinner έγραψε:
Lionheart έγραψε:τότε γιατί μιλάς φώτη; Πες το ξεκάθαρα μπας και συνεννοηθούμε.
Μιλαω για ανθρωπους που καναν υψηλη τεχνη οντας φτωχοι. Πχ Ασιμος. Ε δεν μπορεις να πεις οτι το εκανε επειδη δεν ειχε με τι να επιβιωσει. Και αλλοι.
O Άσιμος ήταν συντοπίτης μου και έχω γνωρίσει τον αδερφό του πριν από ένα χρόνο περίπου.
Είναι πολύ μεγάλη ιστορία ο συγκεκριμένος άνθρωπος και δεν θα ήθελα να συζητήσω τα προσωπικά της οικογένειάς του δημόσια.

Μην τον χρησιμοποιείς όμως σαν παράδειγμα, τον αδικείς.


Να πω εδώ ότι η πυραμίδα του Μάσλοου αναφέρεται σε τυπικά άτομα χωρίς ιστορικό ψυχασθένειας.
Αὐτὰ τὰ δέντρα δὲ βολεύονται μὲ λιγότερο οὐρανό,
αὐτὲς οἱ πέτρες δὲ βολεύονται κάτου ἀπ᾿ τὰ ξένα βήματα,
αὐτὰ τὰ πρόσωπα δὲ βολεύονται παρὰ μόνο στὸν ἥλιο,
αὐτὲς οἱ καρδιὲς δὲ βολεύονται παρὰ μόνο στὸ δίκιο.
Άβαταρ μέλους
Lionheart
Δόκιμος
Δόκιμος
Δημοσιεύσεις: 2876
Εγγραφή: Κυρ 15 Απρ 2007, 01:48
Φύλο: Άνδρας
Τοποθεσία: Μόναχο

Re: ΜΑΖΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ

Δημοσίευση από Lionheart » Τρί 21 Οκτ 2014, 12:33

doctormarkon έγραψε:Υπάρχουν και άτομα που δημιούργησαν τέχνη χωρίς ποτέ να γίνει γνωστό το όνομά τους και χωρίς να βγάλουν λεφτά από αυτή την τέχνη. Παράδειγμα το δημοτικό τραγούδι. Ακούς το τραγούδι χωρίς να ξέρεις τίποτα γι αυτόν που το έγραψε και το τραγούδησε πρώτος.
Κατά κανόνα δεν ήταν τραγουδιστής μουσικός ή στιχουργός κατ επάγγελμα αλλά έγραψε στίχους ή μουσική για διασκέδαση χωρίς να ενδιαφέρεται ούτε για τη δόξα ούτε για την τύχη του έργου του.

Το ίδιο και οι γυναίκες που έπλεκαν βελονάκι ή κεντούσαν ή ύφαιναν.
Έφτιαχναν έργα τέχνης για καθημερινή χρήση χωρίς όμως να τους περνάει απ το μυαλό ότι θα βγάλουν χρήματα από αυτό ή ότι θα δοξαστεί το όνομά τους.
Επειδή έχω σπουδάσει την παραδοσιακή μουσική και συνεχίζω να τη μελετώ μέχρι σήμερα, να πούμε εδώ ότι τα τραγούδια γράφονταν για διάφορους λόγους, από μεροκαματιάρηδες ανθρώπους που χρειάζονταν ένα διάλειμμα από την καθημερινότητά τους αλλά και από μεροκαματιάρηδες ανθρώπους που σε κάθε μάζωξη του χωριού, της γειτονιάς ή της πόλης, έβγαζαν χρήμα από τα τραγούδια τους παίζοντάς τα για να διασκεδάσει ο κόσμος.
Φυσικά το αντίτιμο άλλαζε με την εποχή (κάποτε όλοι πληρώνονταν με αυγά, κότες, γάλα και πίτες).
Η μουσική είναι μία από τις αρχαιότερες τέχνες και φυσικά από τα αρχαιότερα επαγγέλματα.

Όσο για τις γυναίκες που έπλεκαν, μία από τις παραδόσεις της Ελλάδας είναι η ετοιμασία της προίκας. Αυτό δεν είναι για διασκέδαση. Είναι για αυτοπραγμάτωση (η κορυφή της πυραμίδας το δηλώνει άλλωστε).
Και μιας και μεγάλωσα στο χωριό και έχω πληροφορίες από πρώτο χέρι, από τα μεγαλύτερα μαύρα επαγγέλματα είναι το πλέξιμο. Προς γνώση, αυτό :)
doctormarkon έγραψε:Η πυραμίδα των αναγκών μπορεί να συνδέεται εν μέρει αλλά όχι απόλυτα με το θέμα λαϊκή κουλτούρα και τέχνη. Συνδέεται μόνο στο μέτρο που έχει σχέση με το χρήμα, το επάγγελμα, την τέχνη ως μέσον επιβίωσης.
Αλλά δεν συμβαίνει πάντα κάτι τέτοιο.
Ένα χαρακτηριστικό της λαϊκής τέχνης είναι ότι δεν είναι πάντα εμπόρευμα ούτε είναι πάντα επάγγελμα.
Βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό και δεν έχει στόχο απαραίτητα την αυτοπραγμάτωση ή την κοινωνική καταξίωση. Ο αυτοσχεδιασμός και η έμπνευση για να παράγει κάποιος μια μορφή τέχνης δεν έχει να κάνει με την εκπαίδευση ούτε με το αν έχει καλύψει ή όχι τις βασικές του ανάγκες.
Διάβασε την πυραμίδα, ειδικότερα τα δύο πιο υψηλά κομμάτια της και ξαναπές μου πως η αυτοπραγμάτωση, η δημιουργικότητα, η ηθική (και η τέχνη έχει ηθική), ο σεβασμός, η αυτοεκτίμηση και γενικότερα τα όσα αναφέρουν, έχουν σχέση με το χρήμα, το επάγγελμα και την τέχνη ως μέσον επιβίωσης.

Δεν είμαι ζωγράφος, ποιητής ή συγγραφέας, αλλά είμαι μουσικός. Στους αιώνες της παραδοσιακής/βυζαντινής/εκκλησιαστικής μουσικής (κάθε ένα από αυτά τα είδη στόχο είχε διαφορετικά κοινωνικά στρώματα αλλά υπήρξαν αλληλένδετα), η μουσική ήταν μέσο επιβίωσης περισσότερο απ'όσο ήταν μέσο εκτόνωσης.
Μπορεί το ακροατήριο να είχε απλώς την ψυχαγωγία ως κίνητρο, αλλά ο ίδιος ο μουσικός, πάντα είχε κάποια ανταμοιβή. Είτε ηθική, είτε πρακτική.
Και αυτό είναι εκτός συζήτησης, η ιστορία μιλά από μόνη της.

Και ενώ υπάρχουν εξαιρέσεις στον κανόνα (το πιο πρόσφατο παράδειγμα που μπορώ να σκεφτώ είναι ένας μπουζουκτσής ονόματι Στεργίου, που γνωστοί του μου είπαν ότι ενώ έχει μία πολύ μεγάλη περιουσία, παίζει σε μαγαζιά για ελάχιστα ή και καθόλου χρήματα με την ορχήστρα του - ή η Κοκκίνου - αν δεν κάνω λάθος - που παραδίδει μαθήματα πιάνου δωρεάν σε άπορα παιδιά), οι εξαιρέσει δεν είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα. Είναι απλώς εξαιρέσεις και πάντα υπάρχει μία δικαιολογία από πίσω.
Ο Στεργίου που προανέφερα δεν έχει ανάγκη τα χρήματα του μουσικού, και η Κοκκίνου βγάζει τρελό χρήμα από τη μουσική ώστε να δεχτεί την πενιχρή αμοιβή ενός καθηγητή πιάνου.

Οποιοδήποτε παράδειγμα εκεί έξω, ακόμα και ο Άσιμος Φώτη, εμπίπτει στην πυραμίδα αυτή, αρκεί να μάθουμε τα κίνητρά του.

doctormarkon έγραψε:Καμιά φορά η τέχνη η ίδια χρησιμεύει για την κάλυψη κάποιας ανάγκης και όχι με τα χρήματα που βγαίνουν πουλώντας τα προϊόντα της τέχνης. Η παραγωγή τέχνης είναι από μόνη της ανάγκη ή καλύπτει κάποια ανάγκη. Όπως όταν οι γυναίκες φτιάχνουν κιλίμια και πετσέτες ή σεμέν για προσωπική χρήση.
Και όταν οι γυναίκες φτιάχνουν αυτά τα πράγματα για προσωπική χρήση, δεν κερδίζουν θες να πεις, από το έξοδο που θα είχαν αν αγόραζαν τα κιλίμια, τις πετσέτες ή τα σεμέν; Το ότι δεν υπάρχει άμεση ανταμοιβή, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει έμμεση.
Εγώ παίζω μουσική για να ηρεμήσω, να χαλαρώσω, να χαθώ στον δικό μου κόσμο. Από τα ψυχοφάρμακα, την βόλτα σε μπαρ ή άλλες μορφές ψυχαγωγίας, μου φαίνεται πιο όμορφο αυτό και μου ταιριάζει περισσότερο.
Δεν σημαίνει ότι δεν κερδίζω κάτι όμως. Παίζω μουσική όταν έχω να φάω, έχω που να κοιμηθώ, έχω αρκετή αυτοεκτίμηση ώστε να συνεχίσω να ζω/υπάρχω.

Μονάχα να υποθέσω μπορώ, ότι ένας ζωγράφος/ποιητής/συγγραφέας κάνει το ίδιο.
Άλλωστε στην Ελλάδα, οι συγγραφείς (που γνωρίζω κάμποσους), ζουν από άλλο επάγγελμα ακόμα κι αφού έχουν εκδώσει κάποιο βιβλίο τους και το κάνουν, όπως οι ίδιοι δηλώνουν, για την αυτοανακάλυψη και λοιπούς ευγενείς σκοπούς.
Αὐτὰ τὰ δέντρα δὲ βολεύονται μὲ λιγότερο οὐρανό,
αὐτὲς οἱ πέτρες δὲ βολεύονται κάτου ἀπ᾿ τὰ ξένα βήματα,
αὐτὰ τὰ πρόσωπα δὲ βολεύονται παρὰ μόνο στὸν ἥλιο,
αὐτὲς οἱ καρδιὲς δὲ βολεύονται παρὰ μόνο στὸ δίκιο.
Άβαταρ μέλους
Irene3006
Επίτιμος
Επίτιμος
Δημοσιεύσεις: 6719
Εγγραφή: Δευ 03 Ιαν 2011, 00:48
Irc ψευδώνυμο: Irene3006
Φύλο: Γυναίκα
Τοποθεσία: Στο άπειρο.... Κι ακόμα παραπέρα.... :)
Έδωσε Likes: 3 φορές
Έλαβε Likes: 16 φορές

Re: ΜΑΖΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΗ

Δημοσίευση από Irene3006 » Τρί 21 Οκτ 2014, 23:02

ArELa έγραψε:
Irene3006 έγραψε:Έχουμε πει άλλωστε πολλές φορές πως η κρίση, δεν είναι μόνο οικονομική....
Και η κρίση που αφορά τον πολιτισμό, την ηθική και τα οποιαδήποτε ιδανικά, προηγείται κατά πολύ της
οικονομικής νομίζω... Ή τουλάχιστον έτσι το βλέπω εγώ.... Χαρακτηριστικό και τρανταχτό παράδειγμα
η νοοτροπία της πλειοψηφίας του λαού αυτής της χώρας....
σωστά το βλέπεις και μόλις το πρόσθεσες στη σκέψη μου. :thumb:
Τρελαίνομαι από χαρά και γεμίζω περηφάνεια όταν τα παιδιά μου (ηλικιακά και μόνον)
συμβάλλουν στη συλλογιστική μου θετικά, και δυνατά!
(και μετά μου λες "τι να πεις εσύ" σε διαδικτυακή σύναξη... :hitlol: )
:rose:
Αλλά κάτεχε ότι μονάχα κείνος που παλεύει μέσα του θά 'χει μεθαύριο μερτικό δικό του στον ήλιο.

Αυτός ο κόσμος ο μικρός, ο μέγας!

Οδυσσέας Ελύτης
Απάντηση

Επιστροφή στο “Τέχνες”