" Η καθιερωμένη εικόνα που σκιαγραφούν οι εθνολόγοι και αρχαιολόγοι
είναι πασίγνωστη: από τότε που ο άνθρωπος εμφανίστηκε στην γη, προσπάθησε
να αμυνθεί στα αδυσώπητα και αδιάφορα στοιχεία της φύσης.
Επειδή σε εκείνη την μακρινή, μαγική εποχή οι δυνάμεις της φύσης ταυτίζονταν
με τους θεούς, η άμυνα αυτή είχε και ένα σαφώς μαγικό χαρακτήρα. Ο χαρακτήρας
αυτός επέζησε αργότερα μέσω της "παγωμένης μαγείας" που ονομάζεται θρησκεία,
αλλά και αλλού-χαμένος ανάμεσα σε δεισιδαιμονίες, προλήψεις και συνήθειες.
Όλα αυτά είναι όσα βλέπουν οι εθνολόγοι και οι αρχαιολόγοι.
Δεν είναι απαραίτητα όσα υπάρχουν στην εικόνα.
Η ουσία είναι ότι σε κάποια στιγμή, χαμένη στις ομίχλες του χρόνου, ο άνθρωπος ήρθε
αντιμέτωπος με κάτι εξωκοσμικά τρομακτικό, κάτι που θέλησε να διώξει μακριά του,
να θάψει βαθιά, να εξορκίσει με κάθε τρόπο. Τι; Εκείνο που συγγραφέας Φρίτς Λάιμπερ
περιγράφει ως :
"...το είδος της φρίκης που εξαιτίας της διαμορφώθηκε έτσι ολόκληρο το
οικοδόμημα του πολιτισμού μας, για να μας προστατέψει από αυτή και
να μας βοηθήσει να την ξεχάσουμε. την φρίκη εκείνη για την οποία καμιά
ανθρώπινη γνώση δεν έχει να μας πει τίποτα."
(A bit of the Dark World,1961)
Kι έτσι ο άνθρωπος μαζεύτηκε γύρω από την φωτιά. Έφτιαξε πόλεις και τις οχύρωσε.
Για να αποφύγει τους εισβολείς που ήθελαν να του αρπάξουν ότι είχε μαζέψει με κόπο από
τα χωράφια; Ναι, είναι και αυτό μια εξήγηση.
"Πιο καλά να κάθεσαι στο σπίτι σου γιατί έξω μπορείς να πάθεις κακό",
λέει ένα αρχαίο ελληνικό ρητό που συναντάμε στον Ησίοδο και στον Ομηρικό Ύμνο στον Ερμή.
Ο μεγάλος εθνολόγος Μιρτσέα Ελιάντε (1907-1986) γράφει:
"Είναι πολύ πιθανό ότι η οχύρωση των κατοικημένων τόπων άρχισε
με την μορφή της μαγικής άμυνας. Οι οχυρώσεις-τάφροι,λαβύρινθοι,
φράγματα- σχεδιάστηκαν για να αποκρούουν επιθέσεις των δαιμόνων
και των ψυχών των νεκρών παρά επιθέσεις ανθρώπινων πλασμάτων"
Αυτή η συνδυασμένη άμυνα για υλικούς και μη εχθρούς έχει πολύ βαθιές ρίζες. "
Θ.Βέμπος, Οι Πύλες του Αλλόκοσμου- Ονειρα και Εφιάλτες της Ελληνικής Γης,
Εκδόση του συγγραφέα, Αθήνα 2007