ΠΩΣ ΘΑ ΗΤΑΝ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΝ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΕ ΝΕΟΣ Ο Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ;
Δημοσιεύτηκε: Τετ 31 Δεκ 2008, 13:33
Ένα ερώτημα που μπορεί να το έχει κανείς θέσει είναι τι θα γινόταν ενδεχομένως αν δεν πέθαινε νέος ο Μέγας Αλέξανδρος. Μπορεί κανείς να πει αρκετά πράγμα που σίγουρα θα έιναι εικασίες και υποθέσεις πλήν όμως προκαλούν το ενδιαφέρον κάθε ερευνητή της αρχαίας ελληνικής ιστορίας. Ας δουμε όμως ένα ένα κάποια βασικά σημεία στην μετά θάνατον του μεγάλου στρατηλάτη εξέλιξη του ιστορικού γίγνεσθαι και σε τί συνίστατο η αλλαγή αν δεν απέθνηισκε νέος ο Αλέξανδρος. Ήδη με την κατάκτηση της Περσικής αυτοκρατορίας και πάσης της Μέσης Ανατολής ο Αλέξανδρος έθεσε τα θεμέλιά του για μια υπερμεγέθη και πολιτικώς ισχυρά αυτοκρατορία που θα έιχε ως πρωτεύουσά της την ανέκαθεν παντοδύναμη Βαβυλώνα. Όσο ευρίσκετο στην πόλη αυτή και με δεδομένη την ισχύν του μετά τους περσικούς πολέμους έρχονταν πανταχόθεν πρέσβεις τόσο από όμορες περιοχές όσο και από απομακρυσμένες για να διερευνήσουν τις διαθέσεις του πανίσχυρου πια Αλέξανδρου. Μάλιστα λέγεται ότι ήλθαν και απεσταλμένοι από την τότε ανίσχυρη ακόμη Ρώμη προς τον Αλέξανδρο στον οποίον και έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Αυτό που κάνει όμως ακόμη πιο ιδιαίτερη αίσθηση είναι ότι προφήτεψε στην πόλη τους την Ρώμη ότι θα αποκτούσε μέλλον λαμπρό. Αυτά τουλάχιστον διηγείται ο ιστορικός Άριστος από την Σαλαμίνα της Κύπρου, που αναφέρει ο Αρριανός στο έργο του Αλεξάνδρου Ανάβασις (7.15.5). ακολούθως ο Αλέξανδρς σχεδίαζε επίθεση τόσο στην Αραβία όσο και στην Δύση. Κατά τον 4ο αιώνα λοιπόν αν ζούσε ο Αλέξανδρος θα είχε αναλάβει αυτός αντί της Ρώμης πιθανόν στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Δύση και συγκεκριμένα στην Ιταλική χερσόνησο, αφού θα είχε πια επιστρέψει οριστικά στην Μακεδονία αφήνοντας κάποιον από τους στρατηγούς του την επιστασία της Ασίας. Αν επικρατούσε στις εκεί μάχες με τα ντόπια ιταλικά φύλα (Σαβίνοι, Αιδούοι, Λατίνοι, Ετρούσκοι κοκ.) θα στερέωνε την ηγεμονία του στην περιοχή αυτή. Θα ανέκοπτε έτσι την εξάπλωση ενός από τα εκεί φύλα, των Ρωμαίων, στην προσπάθειά τους να επικρατήσουν στην Ιταλία. Θα είχε ενδιαφέρον να γνωρίζαμε αν θα έκτιζε στις όχθες του Τίβερι μια ακόμη....Αλεξάνδρεια (ή μιας άλλης πόλης) αντί της Ρώμης που είναι σήμερα. Αν τούτο συνέβαινε θα απέτρεπε και την δημιουργία της μετέπειτα Ρωμαικής Αυτοκρατορίας με όλες τις επιπτώσεις που θα είχε αυτό. Πόσο πολύ και προς ποια κατεύθυνση άραγε θα άλλαζε ο ρους της ιστορίας; Η κοσμοκρατρία του θα καταλάμβανε και περιοχές πιο απομακρυσμένες ακολουθώντας τα χνάρια του Ηρακλέους, ώς τις Ηράκλειες Στήλες (Γιβραλτάρ) και την Ιβηρική χερσόνησο, αλλά και την ενδοχώρα των Γαλατών. Αν χρειάστηκε μια δεκαετία μόνο για να κατακτήσει μια πανίσχυρη τότε Περσική αυτοκρατορία, γιατί να έκανε περισσότερο χρόνο όντας ακόμα νέος στην ηλικία για να κατακτήσει την ανίσχυρη στρατιωτικά Δύση; Αν δεν υπήρχε η Ρωμαική αυτοκρατορία δεν θα υπήρχε βεβαίως και η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, το Ανατολικόν Ρωμαικόν Κράτος. Αντί της αργότερα ιδρυθείσης Κωσταντινούπολης, της Νέας Ρώμης, θα συνέχιζε να υπάρχει η ήδη πρωτεύουσα της Μακεδονίας από την εποχή του Αρχελάου Πέλλα. Προβλήματα στην Δύση με εχθρικούς λαούς θα είχε αναμφισβήτητα (Καρχηδόνιους, Κέλτες, Γερμανούς κοκ.) και δεν μπορούμε να ξέρουμε πώς θα τους αντιμετώπιζε ο Αλέξανδρος. Κάποτε όμως και για αυτόν τον μέγα στρατηλάτη θα έρχονταν το φυσικό του τέλος και θα άφηνε μια διπλάσια σε έκταση αυτοκρατορία με δύναμη αλλά και με προβλήματα σε άπληστους όπως φάνηκε διαδόχους. Το κράτος θα κατέρεε ίσως υπό το βάρος των πολέμων των διαδόχων, όπως και έγινε κανονικό ρου της ιστορίας. Πιθανόν κάποια άλλη "Ρώμη" θα εκμεταλλευόταν τον διαμελισμό των κρατιδίων της Μεγάλης Μακεδονικής Αυτοκρατορίας και θα επιβαλλόταν.Ωστόσο το ελληνικό στοιχείο (με τον μανδύα της Μακεδονίκής ηγεμονίας) θα προωθούσε ακόμα πιο πολύ τον ελληνικό πολιτισμό. Θα εξελληνίζονταν πλήρως και η Δύση, όπως είχε συμβεί ήδη στην Ανατολή. Ο Ελληνικός- Αλεξανδρινός πολιτισμός θα ήταν συνώνυμο του ευρωπαικού και δεν θα περίμενε την Αναγέννηση για να γίνει. Η ελληνιστική εποχή θα ίσχυε τότε και για την Δύση. Αναντίρρητα οι Έλληνες θα εξαπλούντο και πιο πέρα σε βορειότερες περιοχές "εις θεωρίαν", όπως συνέβη με τον Πυθέα από την Μασσαλία. Θα ήταν απίστευτο τί νέοι ορίζοντες θα ανοίγονταν. Πολλές πόλεις θα ιδρύονταν στην Δύση περα από κείνες που ήδη υπήρχαν από παλιότερες εποχές. Μέσα σε όλα αυτά αν δεχθούμε την αναγκαιότητα της παρουσίας του Χριστού στον κόσμο και έπειτα του Χριστιανισμού θα ήταν εξόχως ενδιαφέρον να ξέραμε πώς θα συνυπήραν αν συνυπήρχαν Χριστιανισμός και Ελληνισμός ύπό αυτες τις συνθήκες.
.....όμως η Μοίρα της ιστορίας συνωμότησε εναντίον του Μεγάλου Αλεξανδρου και δεν του επέτρεψε να εκπληρώσει το μεγαλο του αυτο σχεδιο, δίνοντας έτσι την χρυσή ευκαιρία σε άλλους ηγέτες μετά από αυτόν και σε άλλους πολιτισμούς να μεγαλουργησουν. Ισως να επλήττετο όμως έτσι η γοητεία του μεγάλου στρατηλάτη, αν είχε ολοκληρώσει όλα αυτά που ίσως ήθελε να πραγματοποιήσει. Ποτέ κανείς δεν θα μάθει, γιατί η απλά η Ιστορία δεν γράφεται με τα ΑΝ.
Η πιθανή έκταση που θα είχε η Μακεδονική Αυτοκρατορία
.....όμως η Μοίρα της ιστορίας συνωμότησε εναντίον του Μεγάλου Αλεξανδρου και δεν του επέτρεψε να εκπληρώσει το μεγαλο του αυτο σχεδιο, δίνοντας έτσι την χρυσή ευκαιρία σε άλλους ηγέτες μετά από αυτόν και σε άλλους πολιτισμούς να μεγαλουργησουν. Ισως να επλήττετο όμως έτσι η γοητεία του μεγάλου στρατηλάτη, αν είχε ολοκληρώσει όλα αυτά που ίσως ήθελε να πραγματοποιήσει. Ποτέ κανείς δεν θα μάθει, γιατί η απλά η Ιστορία δεν γράφεται με τα ΑΝ.
Η πιθανή έκταση που θα είχε η Μακεδονική Αυτοκρατορία