-Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Παρ 10 Ιαν 2020, 18:49

Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα

Η Σελήνη

Αυτή η αιώνια επιστροφή στην αρχική μορφή της, αυτή η ατέρμονη
περιοδικότητα, κάνουν την Σελήνη το κατ΄εξοχήν άστρο των ζωικών ρυθμών.
Ήδη από την εποχή των παγετώνων, η έννοια και οι μαγικές ιδιότητες της
Σελήνης, ήταν αναμφισβήτητα γνωστές. Ο συμβολισμός του σπίραλου, του φιδιού,
της αστραπής - παράγωγα όλα της έννοιας της σελήνης σαν κανόνα της περιοδικής
μεταβολής και της γονιμότητας -
συναντάται στις λατρείες της παγωμένης
περιοχής της Σιβηρίας.
Έτσι για παράδειγμα από τα πιο απομακρυσμένα χρόνια ή τουλάχιστον
από την νεολιθική εποχή, παράλληλα με την ανακάλυψη της γεωργίας, ο ίδιος
συμβολισμός ενώνει μεταξύ τους Το φεγγάρι, τα Νερά, τη Βροχή , τη γονιμότητα
της γυναίκας, των ζώων, τη βλάστηση, το πεπρωμένο των ανθρώπων μετά τον
θάνατο και τις τελετουργίες της μύησης.

Εικόνα

Ο σπίραλος, παραδείγματος χάρη, που ο σεληνικός του συμβολισμός του ήταν
ήδη γνωστός από την εποχή των παγετώνων, αναφέρεται στις φάσεις τις σελήνης
αλλά περιλαμβάνει εξίσου τα ερωτικά γητέματα που προήλθαν από την αναλογία
κόλπος-κοχύλι, την υδρόβια μαγεία (σελήνη=κοχύλι) και το γόητρο της γονιμότητας
(διπλή σπείρα, κέρατα κλπ.).
Ένα μαργαριτάρι που φοριέται σαν φυλαχτό αποδίδει στην γυναίκα υδάτινα
προσόντα (κοχύλι), σεληνιακά (κοχύλι σύμβολο της σελήνης, δημιουργημένο από
τις ακτίνες της σελήνης κλπ.), ερωτικά, γενεσιουργικά και εμβρυολογικά.
Δεν υπάρχει μονοσήμαντο ή ανεξάρτητο σύμβολο, έμβλημα ή ικανότητα.
Όλα συνδέονται, μεταξύ τους, όλα ενώνονται και συνιστούν ένα σύνολο
κοσμικής δομής.


Εικόνα


Mircea Eliade, Πραγματεία πάνω στην Ιστορία των θρησκειών, εκδ. Ι.Χατζηνικολή, Αθήνα 1992
(υπογραμμίσεις δικές μου)
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Σάβ 11 Ιαν 2020, 14:02

Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα

Το Ιερό εκδηλώνεται.

Ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται το Ιερό, επειδή αυτό εκδηλώνεται,
επειδή αποδεικνύεται ως κάτι εντελώς διαφορετικό από το κοσμικό.
Αυτήν την εκδήλωση του Ιερού θα την χαρακτηρίσουμε με την λέξη
ιεροφάνεια (κατά το ελληνικό ιερό και το φαίνομαι).
Αυτή η έκφραση είναι χρήσιμη, επειδή δεν εκφράζει τίποτε άλλο
από ότι η ετυμολογική της σύνθεση επειδή κάτι Ιερό μας εμφανίζεται.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η ιστορία των θρησκειών, από τις
πλέον πρωτόγονες ως τις πλέον εξελιγμένες, συντίθεται από ένα
μεγάλο αριθμό ιεροφανειών, δηλαδή εκδηλώσεων ιερών πραγματικοτήτων.
Από την στοιχειωδέστερη ιεροφάνεια (την εκδήλωση ας πούμε του Ιερού σε κάποιο
αντικείμενο, μια πέτρα ή ένα δένδρο ) μέχρι την ύψιστη ιεροφάνεια
(για ένα χριστιανό, την ενσάρκωση του Θεού στον Ιησού Χριστό),
υπάρχει μια αδιάκοπη συνέχεια.

Εικόνα

Στεκόμαστε πάντοτε απέναντι στην ίδια μυστηριώδη διαδικασία: "το εντελώς άλλο",
μια πραγματικότητα, που δεν είναι του κόσμου μας, εκδηλώνεται σε αντικείμενα
τα οποία αποτελούν συστατικά στοιχεία του "φυσικού", "κοσμικού" χώρου μας.
Ο σύγχρονος κάτοικος της Δύσης αισθάνεται μια ορισμένη δυσαρέσκεια απέναντι
σε κάποιους τρόπους εκδήλωσης του Ιερού: του είναι δύσκολο να κατανοήσει,
ότι για ορισμένα ανθρώπινα όντα, το Ιερό μπορεί να εκδηλώνεται σε πέτρες
ή σε δένδρα.


Εικόνα

Θα δούμε όμως, σύντομα, ότι δεν πρόκειται για λατρεία της πέτρας ως τέτοιας
ή για λατρεία του δένδρου ως τέτοιου. Η ιερή πέτρα, το ιερό δένδρο δεν λατρεύονται
ως πέτρα ή ως δένδρο. Λατρεύονται επειδή είναι ιεροφάνειες, επειδή δείχνουν κάτι
που δεν είναι πια μια πέτρα ή ένα δένδρο. Αλλά το Ιερό, το "εντελώς άλλο".

Δεν μπορούμε να τονίσουμε όσο θα ΄πρεπε, το γεγονός πως κάθε Ιεροφάνεια- ακόμη
και η στοιχειωδέστερη- αποτελεί ένα παράδοξο. Με το να αποκαλύπτεις τι Ιερό,
το αντικείμενο γίνεται κάτι "εντελώς άλλο", ενώ συνεχίζει να παραμένει αυτό το ίδιο,
επειδή ακριβώς συνεχίζει να παίρνει μέρος στο κοσμικό του περιβάλλον.
Μια ιερή πέτρα παραμένει μια πέτρα.


Mircea Eliade, Το Ιερό και το Βέβηλο, εκδ. Αρσενίδη, Αθήνα 2002, σελ.11

(υπογραμμίσεις δικές μου)

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Κυρ 12 Ιαν 2020, 12:39

-- Την 13η Ιανουαρίου οι Ρωμαίοι γιόρταζαν τις Ιδές, ημέρα
αφιερωμένη στον θεό Jupiter.
Εικόνα

--- Tην 15η Ιανουαρίου (Ληνιών) άρχιζε η νέα χρονιά για τους
αρχαίους Δήλιους.
Τον μήνα αυτόν οι Αθηναίοι τον έλεγαν Γαμηλίωνα.
Οι Ρωμαίοι την μέρα αυτή γιόρταζαν τα Καρμεντάλια, μια
καθάρσια γιορτή προς τιμή της χθόνιας θεάς Καρμέντα,
της προστάτιδας των νερών και των πηγών.

--- Την 16η Ιανουαρίου (προσκύνηση αλύσεως του απ. Πέτρου)
τηρείται νηστεία με την κατάλυση κρασιού και λαδιού.

--- Την νύχτα της 17ης Ιανουαρίου είναι αφιερωμένη από την
εκκλησία των σατανιστών στις σαρκικές απολαύσεις. Κυρίαρχο
τελετουργικό στοιχείο της είναι τα σεξουαλικά όργια, με
αποκορύφωση την ομαδική συνουσία και τον βιασμό.


Γ.Λεκάκης, Τάματα και Αναθήματα


Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Κυρ 12 Ιαν 2020, 13:17


Ο ουρανός του Χειμώνα.


Σουπερνόβα

Στις 4 Ιουλίου του 1054 μ.Χ. ο αστρονόμος του κινέζου
αυτοκράτορα, ο Γιάνγκ Γουέι-Τε, παρατήρησε ένα νέο
λαμπερό σημάδι στον ουρανό. Η λαμπρότητά του ήταν
τόσο μεγάλη ώστε το άστρο αυτό φαινόταν στον ουρανό
ακόμη και την ημέρα για τρεις ολόκληρες εβδομάδες.
Σιγά σιγά άρχιζε όμως να ξεθωριάζει, ώσπου, 21 μήνες
μετά την εμφάνισή του, ο λαμπρός αυτός "επισκέπτης"
είχε πιά χαθεί από τον ουρανό.

Νεφέλωμα του Καρκίνου
Εικόνα

Ο "επισκέπτης" αστέρας του 1054 μ.Χ. ήταν η επιθανάτια
έκρηξη ενός τεράστιου γέρικου άστρου που στα τελευταία
στάδια της ζωής του μετατράπηκε σε σούπερνοβα.
Το άστρο αυτό βρισκόταν σε απόσταση 6.300 έτη φωτός και
στην μεγαλύτερή του ένταση έλαμπε με την ισχύ 500 εκατομμυρίων
ήλιων. Από την γη ο Κινέζος αστρονόμος παρακολούθησε ένα
γεγονός που είχε συμβεί πριν από 6.300 χρόνια, γύρω στο 5.300
π.Χ., όταν οι Σουμέριοι εγκαταστάθηκαν στην Μεσοποταμία!

Εικόνα

Στο σημείο εκείνης της έκρηξης τα σύγχρονα τηλεσκόπια μας
έχουν ανακαλύψει ένα φωτεινό νεφέλωμα που μοιάζει με κάβουρα
και για αυτό ονομάστηκε Καρκίνος.
Και ενώ το Μεγάλο Νεφέλωμα του Ωρίωνα είναι ένα τεράστιο
βρεφοκομείο νεογέννητων άστρων, το Νεφέλωμα Καρκίνος στον
αστερισμό του Ταύρου είναι τα υπολείμματα ενός κατεστραμμένου
άστρου που παρ΄όλα αυτά λάμπει ακόμη και σήμερα με την
φωτεινότητα 30.000 ήλιων.

Δ.Π.Σιμόπουλος, Ο Νυχτερινός Ουρανός του Χειμώνα, Ενθετο Καθημερινής

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Δευ 13 Ιαν 2020, 13:13

Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα

Ο άνθρωπος των αρχαίων κοινωνιών προσπαθεί να ζει
κοντά στο Ιερό ή έστω κοντά σε καθαγιασμένα αντικείμενα.
Αυτή η προσπάθεια είναι κατανοητή γιατί, για τους
"πρωτόγονους" και για όλες τις προ-μοντέρνες κοινωνίες,
το Ιερό είναι ταυτόσημο με την Δύναμη, και σε τελική
ανάλυση με την Πραγματικότητα γενικώς.

............
Για αυτό τον λόγο είναι κατανοητό, ότι ο θρησκευόμενος
άνθρωπος λαχταρά να υπάρχει, να παίρνει μέρος στην
πραγματικότητα, να γεμίζει από δύναμη.

Εικόνα

Η έρευνά μας οφείλει ιδιαιτέρως να δείξει, ότι ο θρησκευόμενος
άνθρωπος προσπαθεί πάντοτε να ζει σε ένα ιερό σύμπαν και ότι,
κατά συνέπεια, ολόκληρη η ζωή του είναι διαφορετικού είδους από
ότι η ζωή του ανθρώπου χωρίς θρησκευτικό συναίσθημα, του ανθρώπου
ο οποίος ζει σ΄ένα αποϊερωμένο κόσμο.
Εδώ όμως πρέπει να ειπωθεί αμέσως:
Ο στην ολότητά του αποϊερωμένος κόσμος, το εντελώς αποϊερωμένο σύμπαν,
είναι μια νέα ανακάλυψη στην ιστορία του ανθρωπίνου πνεύματος.

Δεν είναι σκοπός μας να δείξουμε, ποιες ιστορικές διαδικασίες και ποιες
αλλαγές στην πνευματική στάση του, ώθησαν τον σύγχρονο άνθρωπο να
αποϊεροποιήσει τον κόσμο του και να αποδεχθεί μια κοσμική ύπαρξη.
Μας αρκεί η διαπίστωση, ότι η αποϊεροποίηση χαρακτηρίζει την συνολική
εμπειρία του μη θρησκευόμενου ανθρώπου των μοντέρνων κοινωνιών και ότι
κατά συνέπεια, γίνεται όλο και δυσκολότερα για αυτόν να ξαναβρεί τις
υπαρξιακές διαστάσεις του θρησκευόμενου ανθρώπου των αρχαϊκών κοινωνιών.



Mircea Eliade, Το Ιερό και το Βέβηλο, εκδ. Αρσενίδη, Αθήνα 2002, σελ.12

(υπογραμμίσεις δικές μου)

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Τετ 15 Ιαν 2020, 09:57

Κατά μήνα Ποσειδεώνα και Γαμηλίωνα..


Τα Λήναια

Δύο αρχαίες πηγές μαρτυρούν ότι τα Λήναια τελούντο τον μήνα
Γαμηλίωνα- το πρώτο μισό του οποίου αντιστοιχεί χονδρικά με το
δεύτερο μισό του Ιανουαρίου- χωρίς να αναφέρουν ημερομηνία.
Την αρχαιότητα του θεσμού μαρτυρεί το ότι ο υπεύθυνος για
την τέλεσή του στους κλασικούς χρόνους ήταν ο άρχων-βασιλεύς,
δηλαδή ο άρχων που στην ετήσια θητεία του έπρεπε να εκτελέσει
τις υποχρεώσεις του βασιλέως των αρχαϊκών χρόνων ως θρησκευτικού
και πολιτικού ηγέτου.
Το όνομα της γιορτής προέρχεται από το "Λήναι" ονομασία των
βάκχων που πρωτοσυναντάται στον Ηράκλειτο.
Παραστάσεις μαιναδικών δρωμένων στα Λήναια διασώζουν
αγγειογραφίες: Μαινάδες με θυρσούς, λαμπάδες και τύμπανα,
να χορεύουν εκστατικούς χορούς γύρω από το δένδρο -εικόνα του
βλαστικού θεού, ενώ μια τους σηκώνει στα χέρια ένα κατσίκι.
Κατά τον Ησύχιο το Ληναίον ήταν μια τοποθεσία των Αθηνών
με μεγάλον περίβολο, όπου βρισκόταν το ιερό του Διονύσου Ληναίου.
Όπως αναφέρει ο Αριστοτέλης (Αθην.Πολιτ.) τα Διονύσια επί
Ληναίων είναι "πομπή τε και αγών" , δηλαδή περιλάμβαναν πομπή
και δραματικούς αγώνες . Επομένως, θα διαρκούσαν οπωσδήποτε
τέσσερεις ημέρες.


Μάρως Κ. Παπαθανασίου
Επικ. καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Τετ 15 Ιαν 2020, 11:49

Ουρανογραφία και μυθολογια.


Γιώργος Λεκάκης, στην ομιλία του στον σύλλογο "ΠΑΛΑΙΧΘΩΝ"
με θέμα: "Ο ωραίος Ωρίων".




Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Πέμ 16 Ιαν 2020, 14:12

17 Ιανουαρίου:
Αγίου Αντωνίου του Μεγάλου (†356)
Θεοδοσίου του ευσεβούς βασιλέως του Μεγάλου
(άνευ σχολίου)


Ο Αντώνιος γεννήθηκε το 351 στην Αίγυπτο από εύπορους χριστιανούς γονείς.
Δεν είχε ενδιαφέρον για την καθιερωμένη παιδεία της εποχής, και έτσι δεν έμαθε
ελληνικά, όπως συνήθιζαν οι Αιγύπτιοι του κύκλου του. Μετά τον θάνατο των
γονέων του, όταν αυτός ήταν περίπου 18 ή 20 ετών, αποφάσισε να ξεκόψει από
τους περισπασμούς του κόσμου. Πούλησε την περιουσία του και, αφού εμπιστεύτηκε
την μικρότερη αδελφή του σε γνωστές παρθένους, αφιέρωσε την ζωή του στη άσκηση.
Η πορεία του από τον πολιτισμό στην ερημία ήταν σταδιακή αλλά σταθερή.
Όσο γνωρίζουμε για τον Αιγύπτιο ασκητή Αντώνιο είναι μισά ιστορία μισά μύθος.
Σχεδόν όλα περιλαμβάνονται στον βίο του, που γράφτηκε από τον επίσκοπο Αλεξανδρείας
Αθανάσιο. Ο επίσκοπος είχε συναντηθεί αρκετές φορές με τον ασκητή. Επιπλέον, μπορούσε
να συγκεντρώσει και να διασταυρώσει εύκολα πρόσθετες πληροφορίες. Πολλοί χριστιανοί
της Αλεξάνδρειας είχαν ακούσει από το στόμα του Αντωνίου διάφορες λεπτομέρειες για την
ζωή του στην έρημο. Ο βίος ωστόσο δεν περιορίζεται στα επαληθεύσιμα γεγονότα. Δείχνει
μεγαλύτερο ενδιαφέρον για θαύματα, δαιμονικές παρουσίες και υπερφυσικά οράματα.
Η φήμη του ασκητή, που απλώθηκε γρήγορα σε ανατολή και δύση, βασίστηκε περισσότερο
στον θρύλο και λιγότερο σε ιστορικές μαρτυρίες. Τον θρύλο αυτόν άλλωστε προτίμησαν
να αποδώσουν πλείστοι ζωγράφοι.

Δ.Κυρτάτα, Ο ασκητής και ο επίσκοπος. Ένθετο Καθημερινής, Ιανουάριος

Οι πειρασμοί του Αγίου Αντωνίου, Νταλί
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Πέμ 16 Ιαν 2020, 14:33

17,18, 20 Ιανουαρίου

"Από τις υπόλοιπες γιορτές του Ιανουαρίου μνημονεύεται η γιορτή του
αγίου Αθανασίου( 18 Ιανουαρίου).. Η πρώτη, σε αγροτικές περιοχές της
Β.Ελλάδας, συνοδεύεται με θυσία βοδιού ή προβάτων, που σφάζονται
κατά την διάρκεια πανηγυριού αφιερωμένου στον άγιο, για κοινό σκοπό,
για την υγεία δηλαδή και την ευτυχία ολόκληρης της κοινότητας.
Αλλά και κάθε οικογένεια χωριστά στα μέρη εκείνα θεωρεί απαραίτητο
να σφάξει ένα πετεινό για την υγεία των μελών της.
Ακόμα "τ΄αγιο-Θανασού το ΄χουνε σε κακό να κάνουνε αρχή"(μιας εργασίας)
και οι γυναίκες απέχουν από κάθε δουλειά: δε ζυμώνουν, δε πλένουν, λένε,
είναι της Άσπρης."

Γ.Α.Μέγας, Ελληνικές Γιορτές και Εθιμα της Λαϊκής Λατρείας.


Εικόνα

"Στον μισέλληνα άγιο Αθανάσιο (18 Ιανουαρίου ) τάζουν στην Μεσσήνη για τον Θάνατο.
Επίσης δεν εργάζονται στην μνήμη του, γιατί πιστεύουν πως όποιος εργάζεται την μέρα
αυτή θα πεθάνει..... Στην Λοκρίδα τις μέρες της γιορτής των αγίων Αντωνίου, Αθανασίου
και Ευθυμίου(17,18 και 20 Ιανουαρίου, αντίστοιχα) δεν στρώνουν κοντά σε τοίχο να κοιμηθούν.
Φοβούνται ότι θα αρρωστήσουν από την υγρασία. Τραγουδούν:

Αγιαντώνης έγραφε,
άη Θανάσης έκοβε
κι άγιος Θύμιος θύμιαζε


Ο άγιος Αντώνιος, είναι ο προστάτης της Βερροίας, αφού κοιμήθηκε εκεί, όπου βρίσκεται
και ο τάφος του. Γιορτάζεται εδώ δυό φορές τον χρόνο ( και με πανηγύρι την 1η Αυγούστου)
και οι ντόπιοι του αφιερώνουν πολλά τάματα.
Οι άτεκνες τάζουν επίσης και στον άγιο Ευθύμιο (20 Ιανουαρίου) για να τις..θυμηθεί.
Τάζουν ειδικά για να αποκτήσουν αρσενικό απόγονο. Εξ ού και η λαϊκή ρήση "τ΄αή Θυμιού
θυμήσου με , κλήρα για να σ΄αφήσω". Τηρήται νηστεία με την κατάλυση κρασιού και λαδιού."

Γ.Λεκάκης, Τάματα και Αναθήματα

Αγίασμα Αγίου Αθανασίου
Πηγή που έχει το όνομα του ιδρυτή της Αθωνικής πολιτείας, Αθανασίου του Αθωνίτη.
Η πηγή υπάρχει από το 962 μΧ.

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Παρ 17 Ιαν 2020, 22:49


Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα


" Όλοι σχεδόν οι θεοί εκείνης της περιόδου είχαν ηλιακές ιδιότητες
και ως εκ τούτου τόσο στον Μίθρα όσο και στον Χριστό αποδόθηκαν
χαρακτηριστικά τέτοιων θεοτήτων.
Στις ισημερίες και στα αντίστοιχα ηλιοστάσια τοποθετήθηκαν σπουδαίες
εορτές με θαυμάσιο τελετουργικό και λαϊκά-κατά τόπους- έθιμα, τα οποία
εκχριστιανισμένα επιζούν μέχρι σήμερα. Είναι γεγονός ότι κάθε λαός μέσω
των εορτών, των ηθών και των εθίμων του εκφράζει χαρακτηριστικές και
συχνά κρυφές πτυχές της εν γένει κοινωνικής ζωής του. Τα έθιμα, εμπνευσμένα
άλλοτε από πανάρχαιες φυσικές λατρείες και δεισιδαιμονίες και άλλοτε από
θεολογικές δοξασίες, αποτελούν πάντα μια εκδήλωση του ψυχισμού ενός
λαού και επομένως , πολλές φορές, αφορμή γλεντιού και εκτόνωσης.

Εικόνα

Όλα τα έθιμα και οι τελετουργίες, που περιγράφουμε στο βιβλίο μας
δεν πρέπει να σβήσουν, γιατί μας συνδέουν με τις ρίζες μας, με τον ετήσιο
ηλιακό κύκλο, και επιπλέον μας υπενθυμίζουν την πολιτιστική κληρονομιά μας.
Δυστυχώς στον δυτικό κυρίως κόσμο η απομάκρυνση από την ύπαιθρο, τις
παραδόσεις και τις αξίες της Μητέρας Γης είχε ως αποτέλεσμα την σταδιακή
αντίστοιχη απομάκρυνση του ανθρώπου από την αληθινή του φύση.
Αναβιώνοντας τα έθιμα και συμμετέχοντας σ΄αυτά μπορούμε να απελευθερωθούμε
από την σκλαβιά της υλικής ανάγκης ενός καταναλωτικού τρόπου ζωής.
Μόνο έτσι θα κατανοήσουμε το έγκλημα εις βάρος της Μητέρας Γης και θα
σταματήσουμε να γινόμαστε συνένοχοι της καταστροφής της.
Είμαστε παιδιά του Ηλίου και της Γης και πρέπει- αν θέλουμε να επιζήσουμε- να
προσπαθήσουμε να ταυτιστούμε με τους ρυθμούς της γονιμοποιού δύναμης της
Μητέρας Γης και με την ακατάλυτη ζωτική ενεργειακή ορμή του Πατέρα Ήλιου. "

Ο Κύκλος του Χρόνου
Αστρονομία και Μυστηριακές Λατρείες
Σ.Θεοδοσίου, Μ.Δανέζης


Εικόνα
Άβαταρ μέλους
Ypervoreios
Σούπερ Ιδεογραφίτης
Σούπερ Ιδεογραφίτης
Δημοσιεύσεις: 1263
Εγγραφή: Τρί 04 Ιούλ 2017, 03:24
Irc ψευδώνυμο: Iamblixos
Φύλο: Άνδρας
Τοποθεσία: Λάρισα
Έδωσε Likes: 5 φορές
Έλαβε Likes: 28 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από Ypervoreios » Παρ 17 Ιαν 2020, 23:57

Την νύχτα της 17ης Ιανουαρίου είναι αφιερωμένη από την
εκκλησία των σατανιστών στις σαρκικές απολαύσεις. Κυρίαρχο
τελετουργικό στοιχείο της είναι τα σεξουαλικά όργια, με
αποκορύφωση την ομαδική συνουσία και τον βιασμό.
Ωραία όλα αυτα που λές αλλα τους σατανιστές τί τους ήθελες?Κανείς δεν ασχολείται μαζί τους και οπως και να το κάνουμε οι σατανιστές ειναι μετρημένοι στα δάχτυλα.Δεν ξέρω αν πολλοί έχουν επηρεαστεί απο τον λιακόπουλο ή τον βελόπουλο που μιλάνε για σατανιστές οι οποίοι ειναι και μασώνοι και κυβερνάνε τον κόσμο αλλα εγω ήμουνα κάποτε σατανιστής για μερικά χρόνια μικρός και ανακάλυψα οτι οι σατανιστές που κάνουν και ανθρωποθυσίες ειναι μετρημένοι στα δάχτυλα.Εγω και ένας φίλος μου σατανιστής και αυτος είχαμε κάνει το φόρουμ www.satanismos.com και έμπαιναν διάφοροι απο όλη την Ελλάδα αλλα τα 10 μέλη φτάναμε το πολύ.Επίσης ανακάλυψαα οτι οι περισσότεροι σατανιστές ειναι άθεοι δηλαδη δεν πιστεύουν οτι υπάρχει στα αλήθεια ο σατανάς.Μπορεί κάποιος να ψάξει για τον La Vey ο οποίος έγραψε το βιβλίο the satanic bible και δεν πιστεύει στην υπαρξη του σατανά.Νομίζω μάλιστα οτι αυτός ίδρυσε την εκκλησία του σατανά.
«Η πόλη πρέπει (πέμπτο και κυριότερο) να φροντίζει για τη λατρεία των θεών» (Αριστοτέλης)
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Σάβ 18 Ιαν 2020, 18:24

Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα

Ισημερίες και Ηλιοστάσια


" Τονίζουμε ότι στο μακρινό παρελθόν, για τον πρωτόγονο η παρατήρηση
και η κατανόηση των εποχικών μεταβολών που επέβαλλε η πορεία του Ηλίου
από τα ισημερινά σημεία και τα ηλιοστάσια, ήταν θεμελιώδης προϋπόθεση για
την επιβίωσή του. Η ζωή του εξαρτιόταν από το κύκλο της βλάστησης και γι΄
αυτό ανέδειξε την Γαία σε Μητέρα Θεά, λόγω της αστείρευτης αναπαραγωγικής
της ικανότητας. Παράλληλα με την Μητέρα Γη τίμησε, όπως θα δούμε αναλυτικά
στην συνέχεια, και το ετήσιο φαινόμενο της εποχικής περιοδικότητας της βλάστησης
στην μορφή ενός θεού, που αποτελούσε το ταίρι της θεάς και ο οποίος πεθαίνει και
ανασταίνεται ανά έτος, όπως νεκρώνει και ξαναβλασταίνει η φύση ολόκληρη.

Εικόνα

Επιπλέον, η εαρινή ισημερία (21η Μαρτίου) και η αντίστοιχη φθινοπωρινή (22 Σεπτεμβρίου)
για το βόρειο ημισφαίριο της Γης χρησιμοποιήθηκαν ως ημερολογιακά ορόσημα, και το ίδιο
συνέβη για το θερινό (21η Ιουνίου) και για το χειμερινό ηλιοστάσιο (22 Δεκεμβρίου).
Στις δύο ισημερίες, στις οποίες παλαιότερα εορτάζονταν τα Ιλάρια, τα Μυστήρια του
Όσιρη και της Ίσιδας, καθώς και τα Μεγάλα Ελευσίνια, σήμερα γιορτάζονται ο Ευαγγελισμός
της Θεοτόκου και η Σύλληψη του Άγιου Ιωάννη του Προδρόμου.
Στα αντίστοιχα ηλιοστάσια,
στα οποία ο Ήλιος βρίσκεται στη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση (βόρεια ή νότια) από τον
ισημερινό, γιορτάζουμε στον μεν θερινό το Γενέθλιον του Άγιου Ιωάννου του Προδρόμου, στο
δε χειμερινό, τη Γέννηση του Ιησού Χριστού,
με τα αντίστοιχα κατά τόπους πανάρχαια
έθιμα που επιζούν μέχρι σήμερα. Βέβαια στο νότιο ημισφαίριο της Γης, όπου οι εποχές
του έτους είναι ανεστραμμένες ως προς το βόρειο ημισφαίριο, είναι φανερό ότι ισχύουν
ακριβώς τα αντίθετα.
Η πανάρχαιη γιορτή του αήττητου Ήλιου στις 25 Δεκεμβρίου, που τελούνταν με
αγαλλίαση, ταυτίστηκε με τα Χριστούγεννα , τα γενέθλια του θεϊκού ιδρυτή της νέας
θρησκείας, που ανέκαθεν εορταζόταν με κατάνυξη και σε γενικότερη - σχεδόν παγκόσμια-
πανηγυρική ατμόσφαιρα.

Ο Κύκλος του Χρόνου
Αστρονομία και Μυστηριακές Λατρείες
Σ.Θεοδοσίου, Μ.Δανέζης



Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Κυρ 19 Ιαν 2020, 03:35

Evening's Flight
Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Κυρ 19 Ιαν 2020, 17:41

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Κυρ 19 Ιαν 2020, 21:26

Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα


Χάος και κόσμος

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε, ότι η κοσμικοποίηση αγνώστων περιοχών
σημαίνει πάντα ένα καθαγιασμό: όποιος οργανώνει ένα χώρο, επαναλαμβάνει
το υποδειγματικό έργο των θεών.
............Ένα χαρακτηριστικό των παραδοσιακών
κοινωνιών είναι η αυτονόητη, για αυτές, αντίθεση ανάμεσα στην περιοχή που
κατοικούν και τον άγνωστο και ακαθόριστο χώρο που την περιβάλλει.
Η περιοχή τους είναι ο "κόσμος" (πιο συγκεκριμένα "ο κόσμος μας"), το Σύμπαν.
Το υπόλοιπο δεν ανήκει στο σύμπαν. Είναι ένα είδους "άλλου κόσμου" , ένας ξένος,
χαοτικός χώρος στον οποίο κατοικούν φαντάσματα, δαίμονες και "ξένοι" (που είναι
στην ίδια μοίρα με τους δαίμονες και τις ψυχές των νεκρών).

Με την πρώτη ματιά μοιάζει σαν να πρέπει να αποδοθεί αυτό το ρήγμα στο
χώρο, σε αντίθεση ανάμεσα σε μια κατοικημένη, τακτοποιημένη "συμπαντική"
περιοχή και στον άγνωστο χώρο έξω από αυτή- δηλαδή ανάμεσα σ΄ένα κόσμο
και σε ένα "χάος".
Όμως, θα δούμε, ότι κάθε κατοικημένη περιοχή είναι ο "κόσμος", μόνο και μόνο
επειδή πιο πριν καθαγιάστηκε, επειδή είναι έργο ή βρίσκεται σε επικοινωνία με
το κόσμο των θεών.
Ο "κόσμος" ( δηλαδή "ο κόσμος μας") είναι ένα σύμπαν στο
οποίο το Ιερό έχει ήδη εκδηλωθεί και γι΄αυτό τον λόγο η διάρρηξη των επιπέδων
στο εσωτερικό του είναι ήδη δυνατή και επαναλαμβανόμενη...Το Ιερό αποκαλύπτει
την απόλυτη πραγματικότητα και κάνει έτσι δυνατό τον προσανατολισμό, με το να
οριοθετεί σύνορα και να εγείρει έτσι μια παγκόσμια τάξη.

Mircea Eliade, Το Ιερό και το Βέβηλο, εκδ. Αρσενίδη, Αθήνα 2002
(υπογραμμίσεις δικές μου)

Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Δευ 20 Ιαν 2020, 23:20

Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα

" Η καθιερωμένη εικόνα που σκιαγραφούν οι εθνολόγοι και αρχαιολόγοι
είναι πασίγνωστη: από τότε που ο άνθρωπος εμφανίστηκε στην γη, προσπάθησε
να αμυνθεί στα αδυσώπητα και αδιάφορα στοιχεία της φύσης.
Επειδή σε εκείνη την μακρινή, μαγική εποχή οι δυνάμεις της φύσης ταυτίζονταν
με τους θεούς, η άμυνα αυτή είχε και ένα σαφώς μαγικό χαρακτήρα. Ο χαρακτήρας
αυτός επέζησε αργότερα μέσω της "παγωμένης μαγείας" που ονομάζεται θρησκεία,
αλλά και αλλού-χαμένος ανάμεσα σε δεισιδαιμονίες, προλήψεις και συνήθειες.
Όλα αυτά είναι όσα βλέπουν οι εθνολόγοι και οι αρχαιολόγοι.
Δεν είναι απαραίτητα όσα υπάρχουν στην εικόνα.

Η ουσία είναι ότι σε κάποια στιγμή, χαμένη στις ομίχλες του χρόνου, ο άνθρωπος ήρθε
αντιμέτωπος με κάτι εξωκοσμικά τρομακτικό, κάτι που θέλησε να διώξει μακριά του,
να θάψει βαθιά, να εξορκίσει με κάθε τρόπο. Τι; Εκείνο που συγγραφέας Φρίτς Λάιμπερ
περιγράφει ως :
"...το είδος της φρίκης που εξαιτίας της διαμορφώθηκε έτσι ολόκληρο το
οικοδόμημα του πολιτισμού μας, για να μας προστατέψει από αυτή και
να μας βοηθήσει να την ξεχάσουμε. την φρίκη εκείνη για την οποία καμιά
ανθρώπινη γνώση δεν έχει να μας πει τίποτα."

(A bit of the Dark World,1961)

Kι έτσι ο άνθρωπος μαζεύτηκε γύρω από την φωτιά. Έφτιαξε πόλεις και τις οχύρωσε.
Για να αποφύγει τους εισβολείς που ήθελαν να του αρπάξουν ότι είχε μαζέψει με κόπο από
τα χωράφια; Ναι, είναι και αυτό μια εξήγηση.

"Πιο καλά να κάθεσαι στο σπίτι σου γιατί έξω μπορείς να πάθεις κακό",

λέει ένα αρχαίο ελληνικό ρητό που συναντάμε στον Ησίοδο και στον Ομηρικό Ύμνο στον Ερμή.

Ο μεγάλος εθνολόγος Μιρτσέα Ελιάντε (1907-1986) γράφει:
"Είναι πολύ πιθανό ότι η οχύρωση των κατοικημένων τόπων άρχισε
με την μορφή της μαγικής άμυνας. Οι οχυρώσεις-τάφροι,λαβύρινθοι,
φράγματα- σχεδιάστηκαν για να αποκρούουν επιθέσεις των δαιμόνων
και των ψυχών των νεκρών παρά επιθέσεις ανθρώπινων πλασμάτων"


Αυτή η συνδυασμένη άμυνα για υλικούς και μη εχθρούς έχει πολύ βαθιές ρίζες. "

Θ.Βέμπος, Οι Πύλες του Αλλόκοσμου- Ονειρα και Εφιάλτες της Ελληνικής Γης,
Εκδόση του συγγραφέα, Αθήνα 2007


Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Τρί 21 Ιαν 2020, 22:39

Ιεροφάνειες, Τόποι και Σύμβολα

" Σε τοπικό επίπεδο, οι έννοιες του ορίου και του συνόρου σήμαιναν
κάποτε κάτι πολύ πιο σημαντικό από τον προσδιορισμό των
καλλιεργήσιμων εδαφών ή της νομικής ευθύνης. Από κάποιες
απόψεις εξακολουθούν να είναι.
Για τον καθορισμό των ορίων τοποθετούνταν ράβδοι, φράχτες,
τοίχοι, πέτρες και δένδρα. Στην αρχαία Ελλάδα και στην Ρώμη η
απλούστερη μορφή καθορισμού ορίων ήταν το όργωμα ή το άνοιγμα
μιας τάφρου μεταξύ των τεσσάρων σημείων που είχε ορίσει ένας
γεωμάντης. Όποιος παραβίαζε αυτά τα όρια χωρίς έγκριση τιμωρείτο
αυστηρά- σε ορισμένες περιπτώσεις και με θάνατο. Η ίδια ποινή ίσχυε
και για όσους έμπαιναν χωρίς άδεια στους αιγυπτιακούς τάφους ή στο
Άγιο των Αγίων του Πανάγιου Τάφου της Ιερουσαλήμ. Η διάβαση του
Ρουβίκωνα από τον Καίσαρα ήταν μια πράξη στρατιωτικής αλλά και
μαγικής εισβολής. Ο Ρουβίκωνας καθόριζε τα όρια της Ρώμης.
Τα ρωμαϊκά Αμπαρβάλια και Τερμινάλια σχετίζονται με την διατήρηση
της ισχύος των ορίων. Αργότερα, οι παγανιστικές τελετουργίες μπορεί
να καταργήθηκαν το 391μΧ από τον Θεοδόσιο αλλά ενσωματώθηκαν
στις χριστιανικές πρακτικές- όπως θα δούμε παρακάτω.

Terminus God of Boundaries
Εικόνα

Η τήρηση των ορίων ταυτιζόταν με το πεπρωμένο των ανθρώπων και τη
γονιμότητα των χωραφιών και των κοπαδιών. Μέχρι τον 18ο αιώνα, σύμφωνα
με τους άγραφους νόμους της πολιορκίας, μια πόλι έπρεπε να παραδοθεί στον
εχθρό αν δημιουργείτο ένα "άνοιγμα" στο τείχος μέσα απο το οποίο αυτός
μπορούσε να εισβάλλει. Υπήρχαν συγκεκριμένα σημεία από τα οποία έμπαινε
κανείς στον καθαγιασμένο χώρο. Τα διάκενα αυτά ήταν ευάλωτα στην επίθεση,
οπότε προστατεύονταν από καθαγιασμένους στύλους, κίονες ή οβελίσκους με
μαγικά σύμβολα....Στα ιαπωνικά και κινέζικα ιερά επιπλέον προστασία
εξασφαλιζόταν με την παρουσία τρεχούμενου νερού ,το οποίο δεν μπορούσαν
να διαβούν τα πνεύματα. (Nigel Rennick,The Ancient Science of Geomancy,1979)
Για επιπλέον προστασία κατασκεύαζαν ένα τοιχάκι μπρος από την είσοδο, παράδοση
εξαιρετικά διαδεδομένη σε όλη την Ασία. "


Θ.Βέμπος, Οι Πύλες του Αλλόκοσμου- Ονειρα και Εφιάλτες της Ελληνικής Γης,
Εκδόση του συγγραφέα, Αθήνα 2007


Εικόνα
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Τετ 22 Ιαν 2020, 22:52

Η υποχώρηση του αγροτικού-κτηνοτροφικού τρόπου ζωής και κουλτούρας
στην αρχή της βιομηχανικής επανάστασης και η αρχή της αστικής πολιτιστικής επικράτησης.


"In the early nineteenth century, the invention of steam-powered transport, especially on rails, led to new, regular, rapid transport across the whole land. Run from London and bringing metropolitan culture to the countryside, the railways altered the cultural qualities of the countryside. Gradually, the predominant culture became the urban, accelerated by the compulsory schooling of children after 1870. In Wales, the schools attempted to stop the speaking of Welsh by the notorious “Welsh Not” sign and by beating children who persisted. Local beliefs and traditions of this part of England were condemned by schoolteachers who tried to indoctrinate children with the recommended values. The introduction of the radio and other electronic media further accelerated the downgrading of local tradition, which now was derided as rural and unfashionable. Mainstream culture became, and remains, that of the mass media, with local, traditional ways having become a kind of countercultur."

Witchcraft and Secret Societies of Rural England - Nigel Pennick
Originally published in the United Kingdom in 2011 by Lear Books


Στις αρχές του δέκατου ένατου αιώνα, η εφεύρεση των ατμοκίνητων μεταφορών, ιδίως αυτών επάνω σε σιδηροτροχιές, οδήγησε σε νέες, τακτικές, ταχείες μεταφορές σε ολόκληρη τη γη. Αρχίζοντας από το Λονδίνο και φέρνοντας τον μητροπολιτικό πολιτισμό στην ύπαιθρο, οι σιδηρόδρομοι μετέβαλαν τις πολιτιστικές ιδιότητες της υπαίθρου. Σταδιακά, η κυρίαρχη κουλτούρα έγινε η αστική, επιταχυνόμενη από την υποχρεωτική σχολική φοίτηση των παιδιών μετά το 1870. Στην Ουαλία, στα σχολεία επιχείρηθηκε να σταματήσουν να μιλούν ουαλικά με το διαβόητο "Ουαλλικά όχι" και χτυπώντας τα παιδιά που επέμεναν. Οι τοπικές πεποιθήσεις και παραδόσεις αυτού του τμήματος της Αγγλίας καταδικάστηκαν από δασκάλους που προσπάθησαν να διδάξουν τα παιδιά με τις συνιστώμενες αξίες[τις κεντρικά ελεγχόμενες]. Η εισαγωγή του ραδιοφώνου και άλλων ηλεκτρονικών μέσων επιτάχυνε περαιτέρω την υποβάθμιση της τοπικής παράδοσης, η οποία τώρα έχει χαρακτηριστεί αγροτική και όχι της μόδας. Ο παραδοσιακός πολιτισμός έγινε, και παραμένει, ο πολιτισμός των μέσων μαζικής ενημέρωσης, με τους τοπικούς, παραδοσιακούς τρόπους να έχουν γίνει πλέον ένα είδος αντικουλτούρας.



" Ο Νικόλαος Γ. Πολίτης είναι μια σχεδόν μυθική μορφή της λαογραφικής επιστήμης στην χώρα μας. Ουσιαστικά ιδρυτής της στη Ελλάδα,
έριξε φως, με τις έρευνές του σε πολλές πτυχές των παραδόσεων και των θρύλων που εξελίχθησαν σ΄αυτήν εδώ την γωνιά του πλανήτη.
Από μια άποψη, ο Πολίτης ήταν τυχερός. Μπορεί να έζησε και να εργάστηκε σε μια εποχή που οι επικοινωνίες και οι συγκοινωνίες
κάθε άλλο παρά αναπτυγμένες ήταν. Όμως αυτό σήμαινε ότι δούλεψε με παρθένο υλικό, σε μια ύπαιθρο που οι κάτοικοί της, ουσιαστικά
απομονωμένοι από τον πολιτισμό, διατηρούσαν άθικτες τις προφορικές και γραπτές παραδόσεις αιώνων.
Ύστερα, με τις λαίλαπες των πολέμων του αιώνα μας και με την βαθμιαία εξάπλωση του μοντέρνου πολιτισμού οι θρύλοι κατέληξαν
να υπάρχουν μόνο στις σελίδες των βιβλίων, ξεχασμένοι από όλους, εκτός από μερικούς ηλικιωμένους, που και αυτοί τους άκουσαν
παραφθαρμένους και παραποιημένους από τους γονείς τους και τους παππούδες τους.
Σήμερα ο κόσμος αυτός έχει χαθεί σχεδόν ολοκληρωτικά. Ο εξηλεκτρισμός, οι τηλεπικοινωνίες, οι δρόμοι, η τηλεόραση και τα
αυτοκίνητα έχουν εκτοπίσει τους θρύλους, αφήνοντας πίσω τους μπετόν, άσφαλτο, πολυκατοικίες, φράγματα, πυλώνες της ΔΕΗ και
καμένα δάση. Σε λίγες δεκαετίες ο κόσμος αυτός θα αποτελεί ένα αμετάκλητο παρελθόν "

Θ.Βέμπος, Οι Πύλες του Αλλόκοσμου- Ονειρα και Εφιάλτες της Ελληνικής Γης,
Εκδόση του συγγραφέα, Αθήνα 2007


Εικόνα
Τελευταία επεξεργασία από το μέλος vaskos την Πέμ 23 Ιαν 2020, 00:01, έχει επεξεργασθεί 4 φορές συνολικά.
Άβαταρ μέλους
vaskos
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Ιδεογραφίτης Υψηλών Ταχυτήτων
Δημοσιεύσεις: 2933
Εγγραφή: Πέμ 10 Οκτ 2019, 23:11
Φύλο: Άνδρας
Έδωσε Likes: 130 φορές
Έλαβε Likes: 273 φορές

Re: -Οι 12 μήνες: ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ Αστρονομία και Παράδοση-

Δημοσίευση από vaskos » Τετ 22 Ιαν 2020, 23:16

" Μια σκοτεινή αφέγγαρη νύχτα, κλείστε τα μάτια σας και αφουγκραστείτε
τους ψιθύρους των μυστικών τόπων.
Προσπαθήστε να ακούσετε τα απόμακρα γραντζουνίσματα των πλασμάτων
του Αλλόκοσμου που σκαλίζουν την πύλη, πασχίζοντας να διαβούν το κατώφλι.
Ήταν πάντα μαζί μας από την αρχή του χρόνου.
Φιγουράρουν στους μύθους όλων των λαών της γης, στα ιστορικά βιβλία και
σύγχρονη φιλολογία του παράξενου.
Τα ονομάζαμε, θεούς, δαίμονες, αγγέλους, άγιους, φαντάσματα, οπτασίες,
εξωγήινους ή τέρατα. Τα προσωπεία που φορούσαν άλλαζαν, αλλά το πρόσωπό
τους έμεινε ίδιο.
Η φράση "ελληνική λαογραφία" είναι συνυφασμένη στο νου του απλού αναγνώστη
με βαρετές και συνήθως γλυκανάλατες αφηγήσεις για τοπικά έθιμα, φορεσιές και
δημοτικά τραγούδια. Όμως δεν υπάρχει πιο παραπλανητική εικόνα.
Γιατί οι ελληνικές παραδόσεις είναι ένα απίστευτο χρονικό γεμάτο περιστατικά και
γεγονότα που καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα εκείνου που οναμάζουμε, συμβατικά,
Παραφυσικό. "


Θ.Βέμπος, Οι Πύλες του Αλλόκοσμου- Ονειρα και Εφιάλτες της Ελληνικής Γης,
Εκδόση του συγγραφέα, Αθήνα 2007



Εικόνα
Απάντηση

Επιστροφή στο “Λαογραφία”