......."οταν γεννιεται στις υψηλοτερες βουνοκορφες της κορδιλιερας των ανδεων ο αμαζονιος απεχει μολις 150 χιλιομετρα απο τον ειρηνικο ωκεανο.αντι να κατευθυνθει στον πλησιεστερο του ωκεανο, του γυριζει την πλατη και κατευθυνεται προς την αντιθετη κατευθυνση.πρεπει να διασχισει 6500 χιλιομετρα μια ολοκληρη ηπειρο για να φτασει επιτελους στον ατλαντικο.
στην αρχη η κλιση ειναι τρομακτικη:5000 μετρα διαφορα στο υψομετρο στη διαρκεια των πρωτων χιλιων χιλιομετρων. κολασμενοι καταρρακτες εφιαλτικα ρευματα.μετα μια επιπεδη ηρεμια.επιπεδη ναι αλλά οχι και τοση ηρεμία.στα τελευταια 3000 χιλιομετρα ο ποταμος κατεβαινει μολις 65 μετρα...φτανει τα 30 χιλιομετρα πλατος
φτανει τα 70 μετρα βαθος
μια εκβολη 300 χιλιομετρα πλατια.και στη μεση ενα νησι με την εκταση της ελβετιας...
καθε ωρα ο Αμαζονιος αδειζει στον ωκεανο 70 δισεκατομμυρια λιτρα νερο...
ουτε ο ιδιος ο ωκεανος δεν μπορει να αντισταθει σε μια τετοια δυναμη..
τα νερα του αμαζονιου φθανουν μεχρι και 200 χιλιομετρα μακρια απο την ακτη"
[ντεν γκετζ, το θεωρημα του παπαγαλου, σελ 295-299]


